Doelgroep beschrijven in 5 stappen

Doelgroep beschrijven

Al heb je een product wat voor iedereen toegankelijk is, je doelgroep kan nooit ‘iedereen’ zijn. Je kunt altijd je boodschap specifieker maken en je richten op een bepaald segment in die brede doelgroep. Want jij hebt toch ook een bepaald type klant liever in je winkel of webshop dan andere? Daarom geven we vandaag advies over hoe jij je doelgroep kunt beschrijven in vijf stappen.

1.     Wie zijn je huidige klanten?

Om ons advies iets duidelijker te maken, gaan we het voorbeeld aanhouden van een BBQ winkel. Want ondanks dat iedereen van barbecueën houdt, zijn er wel degelijk doelgroepen samen te stellen aan de hand van de verschillende klanten.

  • De professionele barbecueër;
  • De gezinnen;
  • Alternatieve barbecueliefhebber;
  • Mannen met vriendengroep.

Een BBQ winkel kan bijvoorbeeld het liefste mensen in de winkel hebben die het BBQ niveau naar een hoger niveau tillen. Maar je kunt jezelf ook juist weer richten op de gezinnen en de liefhebbende barbecueër. Je marketingboodschap om een van de twee doelgroepen aan te spreken, gaat compleet anders zijn.

Maak daarom uit jouw huidige klanten verschillende groepen en ga nadenken op welke groep je jezelf wil focussen. Want iedereen heeft wel een ideale klant.

Doelgroep BBQ winkel

2.     Wat is de doelgroep van de concurrentie?

Een BBQ winkel die zich focust op barbecueën voor vegetariërs, kan prima leven naast een BBQ winkel die zich focust op de professionele barbecueër. Oftewel, een ander bedrijf in dezelfde branche, hoeft niet per direct een concurrent te zijn. Daarnaast is het belangrijk om keuzes te maken welke strijd je kunt winnen, welke je aan wilt gaan en welke je liever niet op wil focussen. Het zijn misschien harde keuzes, maar zo kun je wel jouw gehele aandacht focussen op jouw doelgroep die het verdient.

3.     Wat kun je zelf onderzoeken?

Vraag eens aan je collega’s, onderzoek of iets kunt notuleren tijdens een werkdag en kijk goed naar welke gegevens je binnenhaalt op je website. Dat zijn al drie manieren waarop je beter kunt kijken wie er winkel of website binnenkomt. Hierdoor krijg je hardere gegevens en weet je dus ook beter uit wat voor mensen jouw doelgroep allemaal bestaat. Zo kun je in de Google Analytics van je website al de volgende gegevens aflezen van je websitebezoekers:

Doelgroep visueel beschrijven

4.     Doelgroep gaan beschrijven

Welke doelgroepen er precies zijn, hebben we al eens eerder voor je onderzocht. Naast dat er meerdere suggesties zijn die je altijd kunt gebruiken, raden we je ook aan om zelf je eigen variabele te maken. Wat voor interesses moet iemand bijvoorbeeld hebben om te behoren tot jouw ideale klant. Vervolgens raden we je aan om persona’s, ijkpersonen, aan te maken. Hierdoor maak je voor jezelf visueel hoe jouw ideale klant eruit ziet. Je kunt onder andere de volgende onderdelen opnemen tijdens het beschrijven van je doelgroep.

NaamLeeftijdGeslachtFamilie
LocatieBeroepBrancheInteresses
OpleidingDoelenBehoeftesPijnpunten

5.     Doelgroep optimaliseren

Het is vrijwel onmogelijk om ineens perfect je doelgroep te beschrijven en zo dus te targeten. Daarnaast ontwikkeld jouw doelgroep zich en verandert de markt mee. Dat zijn de redenen waarom je altijd moet bezig blijven om jouw beschreven doelgroep te optimaliseren. Welke onderdelen moet je net nog wat aanscherpen van je omschrijven en welke onderdelen moet je geheel opnieuw onderzoeken. Het is belangrijk om mee te bewegen met de markt, anders ga je jezelf op helemaal niemand richten.

Dit waren ze alweer, de vijf stappen om een doelgroep te beschrijven. Wij willen je veel succes wensen en tot slot nog adviseren om keuzes te durven maken. Focus jezelf op die ene regel dat 20% van je klanten, voor 80% van je omzet zorgt. Zorg er dan ook voor dat je alles instelt om die 20% zo goed mogelijk te bereiken.