Ondernemers zijn er vrij creatief in geworden om hun reclame te uiten. Daarnaast zijn er ook nog hele marketingbureaus die zich puur focussen op het zo creatief mogelijk brengen van een boodschap. En daar hebben wij vandaag een overzicht van gemaakt. Hierbij tien voorbeelden van reclame uitingen.
Betekenis reclame uiting
Iedere vorm van informatieverstrekking die dient ter aanprijzing van of een wervend karakter kent ter zake van een bepaalde financiële dienst of een bepaald financieel product. Oftewel, alles wat een ondernemer doet om een product of dienst naamsbekendheid te laten hebben richting de klant.
1. Guerrilla marketing
Guerrilla marketing is het vormen van zeer opvallende marketingacties, in alledaagse situaties. Doordat deze marketingstrategie vaak mensen op een normaal moment verast, wordt er vaak zeer positief gereageerd op deze acties. Humor is een belangrijk onderdeel van deze strategie en het moet direct gekoppeld worden met het merk. Enkele goede voorbeelden zijn:
- Rode ballonnen vastkoppelen aan putten in New York, voor de promotie van de film It;
- Aan de hendels waarmee je jezelf kunt vasthouden met de staanplekken in de bus, een afbeelding van een horloge laten zien.
- Naast een parkeerplaats een vak tekenen wat half op een rots staat, en daarbij benoemen dat de parkeerplek voor een Hummer is bedoeld.
2. Lokale sponsering
Een lokale activiteit of sportclub sponsoren is een onderschatte manier van reclame uitingen. Wat jij met jouw bedrijf betekent voor de lokale mensen, is zeer belangrijk in hoe ze nadenken over jouw bedrijf. Als de gehele gemeenschap weet dat een gewaardeerde lokale activiteit door kan gaan dankzij de sponsoring van jouw bedrijf, wordt dat zeker gewaardeerd. Onderzoek daarom goed wat waardevol is in jouw omgeving en zie hoe je kan helpen.
3. Op een beurs staan
Van hoe je je stand aankleedt, wat je boodschap is en hoe je de mensen aanspreekt, is allemaal onderdeel van jouw reclame uiting. Denk daarom goed van te voren na hoe jij als bedrijf zijnde wilt overkomen. Hierop is niet echt een slecht antwoord, tenzij je filosofie zeer verdeeld is en je meerdere richtingen instuurt.
4. In dorp of stad staan
Dit is een van de oudere vormen van marketing, maar dat maakt niet hem niet minder relevant. Ook dit is weer een uitstekende manier om je lokale doelgroep te bereiken. Door het neerzetten van een vrolijk team, met een leuk aanbod is het een goede manier om lokaal je marketing te uiten. Denk hierbij aan:
- Gratis samples weggeven;
- Enquêtes afnemen;
- Kranten abonnementen verkopen;
- Flyers uitdelen.
5. Winkel
Alle onderdelen uit jouw winkel, voegen iets aan jouw reclame uitingen. Hoe je winkel er van de buitenkant en binnenkant uitziet, hoe de producten zijn ingedeeld, hoe je met de klanten omgaat en wat je prijzen zijn. Zorg er daarom voor dat jouw boodschap overeenkomt met de doelgroep die je aanspreekt.
6. Website
Waar tot zover alle voorbeelden van reclame uiting offline zijn geweest, geven we nu graag voorbeelden van online reclame uitingen. Een website moet je eigenlijk gaan vergelijken als een winkel. De boodschap wat jouw winkel uniek maakt en waarom mensen moeten kopen bij jou, moet ook uitstralen op je website. De concurrentie is over de jaren heen te groot geworden om te weinig te doen met je website.
Zorg er daarom dus voor dus dat de gebruiker naast een aankoop kan doen, ook het complete verhaal van jouw bedrijf kan bekijken als die dat wil. Hierdoor krijgen ze meer het gevoel mee waarom jij met jouw onderneming bent gestart en wat jouw motiveert.
7. Social media
Het grote verschil tussen jouw website en social media kanalen is, dat je je doelgroep bereikt terwijl ze op zoek zijn naar ontspanning. Om dan met allerlei reclame uitingen te komen van je laatste aanbieding, wordt dan vaak niet gewaardeerd. Laat daarom juist nu zien wat voor tof bedrijf je bent en dat er een team zit achter jouw onderneming.
8. Nieuwsbrief
Je nieuwsbrief is een vorm van reclame uiting, waarmee je je doelgroep kunt laten denken aan jouw onderneming op het moment dat jij dat zelf wil. Laat dat goed op je inwerken voordat je zomaar een nieuwsbrief eruit verstuurd. Je imago gaat er niet beter van worden als je mensen blijft pushen, maar levert je misschien wel meer sales op. Nieuwsbrieven gericht op klantenservice verhogen je imago, maar leveren je niet direct nieuwe verkopen op.
9. Klantenservice
We benoemden het niet al even, maar je klantenservice is een belangrijk onderdeel van iedere reclame uiting. Want hoe jij met je klanten omgaat, is na de aankoop net zo belangrijk als voor de aankoop. Daarbij is mond op mond reclame nog steeds een zeer waardevol onderdeel van iedere marketingstrategie. En hoe jij met je klanten omgaat en dus welke verhalen over jouw bedrijf vertelt worden, spelen hierin een cruciale rol.
10. Sales funnel
Om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep, de juiste gedachtes heeft over jouw product, adviseren om je gehele sales funnel eens na te lopen. Hoe denkt jouw doelgroep over jouw product als ze er voor het eerst mee in aanraking komen en hoe wil jij dat mensen over product denken op dat moment? En hoe kun je ervoor zorgen dat deze twee waardes zoveel mogelijk overeenkomen. Vervolgens kun je dit doen met iedere stap uit je sales funnel.
Dit waren ze alweer, tien voorbeelden van soorten reclame uitingen. Wij willen je veel succes wensen met het opzetten van jouw eigen marketingstrategie.