In principe is er een ontelbare hoeveelheid doelgroepen. Je kunt namelijk meerdere variabelen oneindig aan elkaar koppelen en zo maak je iedere keer weer een nieuwe doelgroep. Maar welke variabelen kun je zowel gebruiken om een doelgroep samen te stellen die je kunt gebruiken voor jouw bedrijf? Wij geven je een flinke lijst met suggesties.
Wat is een doelgroep?
Voordat we direct losbranden, willen we eerst duidelijk afstemmen wat een doelgroep is. Een doelgroep is een groep mensen waarop jij je met jouw bedrijf op gaat richten. Je hebt deze mensen niet zomaar uitgekozen, aan de hand van jouw onderzoek heb je bepaald welke groep mensen het meest geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Hierdoor kun jij jouw gehele marketing en sales boodschap afstemmen op die groep mensen afstemmen en zo de kans van slagen verhogen.
Doelgroep segmenteren
Hieronder een tabel van variabele die je kunt gebruiken om jouw doelgroep te bepalen.
Persoonlijke segmentatie
Leeftijd | Geslacht | Land ver herkomst | Sociaal economische status |
Wel of geen kinderen | Samenwonend of alleen | Burgerlijke staat | Provincie |
Woonplaats | Land | Vervoersmiddelen | Wil verhuizen |
Beroep segmentatie
Werkend of werkeloos | Branche van werk | Beroep | Eigen bedrijf |
Jaren werkervaring | Opleiding | Trainingen/cursussen | Fulltime/ parttime |
Zoekende nieuwe baan | Investeerder | Pensioen | Startend |
Interesse segmentatie
Kijkt veel tv | Luistert naar de radio | Leest de krant | Volgt social media |
Reist graag | Shopt graag | Ondernemend | Komt graag buiten |
Dagjesmens | Is graag thuis | Sportliefhebber | Volgt het nieuws |
Zoals je ziet zijn er flink wat variabelen die je kunt gebruiken om jouw doelgroep samen te stellen.
Niche in de markt kiezen
Wil je juist graag focussen op een niche in de markt? Kies dan van iedere tabel een enkele of meerdere variabelen en voeg die samen toe tot een niche. Hieronder enkele voorbeelden.
- Verkoper van kattenvoer: Je gaat focussen op vrouwen die single zijn, die full time werken en die graag dingen afspreken met vriendinnen.
- Bezoekers naar een zwembad: Je gaat focussen op families die in de buurt wonen en die in het weekend tijd hebben om naar het zwembad te komen.
- Online sales training: Je target jonge mannen die net hun sales opleiding hebben afgerond. Daarnaast zijn ze nog zoekende naar een nieuwe baan en zijn ze geïnteresseerd in de financiële wereld.
Hopelijk hebben alle suggesties jou een stap verder geholpen om te bepalen welke doelgroepen er zijn en hoe jij ze kunt inzetten.