In de ideale wereld zouden gasten vanzelf hun weg vinden naar jouw hotel(s), maar helaas zal dat altijd een utopie blijven. Gelukkig zijn er verschillende manieren om gasten aan te trekken. Zo kan je bijvoorbeeld registreren op Booking.com, inzetten op SEO, of adverteren in reismagazines. Een erg krachtige manier om online hotelgasten te vinden, is Google Hotel Ads.
Wat is Google Hotel Ads?
Google Hotel Ads is een metasearch-platform, net zoals Expedia en trivago dat ook zijn. Ongeveer driekwart van de reizigers vergelijken op dergelijke platformen prijzen en accommodaties. Het is dus belangrijk om op platformen als trivago en Booking.com aanwezig te zijn. Google Hotel Ads mag je eveneens niet links laten liggen. Het is namelijk een snelgroeiend platform dat heel wat voordelen biedt. Zo zijn de ads rechtstreeks in de resultaten van Google geïntegreerd. Ze worden dus slim onder de aandacht gebracht, wellicht zelfs voordat de potentiële gast zijn weg naar andere metasearch-platformen heeft gevonden. De kosten liggen bovendien erg laag. Een stuk lager dan bij Booking.com bijvoorbeeld. En je kan zelfs gratis starten met Free Booking Links. Hiervoor dien je wel informatie over de prijzen en de beschikbaarheid door te sturen naar Google.
Zo vinden potentiële gasten hun weg naar jouw hotel
Potentiële gasten zullen op drie verschillende manieren jouw hotel terugvinden. In de eerste plaats gebeurt dat via zoekopdrachten in Google. In tegenstelling tot bij Google Search Ads kies jij niet op welke zoektermen de ad wordt getoond, Google doet dat voor jou. Als je hotel in Nijmegen ligt, zal je ad bijvoorbeeld verschijnen als een bezoeker ‘Hotel Nijmegen’ intikt. Ten tweede vindt men jouw hotel via specifieke zoekopdrachten, waarbij men jouw hotelnaam intikt. Ten slotte wordt je hotel ook weergegeven in Google Maps, met name wanneer iemand er naar hotels zoekt. De gebruiker ziet dan meteen de prijzen en de locatie.
Ondersteuning van een integratiepartner
Als je van start wil gaan met Google Hotel Ads, raadt Google aan om een beroep te doen op een Google Hotel Ads partner. Een voorbeeld van zo’n officiële partner die op de Nederlandse markt actief is, is Adchieve. Dergelijke integratiepartners integreren jouw accommodatie in Google Hotel Ads. Ze nemen de technische zaken uit handen, zoals het uploaden van feeds met alle properties, het koppelen met het reserveringssysteem en dergelijke meer. Aanvullend kan men ook ondersteuning bieden bij het beheren en optimaliseren van de Google Hotel Ads-campagnes.
Er is meer dan alleen Google Hotel Ads
Hoewel Google Hotel Ads een krachtig hulpmiddel is om gasten aan te trekken, blijft het belangrijk om ook op andere kanalen in te zetten. Doordat je bij Google Hotel Ads geen invloed hebt op de zoekwoorden waarop jouw advertentie getoond wordt, blijft het interessant om ook in te zetten op Google Search Ads. Dan kies je zelf op welke zoekwoorden jouw hotel in Google wordt weergegeven.