Lange tijd was het de norm om in loondienst te werken. Een eigen onderneming starten leek vooral iets te zijn voor mensen met veel geld, die een behoorlijk risico konden en durfden te nemen. Het afgelopen decennium is wel gebleken hoe ouderwets deze gedachtegang was. Steeds meer mensen hebben een sprong in het diepe gewaagd, en zijn hun geld als zelfstandige gaan verdienen. Waar bijvoorbeeld de groep zzp’ers nog niet eens zo heel lang geleden de magische grens van een miljoen passeerde, zijn er intussen al bijna anderhalf miljoen mensen die zo zorgen voor inkomsten. Wat zijn belangrijke dingen om aan te denken als je een onderneming wil starten?
1. Welke producten / diensten wil je gaan leveren?
Allereerst is het natuurlijk goed om helder voor ogen te hebben welke producten of diensten je wil gaan aanbieden. Sommigen zijn geïnspireerd geraakt tijdens werkervaring in loondienst, anderen hebben zomaar ‘een gat in de markt gevonden’ vanuit eigen persoonlijke interesse. Ga je inzetten op een lagere prijs dan concurrentie, of ga je je richten op een specifieke nichemarkt?
2. Hoe zorg je voor voldoende startkapitaal?
Verder is het belangrijk om na te denken over hoe je aan startkapitaal kunt komen. Bijvoorbeeld om voorraad in te slaan, werkmateriaal of misschien wel een bedrijfsauto van te kopen. Vaak hebben mensen die een onderneming willen starten hier niet voldoende spaargeld voor, en moeten ze geld lenen. Kom je niet in aanmerking voor een zakelijke financiering? Denk dan ook eens aan een persoonlijke lening, overheidssubsidies of crowdfunding.
3. Waar ga je werken?
Wil je serieus met je onderneming aan de slag? Dan heb je een plek nodig waar je je in alle rust goed kunt concentreren. Sommigen hebben daarvoor thuis een goede ruimte. Maar heb je ook ruimte nodig voor apparatuur of machines, heb je huisgenoten of een gezin of moet je vaak klanten ontvangen? Dan is het verstandiger om op zoek te gaan naar een externe bedrijfsruimte die past bij je werkzaamheden.
4. Hoe ga je klanten trekken?
Voor een succesvolle onderneming zijn uiteraard voldoende opdrachtgevers of klanten nodig. Afhankelijk van de producten of diensten die je gaat aanbieden zijn er verschillende manieren om acquisitie te plegen. Denk aan online en offline reclame, een professionele website en het uitbreiden van je netwerk.
5. Hoe ga je je boekhouding bijhouden?
Ondernemers willen natuurlijk het liefst bezig zijn met de producten of diensten die ze leveren. Velen hebben dan ook een broertje dood aan zaken die niet met het primaire bedrijfsproces te maken hebben. De boekhouding staat daarbij op nummer een. Vergeet echter niet dat je zakelijke financiën echt de ruggengraat van je onderneming vormen. Tip: er zijn tegenwoordig allerlei zeer gebruiksvriendelijke en betaalbare boekhoudpakketten, waardoor je hier niet onnodig veel tijd, geld en energie in hoeft te steken.