Wat is linkbuilding en wat heb je eraan?

Wat is linkbuilding en wat heb je eraan?

Misschien heb je al eens van linkbuilding gehoord, misschien ook niet. Feit is echter dat het heel belangrijk kan zijn voor jouw (online) business, want het helpt je om hoger te ranken in zoekmachines. Zo wordt jouw website beter gevonden, waardoor je meer bezoekers hebt en dus meer klanten. Linkbuilding is op zich niet heel moeilijk, maar je moet er wel tijd en energie in steken om het bij te houden. Lees in dit artikel wat linkbuilding is en wat je eraan hebt, of lees hier precies hoe het werkt om het uit te besteden.

Wat is de domain authority van een website

Om te bepalen hoe hoog websites in de zoekresultaten staan, geven zoekmachines elke website een bepaalde waarde. Deze waarde wordt uitgedrukt in de zogeheten domain authority, wat een getal is tussen de 0 en de 100. Hoe hoger dit getal, hoe meer waarde zoekmachines aan jouw domein toekennen. Dit is waar linkbuilding om de hoek komt kijken, want hoe meer er naar jouw website gelinkt wordt, hoe hoger je domain authority is. Het is dus zaak dat je zoveel mogelijk backlinks genereert, wat zowel betaald als onbetaald kan.

Wat is de domain authority van een website

Linkbuilding: uitbesteden of zelf doen?

Als je genoeg tijd hebt om zelf content te creëren die je op andere kanalen kunt publiceren, kun je ervoor kiezen om zelf je linkbuilding te doen. Schrijf bijvoorbeeld waardevolle gastblogs met een link naar jouw website erin verwerkt, of laat een blogger in ruil voor een gratis product een review over jouw merk of webshop schrijven. Vind je dit teveel gedoe? Dan kun je ervoor kiezen om je linkbuilding uit te besteden. Je betaalt dan vaak een vast bedrag per artikel, waarin soms één, maar vaak ook twee links in worden geplaatst. Deze artikelen worden geplaatst op allerhande blog- of nieuwswebsites, het liefst natuurlijk met een relatief hoge domain authority. Het is immers deze waarde waar zo’n link een stukje van meegeeft.

Tips en tricks voor linkbuilding

Of je nu betaalt voor je linkbuilding of het zelf doet, het is belangrijk dat je voldoende variatie aanbrengt in de gebruikte anchors. Plak de link dus niet steeds achter hetzelfde woord, want dan zal het zoekmachines opvallen dat jouw linkprofiel niet geheel op natuurlijke wijze tot stand is gekomen. Link ook niet enkel naar één en dezelfde pagina, maar kies enkele pagina’s waarnaar gelinkt wordt. Dit zijn bij voorkeur pagina’s die op het gebied van SEO goed zijn geoptimaliseerd, waardoor de kans groot is dat je er goed mee gaat ranken.

Als laatste is het aan te raden enkel links te plaatsen op websites met een hogere domain authority dan de jouwe. Dit heeft te maken met de waarde die zo’n link aan jouw website doorgeeft. Het heeft dus weinig nut om veel (goedkope!) links te plaatsen op websites met een hele lage DA. Daar schiet je weinig mee op, want zoekmachines prikken daar bovendien zo doorheen.