3 redenen om relatiegeschenken te geven

3 redenen om relatiegeschenken te geven

Als starter heb je er misschien nog geen mogen ontvangen: een relatiegeschenk. De kans dat je ze na het opbouwen van een relatie met zakelijke partners wél krijgt is zeer aanwezig. Ook is het heel goed mogelijk dat je je daardoor een beetje gevleid voel.t Maar moet je zelf ook overgaan tot het uitdelen van relatiegeschenken in de wetenschap dat het je geld gaat kosten? We bespreken drie redenen om daar inderdaad voor te kiezen als ondernemer.

Waardering tonen om band te onderhouden

Natuurlijk leveren relatiegeschenken kosten op. Maar het is niet zo dat je daar helemaal niets voor terugkrijgt. Relatiegeschenken zijn immers een zeer gangbare manier om als bedrijf of ondernemer je waardering te tonen voor samenwerking met of klandizie van een leverancier of klant. Zo is het ook wat minder eenrichtingsverkeer, wat zeker gewaardeerd wordt. Op die manier kan een relatiegeschenk helpen om de band met zo’n partij warm te houden en de kans te vergroten dat deze stand houdt. Dat is uiteindelijk wat je wilt voor de continuïteit van je bedrijf: vaste klanten die je trouw blijven en je in bedrijf in feite bestaansrecht geven.

Aftrekbaar van de belasting

De Belastingdienst voorziet overigens voor bedrijven ook in het geven van relatiegeschenken. Ze zijn namelijk tot op zekere hoogte van de belasting aftrekbaar als ze inderdaad een zakelijk doel dienen. Maar het is wel belangrijk om te beseffen dat hier een grens aan zit. Er geldt een drempelbedrag van 227 euro per relatie per jaar, exclusief btw. Laat je dus voor al je verschillende relaties leuke koffiebekers bedrukken, dan is het waarschijnlijk allemaal aftrekbaar, omdat het om verschillende relaties gaat. Het wordt complexer als je meerdere personen binnen hetzelfde bedrijf een geschenk geeft, omdat de ‘relatie’ als het hele bedrijf wordt beschouwd. In dat geval moet je de kosten bij elkaar optellen en kom je dus sneller boven het drempelbedrag uit. Bij overschrijding van het drempelbedrag is de btw niet volledig aftrekbaar, tenzij de ontvanger btw-plichtig is en recht had op minimaal 30 procent btw-aftrek bij eigen aankoop.

Relatiegeschenk als marketinginstrument

Relatiegeschenk als marketinginstrument

Als we het toch over koffiebekers bedrukken hebben, komen we aan de derde goede reden om relatiegeschenken te geven. Vaak ‘personaliseren’ bedrijven hun relatiegeschenken door er hun bedrijfslogo op te laten aanbrengen. Dat klinkt misschien een beetje stom, maar feit is dat het geschenk zo ook nog een functie kan krijgen als marketinginstrument. Iedereen die het object onder ogen krijgt, wordt immers herinnerd aan je bedrijf. Om die reden is ook een goed idee om iets te geven als relatiegeschenk wat mensen in het openbaar kunnen gebruiken. Een stevige sporttas of boodschappentas kan bijvoorbeeld op een handige manier voor reclame zorgen.

Een relatiegeschenk heeft dus een of meerdere functies die het de investering waard kunnen maken. Bovendien zijn ze in veel gevallen aftrekbaar, waardoor de kosten kunnen meevallen. Maar één ding staat buiten kijf: je kunt alleen overgaan tot het geven van relatiegeschenken als je financiële positie daar voldoende ruimte voor biedt. Je moet er immers niet failliet aan gaan, want dan heeft het niet zo heel veel zin meer om je zakelijke banden warm te houden.