We leven natuurlijk in een digitale wereld, maar dat neemt niet weg dat de promotie voor je onderneming alleen online plaats zou moeten vinden. Offline marketing werkt ook nog steeds heel goed, mits je de juiste middelen inzet. Daarnaast zijn er ook hele goede mogelijkheden om off- en online marketing te combineren. Hoe je dat kunt doen, vertellen we in dit artikel.
Zet een campagne op met de juiste off- en online middelen
De eerste stap in het combineren van off- en online marketing is het opzetten van een campagne waarin je de juiste off- en online middelen met elkaar combineert. Wat zijn dan de juiste middelen? Daarvoor moet je eerst weten wie de doelgroep is, hoe je ze kunt bereiken en wat de touchpoints zijn als het gaat om jouw producten en diensten. Op basis van die input kun je een campagne gaan bedenken met een propositie en de juiste campagnemiddelen.
Onderzoek welke offline middelen het beste passen bij de campagne
Er zijn heel veel offline middelen te bedenken, van flyers tot giveaways. Bedenk welke middelen het beste passen bij de campagne en bij de doelgroep. Probeer ook onderscheidend te zijn en zorg voor middelen die ook echt gebruikt worden en niet direct in de vuilnisbak belanden. Wat dacht je bijvoorbeeld van grappig bedrukte pepermuntdoosjes of zonnebrand met jouw logo erop. Wees creatief!
Bedenk een campagne-url en zet die op de offline promotiematerialen
Wanneer je gebruikmaakt van offline promotie, wil je ook kunnen meten wat het resultaat daarvan is. De manier om dit te kunnen meten is het opzetten van een specifieke url voor de campagne. Je hoeft hiervoor niet de campagnepagina op een speciale url op te zetten, maar je kunt ook een url laten doorverwijzen naar de pagina. Vervolgens kun je met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics zien hoeveel bezoekers er binnen zijn gekomen.
Zorg voor bekendheid van de campagne binnen het bedrijf
Niet alleen de (potentiële) klanten, maar ook de werknemers mogen weten dat er een grote campagne gaande is. Hang posters op binnen het bedrijf met een QR-code erop waarmee ze de campagne kunnen bekijken en delen met anderen. Geef de werknemers ook leuke items met de boodschap van de campagne erop om ze zo extra te stimuleren om het te delen. Een slimme manier om er extra bekendheid aan te geven!
Met behulp van de bovenstaande tips kun jij op een slimme manier gebruikmaken van de kracht van off- en online promotie. Maak daar gebruik van en bedenk een creatieve campagne!