Assortimentsgroepen zijn belangrijk om je winkel of webshop overzichtelijk te houden. Het is natuurlijk zonde als klanten alleen maar aan het zoeken zijn naar een aankoop die ze willen doen. Daarom geven we je graag tien voorbeelden van assortimentsgroepen zodat jij net wat weer gemakkelijker je producten kunt indelen.
Betekenis assortimentsgroep
Een assortimentsgroep is een groep van vergelijkbare productgroepen. Oftewel, alle producten uit een assortimentsgroep, vervullen dezelfde behoefte die een klant kan hebben. Bijvoorbeeld in de assortimentsgroep smartphones, zijn de productgroepen iPhone, Samsung en Huawei.
Voorbeelden van assortimentsgroepen
Assortimentsgroep | Artikelgroep | Artikelsoort | Artikel variëteit |
Mannenkleding | Broek, shirt, pak, hemd | Casual mannenkleding | Nike blauw T-shirt maat M |
Voedsel | Vlees, groenten, fruit, veganistisch, panklaar | Fruit | Granny Smith |
Elektronica | Computer, laptop, tablet, smartphone | Smartphone | iPhone 12 zwart 256GB |
Auto | Tesla, BMW, Audi, Volkswagen, Mercedes | Elektrische Auto | Tesla Model 3 Series |
Woonkamer | Bank, kast, tafel, stoel | Zitmeubels | Grijze loungebank met hoek |
Keukengerei | Snijplank, messen, gardes, blender | Snijden | Kartelmes voor vlees |
Barbecue | Gasbarbecue, Keramische barbecue, kolen barbecue, Zuid-Afrikaanse braai | Barbecuesoorten | Monolith Classic Pro 2.0 zwart inbouw |
Terras | Vlonder, tegels, overkapping, lounge set | Buiten zitten | Eikenhouten vlonder van 12 m2 |
Bier | Licht bier, speciaal bier, pils, donker bier | Speciaal bier | La Chouffe 0.33 cl |
Sporten | Gewichten, opdrukbord, elastieken | Krachttraining | Twee halters van 10 kg |
Hoe omgaan met assortimentsgroepen?
Nu je een beter beeld hebt over hoe je je producten kunt indelen, is het nog belangrijk om er nog eens extra over na te denken. Wat kies je bijvoorbeeld voor een imago verhogend assortiment of winstgevend assortiment. Bij een imago verhogend assortiment, maak je het overzichtelijk welke producten de vraag van de consument compleet vervullen. Bij een winstgevend assortiment, probeer je zoveel mogelijk tegen de beste prijs te verkopen. Beide manieren vragen een andere indeling van je webshop of winkel.
Hoe je omgaan met je eigen assortimentsgroepen is afhankelijk van verschillende factoren. Hieronder zijn enkele variabelen waarmee je rekening kunt houden.
- Merken in het assortiment;
- Consistentie;
- Productverwantschap;
- Functies van producten;
- Diepte, breedte en lengte assortiment;
- Productkennis klant;
- Imago;
- Winstgevendheid.
Zoals je ziet, komt er toch iets meer bij kijken tijdens het indelen van je assortimentsgroepen. Wij willen je tot slot nog vooral aanraden om te blijven testen om tot de ideale assortimentsgroepen te komen. De behoeftes van de consument blijft veranderen, dus jouw indeling ook.