Welke doelgroepen qua leeftijd zijn er?

Doelgroep leeftijd

Een van de belangrijkere onderdelen om je doelgroep te bepalen, is het focussen op een bepaalde leeftijd. Over het algemeen kun je aan de hand van iemands leeftijd bepalen, wat er op dat moment in iemands leven speelt. Maar welke doelgroepen qua leeftijd zijn er eigenlijk allemaal? Wij geven je het complete overzicht.

Doelgroepen leeftijd

  • Baby: 0 tot 1 jaar;
  • Peuter: 2 tot 3 jaar;
  • Kleuter: 4 tot 6 jaar;
  • Kind: 7 tot 10 jaar;
  • Puberteit: 11 tot 18 jaar;
  • Adolescentie: 19 tot 25 jaar;
  • Volwassen: 26 tot 40 jaar;
  • Middelbare leeftijd: 41 tot 50;
  • 50+: 50 tot 65 jaar;
  • Bejaarde: 66 tot 80 jaar;
  • Oudere: 81 tot 100.

Doelgroep baby’s: 0 tot 1 jaar

In de eerste maanden van iedereens leven, is het vanuit een commercieel oogpunt natuurlijk logisch om jezelf te richten op de ouders. De ouders willen graag vaak alles voor hun baby doen en zijn bereid om te betalen om zoveel mogelijk leuke dingen te doen met hun baby. Daarnaast zijn er ook nog tal van festiviteiten zoals een ‘Gender Reveal Party’ aan de zwangerschap gekoppeld waarin weer kansen liggen.

Doelgroep peuter: 2 tot 3 jaar

Als peuter zijnde, begint het kindje steeds beter te reageren op alle prikkels en willen ze steeds nieuwe dingen ontdekken. Hier gaan ze hun eerste vriendjes maken en komen ze op andere plekken waar ze weer nieuwe ervaringen opdoen. Een ondernemers oog, ziet hierin dus ook weer verschillende kansen.

Doelgroep kleuter: 4 tot 6 jaar

Een kleuter begint al steeds beter te communiceren en geeft al steeds beter aan wat die wil. De kinderen groeien nu vaak als kol en moeten dus steeds weer in nieuwe kleertjes gestoken worden. Daarnaast gaan de kleuters nu voor het eerst naar school, waar ze in aanraking komen met leeftijdgenoten. Voor de ouders wordt het ondertussen bijna een wedstrijdje wie hun kind het beste kan voorzien van de beste middelen.

Doelgroep kind: 7 tot 10 jaar

De kinderen in deze doelgroep begint rustig aan door te krijgen wat er allemaal van ze verwacht wordt. Ze moeten naar school toe gaan, goed hun best doen en veel vriendjes maken. Daarnaast krijgen nu ook de eerste kinderen al zakgeld, naast de grote cadeaus van hun ouders.

Doelgroep puberteit: 11 tot 18 jaar

In de puberteit doelgroep, gaan ze voor het eerst naar de middelbare, hun eerste baantje en moeten ze zichzelf al gaan bewijzen. Ze willen graag hun stempel drukken op de omgeving waarin ze zijn. Het geld wat ze verdienen gaat grotendeels op aan kleine aankopen, omdat ze heel erg in het moment van nu leven.

Doelgroep puber

Doelgroep adolescentie: 19 tot 25 jaar

In deze doelgroep, gaan er veel studeren, krijgen ze hun eerste relatie, gaan op hun eigen wonen of gaan werken. Zeer verschillende zaken gebeuren in deze doelgroep. Doordat de personen uit deze doelgroep grotendeels op hun eigen benen moeten staan, komen er weer tal van nieuwe ervaringen op hun af. Hoewel ze nog veel moeten leren, hebben ze ook al aardig wat kennis op zak waarmee ze vooruit kunnen.

Doelgroep volwassen: 26 tot 40 jaar

Na het genieten van nog echt jong zijn, komt nu de fase waarin meer de rust wordt gekozen. In deze fase gaan veel mensen samenwonen, een huis kopen of een contract aan bij hun werkgever. Ze gaan rustig aan opbouwen om een gezin te stichten en zich daar op te focussen.

Doelgroep middelbare leeftijd: 41 tot 50 jaar

Waar de voorgaande doelgroep vaak nog toch vrij hectisch leven, is nu echt de fase aangebroken waar er voor rust wordt gekozen. Inmiddels zijn al genoeg ervaringen opgedaan om precies te weten welke keuzes je moet maken. De eventuele kinderen zijn nu vaak al wat ouder en kunnen beter voor zichzelf zorgen.

Doelgroep volwassen

Doelgroep 50+: 50 tot 65 jaar

In deze fase gaan de kinderen vaak het huis uit en blijven de ouders met zijn tweeën achter. Het gaat bij het begin misschien even wennen zijn, aangezien ze nu een stuk meer tijd hebben. Maar deze tijd wordt weer opgevuld met nieuwe ervaringen die ze graag nog willen opdoen.

Doelgroep bejaarde: 65 tot 80 jaar

 Nu veel bejaarde met pensioen gaan en de kinderen onderhand alweer kinderen hebben, wordt juist hun leven gestort op dingen ze leuk vinden. Ze gaan van hun rust genieten, op lange vakanties, veel fietsen en zorgen voor de kleinkinderen.

Doelgroep bejaard

Doelgroep oudere: 80 tot 100 jaar

In deze fase wordt de rust steeds meer opgezocht, aangezien het menselijk lichaam vaak al de eerste pijntjes en zwakheden begint te tonen. Het wordt wat lastiger om fysieke activiteiten te ondernemen en de gedachtes beginnen langzaam minder te worden.

Dit waren dan alle leeftijdsgroepen aan de hand van doelgroepen. Let erop dat we nu een vrij algemene beschrijving hebben gegeven van iedere doelgroep, het verschilt natuurlijk compleet per persoon wat er speelt op dat moment in het leven van die persoon. Maar doelgroepen zijn gebaseerd op de massa en daarmee hebben we je hopelijk van meer informatie voorzien.