Een blik in de toekomst: 3 tips voor de verkoop van je bedrijf

Een blik in de toekomst 3 tips voor de verkoop van je bedrijf

Als Pure Starter ben je nog volop gefocust op de groei van je bedrijf. Je denkt onder andere na over de doelgroepen waarop je je gaat richten, het inrichten van een boekhouding, de producten of diensten die je gaat aanbieden en de marketing om deze aan de man te brengen. Hoewel je het in deze fase van het bedrijf hartstikke druk hebt met opstarten, is het ook interessant eens een blik in de toekomst te werpen. Haast iedere ondernemer komt vroeg of laat een keer in de situatie dat het beter is het bedrijf te verkopen. Hieronder vind je drie handige tips daarvoor alvast.

Reminder: ben ik nog wel de juiste man / vrouw aan het roer?

De beslissing om je bedrijf te verkopen, neem je vaak niet van de ene op de andere dag. En meestal liggen er allerlei motieven aan ten grondslag. Denk aan een compagnon die wil stoppen, marktcijfers of economische vooruitzichten. Ook is het belangrijk om over de ‘softere’ redenen na te denken. Ben je bijvoorbeeld nog wel de juiste man of vrouw aan de leiding? Omdat ondernemers vaak heel wat meer dan 40 uur in de week aan hun bedrijf besteden, is het daarnaast belangrijk om in de gaten te houden of je fysiek en mentaal nog wel goed trekt. Geen energie meer, graag meer tijd voor andere dingen of alweer een nieuwe uitdaging in het vooruitzicht? Waak ervoor te lang te kar te willen blijven trekken

Een bedrijfsovername adviseur inhuren

Een bedrijfsovername adviseur inhuren

Heb je eenmaal het besluit genomen je bedrijf te willen verkopen? Dan is het inhuren van een bedrijfsovername adviseur echt een must. Deze persoon helpt je de verkoop van je bedrijf te maximaliseren. Zowel op financieel vlak, als op het gevoel dat jij aan de exit overhoudt. Hoewel het zeker verstandig is een accountant en advocaat te betrekken bij de verkoop, bekijkt een goede overnameadviseur de verkoop vanuit een breder perspectief. Zo wil hij of zij niet alleen het beste financiële resultaat bereiken door een goede analyse te maken van de strategische waarde van het bedrijf en de beste match qua koper, maar controleert hij of zij ook perfect het emotionele spel tussen de kopende en verkopende partij.

Het bedrijf verkoopklaar maken

Heb je de plannen en planning van je bedrijf verkopen rond? Dan is het belangrijk goede voorbereidingen te trekken, voordat je daadwerkelijk het verkooptraject start. Denk onder meer aan het verhogen van de vrije kasstromen, en het verlagen van het risicoprofiel. Ook slim: je bedrijf door de bril van een potentiële kandidaat bekijken! Welk potentieel heeft het bedrijf, welke verbeterpunten zijn er en waar zou je op af kunnen knappen? Tot slot is het ook belangrijk om jezelf eigenlijk al overbodig te maken. Een versterking van het managementteam bijvoorbeeld maakt een bedrijf veel interessanter vanwege de toenemende kans op toekomstig succes.