Met alle verschillende meningen en doelgroepen kan het soms lastig worden voor een bedrijf om nou te bepalen wie nou hun ideale klant is. Een goede methode om hierop in te spelen, is het opstellen van persona oftewel ijkpersoon.
Wat is een ijkpersoon?
Een ijkpersoon is een omschrijving van hoe jouw gemiddelde klant eruitziet. Denk hierbij niet alleen aan demografische kenmerken van jouw doelgroep, maar ook aan behoeftes en pijnpunten. Door het opstellen van een ijkpersoon, weet je beter wie je doelgroep is en ook beter waarop je moet focussen. Gebruikt jouw ijkpersoon bijvoorbeeld voornamelijk online kanalen, dan hoef je jezelf niet te focussen op offline marketing kanalen.
Hoe ijkpersoon maken?
Nu we hebben vertelt wat een ijkpersoon is, komt de volgende stap, hoe jij kun jij zelf een ijkpersoon maken? Wij vertellen Ophet je aan de hand van de volgende vijf stappen.
1. Eigen informatie onderzoeken
In de meeste gevallen, heb je al meer informatie tot je beschikking dan dat je misschien denkt. Denk zelf een rustig na over wat voor soort klanten in aanraking komen met je product en welke overgaan tot aankoop. Grote doelgroepen kun je dan alvast uitsluiten.
Daarnaast is een goede methode om Google Analytics in te zetten. Aan de hand van deze tool wordt al precies voor je bijgehouden wat het geslacht, leeftijdscategorie en interesses zijn van je websitebezoekers. Allemaal goede data die je kunt gebruiken tijdens het maken van je ijkpersoon.
Tot slot is het ook nog mogelijk dat je al veel data hebt verzameld in het CMS systeem van je website. Let erop dat je altijd moet denken aan de AVG privacyverklaring, maar een eerste inzicht kun je er zeker uithalen.
2. Online onderzoek
De volgende stap is om online onderzoek te doen. Wat voor soort activiteiten onderneemt je vermoedelijke doelgroep en wat volgen ze allemaal? Door simpelweg eens rond te klikken op het internet kom je al gauw tot betere inzichten.
3. Fieldresearch doen
De volgende stap is het doen van fieldresearch. Naast het maken van een enquêtes, zijn er ook nog andere methodes om tot jouw ijkpersoon te komen. Je kunt ook simpelweg gaan turven hoeveel mannen en hoeveel vrouwen er iedere dag in je winkel komen. Een andere methode van fieldresearch is het doen van interviews. Hiermee kom je tot inzichten waarmee je kunt achterhalen waarom die persoon heeft gekozen voor jouw onderneming. Dit is wel een stuk tijdrovender en niet iedereen is ervan gediend, maar je komt wel tot goede inzichten.
4. Eerste persona opstellen en testen
Tijdens het opstellen van je eerste persona, merken de meestal dat ze nog een aantal onzekerheden hebben. In deze fase kun je focussen op die onderdelen om ze beantwoord te zien. Het is voor een bedrijf eigenlijk nooit mogelijk om een bepaald idee te hebben en dat idee precies uit te voeren volgens planning. Je dient altijd bij te schaven om tot de juiste inzichten te komen. Dus zo ook bij het maken van een ijkpersoon.
5. Definitieve persona maken
Nu je alle informatie helemaal compleet hebben, kun je een eerste ijkpersoon gaan opstellen. In de stap hieronder doen we suggesties van kenmerken overigens. Heeft jouw product of bedrijf meerdere doelgroepen? Net zoals bijvoorbeeld een zwembad twee doelgroepen heeft als je er professioneel kunt zwemmen en voor de liefhebber zoals families. Dan raden we je aan om twee ijkpersoon op te stellen aangezien hun kenmerken ver uit elkaar kunnen liggen.
Uit welke onderdelen kan een ijkpersoon bestaan?
Om het nog een stapje concreter te maken, hebben we meerdere suggesties die je kunt meenemen tijdens het maken van jouw ijkpersoon.
- Naam:
- Leeftijd;
- Geslacht;
- Kinderen:
- Nationaliteit;
- Woonplaats;
- Kanalen;
- Vervoer:
- Functie;
- Type werkgever;
- Inkomen:
- Branche;
- Opleiding;
- Interesses;
- Doelen;
- Behoeftes;
- Pijnpunten;
- Persoonlijkheid;
- Uitdagingen.
Voorbeeld ijkpersoon
In het volgende voorbeeld gaan we visueel weergeven hoe de ijkpersoon van iemand eruit kan komen te zien. We gebruiken het voorbeeld van het zwembad wat graag moeders wil targeten zodat het gehele gezin een dagje komt zwemmen.
- Naam: Anja Peters, dit wordt voornamelijk gebruikt om het visueeler te maken.
- Leeftijd: 45 jaar oud, de ijkpersoon moet oud genoeg zijn om een familie te hebben gesticht.
- Geslacht: Vrouw, de manier van aanspreken verschilt tussen mannen en vrouwen.
- Kinderen: twee kinderen, twee kinderen hebben betekent meer friet en ijs kunnen verkopen.
- Nationaliteit: Nederlands, in het zwembad voorbeeld is nationaliteit niet van belang, maar bij andere branches zou dit een onderdeel kunnen zijn. Denk aan een taalschool.
- Woonplaats: Eindhoven, de meeste gezinnen gaan niet uren rijden om bij een zwembad te komen.
- Kanalen: Social media, via social media kan de vrouw goed bereikt worden.
- Vervoer: Auto, het is fijner als de vrouw een auto heeft waarin het gehele gezin in kan.
- Functie: Huismoeder, het is nu ook mogelijk dat de moeder met de kinderen doordeweeks naar het zwembad komt.
- Type werkgever: Niet relevant, maar kan relevant zijn in andere markten.
- Inkomen: Gemiddeld inkomen, hiermee kan het gezin een dagje naar het zwembad veroorloven.
- Branche: Niet relevant, maar kan relevant zijn in andere markten.
- Opleiding: Niet relevant, maar kan relevant zijn in andere markten.
- Interesses: Dagje weg en vakanties. Interesses kunnen het beste minimaal deels overeenkomen met eindproduct.
- Doelen: Leuk dagje weg met het gezin.
- Behoeftes: Kinderen zich kunnen vermaken en zelf een rustige duik kunnen nemen.
- Pijnpunten: Te drukke zwembaden met schreeuwende kinderen.
- Persoonlijkheid: Vrolijke actieve moeder die graag meespeelt met de kinderen.
- Uitdagingen: Leuke uitjes verzinnen voor het gezin voor weinig kosten.
Hopelijk heeft al onze informatie geholpen om te bepalen hoe jouw ijkpersoon of ijkpersonen eruit komen te zien. Wij willen je in ieder geval veel succes wensen.