Ondanks alle social media kanalen, is Facebook nog steeds het grootste social media kanaal ter wereld. Je vindt er dan ook allerlei soorten doelgroepen op. Ideaal dus voor jouw bedrijf om een Facebook pagina aan te maken om vervolgens om een toffe manier je doelgroep te bereiken. Maar de eerste stap is het aantal volgers op je Facebookpagina verhogen en een winactie is daar een goede manier voor. Wil je weten hoe je dat het beste kunt doen? Wij geven je tien tips.
1. Regels winactie Facebook
Ten eerste is het belangrijk om je goed te laten informeren over welke regels er zijn rondom winacties op Facebook. Het algoritme van Facebook kijkt met ieder bericht mee en kan je straffen als je niet voldoet aan de eisen.
Let er daarom op dat je:
- Duidelijk aangeeft wat de prijs is, wanneer de winnaar bekend is en wat de voorwaarden zijn;
- Niet vraagt aan gebruikers om te taggen, te delen of pagina zelf te liken;
- De algemene voorwaarden duidelijk op je website staan;
- De privacy van de gebruikers goed wordt beschermd;
- Er altijd op een eerlijke manier een winnaar wordt gekozen.
2. Relevante prijs weggeven
Nu je spelregels van winacties op Facebook kent, komt de volgende stap. Een goede prijs bepalen. Want als je een te kleine prijs weggeeft of iets wat niemand kent, ga je geen bereik creëren. Maar weer een te algemeen iets, zorgt ervoor dat je weinig bereik krijgt bij jouw doelgroep. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld mannen onder de 30 jaar zijn, dan adviseren we je om geen Efteling kaartjes weggeven via Facebook. De prijs die je weggeeft moet overeenkomen met je doelgroep om zo relevant bereik te maken.
3. Laat winactie betrouwbaar overkomen
Daarbij komende is dat er vandaag de dag tal van winacties op Facebook zijn. Dus je tegenwoordig bijna kiezen aan welke winacties je wilt meedoen. Zorg er daarom niet alleen voor dat jouw winactie eruit springt, maar ook dat die betrouwbaar overkomt. Laat dus ook zien dat er daadwerkelijk een echt persoon/ bedrijf achter de actie zit. Dit kun je doen een goede website te hebben en foto’s van het team te gebruiken.
4. Bericht laten liken
Daarnaast zijn er tal van creatieve manieren waarop jij een Facebook winactie kunt opzetten. We hebben daarom maar twintig suggesties voor je opgeschreven in ons blog over Facebook winacties ideeën. Maar de meest belangrijke bespreken we graag nog een keer met je door.
De meest bekende en gebruikte manier van een winactie op Facebook, is om de gebruiker het bericht te laten liken. Dit is zeer gemakkelijk te doen voor de gebruiker en die hoge hoeveelheid likes zorgt ervoor dat het algoritme van Facebook de post verder oppakt.
5. Reageren onder bericht
De twee na meest gebruikte manier bij een winactie op Facebook, is om gebruikers een reactie te laten plaatsen. Hier ligt ook weer de drempel vrij laag, waardoor het aantal reacties goed kan oplopen. Daarnaast willen we nog adviseren om de mening te vragen van je doelgroep. Hiermee hoop je niet alleen dat mensen met creatieve suggesties komen, maar dat ze ook met elkaar in discussie gaan. Dit zorgt er allemaal weer voor dat het aantal reacties onder het bericht stijgt.
6. Laat doelgroep meedenken
Heb je een probleem op het kantoor of heb je een moment van zelfreflectie nodig? Laat je volgers met je meedenken. Leg de oorzaak van de vraag goed, maar bondig uit en geniet van alle innovatieve suggesties die binnenkomen. Natuurlijk moet het geen saaie technische vraag zijn die uit meerdere onderdelen bestaat, maar juist een van die vragen die het leukt om op kantoor te werken.
7. Inschattingsvraag
Je kent de vraag wel, je hebt een grote glazen schaal met een heleboel kleine objecten erin. En dan is de vraag, hoeveel objecten schat jij in dat er in deze glazen schaal zitten. Effectief en meteen begrijpelijk voor iedere doelgroep. Daarnaast is het ook weer zeer toegankelijk om eventjes te kijken naar de schaal en zelf jouw inschatting in de reacties te plaatsen.
8. Naam voor product
Ga je een nieuw product in de markt zetten, en zoek je nog een goede naam? Vraag het aan je volgers op Facebook! Om bij het creatieve proces betrokken te worden, zorgt er meteen voor dat je volgers het product herkennen. Oftewel, extra gratis reclame. Daarnaast is de winnaar vereeuwigd met een product wat is uitgebracht.
9. Raadsel oplossen
Op het moment dat je een raadsel verzint die niet direct opgelost kan worden, maar ook weer niet te moeilijk is, kun je veel reacties verwachten bij je post. Want mensen kunnen het niet velen als ze een raadsel krijgen en niet direct de oplossing zien. Maar let erop dat het raadsel ook niet te moeilijk mag zijn, want daar heeft niemand zin in. Zorg daarom altijd voor een goede balans.
10. Laat winnaar zien
Tot slot is het nog belangrijk om niet alleen de winnaar bekend te maken, maar ook de winnaar zelf te laten zien wanneer die de prijs in ontvangst neemt. Dit zorgt er direct voor dat je volgende winactie een stuk meer vertrouwen krijgt. Daarnaast is het ook een positief bericht om te laten zien dat je goed omgaat met je volgers.
Tot slot willen we nog meegeven om te leren van je vorige winacties op Facebook en andere social media kanalen. Houdt goed bij welke berichten het beste presteren en waarom jij vermoed dat dat zo is. Test daarom ook verschillende varianten van je bericht, om zo te achterhalen welke elementen werken. Hierdoor kom jij steeds dichter bij de perfecte winactie op Facebook.