20 Facebook winacties ideeën

Facebook winactie idee

Een winactie op Facebook is altijd een leuke manier om jouw Facebookpagina of bedrijf te promoten. Daar de drempel om aan de winactie mee te doen laag te leggen, wordt het zeer aantrekkelijk voor de gebruiker om mee te doen. Maar wat zijn nou leuke ideeën om te gebruiken voor jouw winactie op Facebook? Wij geven je 20 ideeën.

Voordat we beginnen met het opsommen van onze ideeën, willen we eerst nog een aantal zaken vastzetten. Zo moet iedere winactie op Facebook wel aan een aantal regels voldoen.

  • In de winactie moet een duidelijk punt worden aangegeven wanneer de winnaar wordt bekend.
  • De winactie moet duidelijk weergeven wat de prijs gaat worden.
  • De winnaar van de winactie moet volledig willekeurig gekozen worden en altijd moet er een winnaar zijn.
  • Je mag niet aan de gebruiker vragen om je eigen Facebook pagina te liken.

De 20 ideeën voor jouw Facebook winactie

Verderop in dit blog bespreken we ieder opgenoemd idee in het kort even geven we je er wat meer informatie over. Maar hieronder heb je al direct onze twintig ideeën.  

  1. Like het bericht;
  2. Zoek de verschillen’
  3. Maak de zin af;
  4. Kennisvraag stellen;
  5. Raad het plaatje;
  6. Vriend laten nomineren;
  7. De leukste foto plaatsen;
  8. Enquete afnemen;
  9. Kruiswoordpuzzel of sudoku;
  10. Maak de grap af;
  11. Nieuwe naam product verzinnen;
  12. Resultaat toernooi/ wedstrijd voorspellen;
  13. Raadsel oplossen;
  14. Tips laten delen;
  15. Quiz maken;
  16. Aantal volgers Facebook pagina behaald;
  17. Pol maken onder volgers;
  18. Tekening of afbeelding maken;
  19. Feedback eigen bedrijf vragen;
  20. Juiste aantal raden.
Winactie Facebook

1.     Like het bericht

De meest voorkomende Facebook winactie is toch de like het bericht actie. Simpel maar effectief. Door gebruikers het bericht te laten liken, ziet een gedeelte van hun vrienden ook weer bericht. Dit allemaal in de hoop dat jouw winactie als een brandend vuurtje zich over Facebook verspreidt. De vraag om het bericht te likken is overigens altijd een goede toevoeging.

2.     Zoek de verschillen

Plaats twee identieke afbeeldingen naast elkaar en pas een van de twee afbeeldingen, bijvoorbeeld via photoshop, op enkele punten aan. Het spel zoek de verschillen kan beginnen. Met deze winactie worden mensen meteen getriggerd om de puzzel op te lossen. Laat ze de antwoorden posten in de comments en zie het aantal reacties stijgen.

3.     Maak de zin af

Plaats het eerste gedeelte van een zin die relevant is voor jouw merk en laat jouw volgers de zin afmaken. Het leukste, creatiefste of origineelste antwoord wint de winactie.

Grappige winactie Facebook

4.     Kennisvraag stellen

Verzin een grappige vraag die mensen die direct aanspreekt, hierdoor zijn ze een stuk actiever om te reageren. Het is het beste als je volgers een inschatting moeten maken. Degene die simpelweg het  antwoord goed heeft of die het dichtste bij zit, wint de prijs.

5.     Raad het plaatje

Het is een beetje vergelijkbaar als al die radio spelletjes waarbij je via geluid een object moet herkennen. Maar dit keer laat je slechts een gedeelte van een afbeelding zien, of je maakt de afbeelding zeer vaag waardoor de gebruiker niet direct het voorwerp ontdekt. De kunst is het om een top voorwerp te kiezen waarin iedereen iets anders ziet.

6.     Vriend laten nomineren

Door de prijs van je Facebook winactie weg te geven aan de winnaar en een vriend, kun je mensen elkaar laten nomineren. Bijvoorbeeld dat ze direct al in het bericht moeten aangeven wie ze laten winnen. Hierdoor stijgt het aantal reacties direct goed.

7.     De leukste foto plaatsen

Heb jij nou echt trouwe volgers? Laat ze dan een foto plaatsen in jouw reacties om je Facebook winactie te winnen. Dit idee vergt wel enige moeite van de gebruikers, maar is wel zeer aanlokkelijk. Met een beetje geluk gaan je volgers elkaar overtreffen en blijft bij jou het aantal likes binnenstromen.

Foto winactie Facebook

8.     Enquête afnemen

Heb jij relevante data nodig van je gebruikers, door er een prijs aan te hangen is de kans groter dat meer mensen jouw enquête invullen. De prijs wordt vervolgens simpelweg verloot onder degene die de enquête hebben ingevuld.

9.     Kruiswoordpuzzel of sudoku

Spelletjes en raadsels zijn zeer goede ideeën voor een winactie op Facebook. Door de juiste balans te vinden tussen direct al een antwoord zien en even puzzelen om alle antwoorden te vinden, blijft de gebruiker een lange tijd op jouw bericht focussen. Hierdoor blijft die gemotiveerd om de puzzel af te maken en onder het bericht te reageren.

Raadsel winactie Facebook

10. Maak de grap af

Schets een komische situatie en laat de gebruikers de grap afmaken. Dit maakt het kiezen van een winnaar van je Facebook winactie overigens heel leuk.

11. Nieuwe naam voor product laten verzinnen

Ben jij op zoek naar creatieve ingevingen voor jouw nieuwe product? Waarom vraag je het dan niet aan je Facebook volgers? Doordat ze vrij los staan van je merk kunnen ze vaak al meerdere leuke namen zo opnoemen.

Productnaam verzinnen

12. Resultaten toernooi/ wedstrijd voorspellen

Is er binnenkort een WK voetbal, olympische spelen of een ander evenement, waarom maak je dan niet een poule met al je Facebook volgers? Door een leuke prijs te geven aan de winnaar wordt het zeker interessant. Daarnaast blijft het iedere dag spannend en blijven ze terug komen naar je Facebook pagina.

13. Raadsel oplossen

Wat ook zeker leuk is om een keer te proberen voor jouw Facebook winactie is het maken van een raadsel. Via enkele woorden spreek je dan direct de gebruiker aan en zet je ze aan het denken. Veel mensen kunnen het dan ook niet velen dat ze een vraag gesteld wordt waar ze geen antwoord op hebben.

14. Deel tips

Mensen hebben vaak veel tips die ze onderling met familie of vrienden delen, maar waarom niet met hun vrienden op Facebook. Dit kunnen handige tips zijn over het huishouden, ondernemen, reizen, bestemming of producten.

15. Quiz maken

Quiz programma’s zijn zeer geliefd op tv en lenen zich perfect voor Facebook. Door het opstellen van leuke vragen die relevant zijn voor je doelgroep wordt de quiz ook een stuk leuker om in te vullen.

16. X aantal volgers op Facebook pagina behaald

Zoals we in het begin al aangaven, je mag de gebruiker niet direct vragen om je Facebook pagina te liken. Wat je wel mag doen is een prijs weggeven als je 10.000 likes hebt behaald op je Facebook pagina. Hiermee promoot je dus indirect je eigen Facebook pagina.

Feedback winactie Facebook

17. Een pol onder volgers

Zet een pol uit waarbij je weet dat het aantal antwoord ongeveer gelijk gaat zijn waardoor het spannen blijft. Denk hierbij aan over welke merk smartphone er beter is iPhone of Samsung. De vraag ligt bij sommige doelgroepen nogal gevoelig en een antwoord is snel gegeven. Vervolgens verloot je de prijs aan een van de deelnemers.

18. Tekening of afbeelding maken

Wil je graag de creatieve geest je in volgers aanspreken? Laat ze dan een afbeelding bewerken of tekenen en laat ze die delen met jou. Voor een leuke prijs zijn er genoeg mensen die het leuk vinden om creatief bezig te zijn.

19. Vraag feedback over je bedrijf

Durf jij het aan om aan je volgers te vragen voor feedback over je Facebook pagina of bedrijf? Hierdoor krijg je direct een goed zicht over wat men nou van je Facebook pagina hebt. Hierdoor krijg je meteen een goed idee over wat de volgers aan je pagina waarderen. Degene met de best tip, wint vervolgens de winactie.

20. Raad het juiste aantal

Als laatste idee voor een Facebook winactie willen we nog meegeven om de bekende glazen pot met kleine items te vullen. Degene die het antwoord goed raadt of die het dichtste bij zit, wint de gehele pot.

Hopelijk hebben onze twintig ideeën voor winactie op Facebook goed geholpen. Lees dan trouwens ook ons blog over hoe je een winactie op instagram kunt opzetten. Het blijft altijd een kwestie van testen om erachter komen wat het beste voor jou werkt. Denk er nog een rustig over na en kom dat ene creatieve idee. Dan gaat het je zeker lukken.