Marketingbeleid vastleggen in vijf stappen

Marketingbeleid

Het vastleggen van een marketingbeleid is voor meerdere partijen in je bedrijf het beste en het gemakkelijkste. Door de marketing een vast onderdeel van je bedrijf te laten zijn, hoef je niet steeds met terugwerkende kracht te denken over de marketing. Maar door het op te nemen in je takenpakket, zorg je ervoor dat de marketing altijd doorloopt in je bedrijf. Wil je weten wat ons advies over het vastleggen van een marketingbeleid is? Lees dan snel verder.

1.     Missie en visie maken

Voordat je begint met het uitwerken en toepassen van je marketingbeleid, is het eerst belangrijk om vast te leggen wie je bedrijf is en wat je doet. Op het moment dat iemand aan van je medewerkers vraagt wat je doet, moet iedereen direct een goed antwoord paraat hebben. Hierdoor weet je ook zeker dat het daadwerkelijk voor iedereen duidelijk is en naar welk punt je wil toe werken. Door alle medewerkers erbij te betrekken, kun je ook constant jouw marketing boodschap versturen.

Marketingbeleid bedenken

2.     Brandbook maken

Ten tweede adviseren we om een brandbook te maken. Nu ga je al zeer concreet je eigen huisstijl vastleggen, en wat jouw manier van communiceren gaat zijn. Het is daarbij niet alleen belangrijk om keuzes te maken in kleuren en lettertype, maar ook om kleinere elementen vast te leggen. Denk eens goed na over je huidige manier van communiceren en welke manieren je allemaal nog wil gaan inzetten. Al die elementen, adviseren we om vast te leggen in je brandbook. Door dit bij het begin goed vast te leggen, kan iedereen met dezelfde gedachtegang aan de slag gaan. Hierdoor voorkom je later weer dat mensen allerlei zaken erbij gaan verzinnen en je geen vast marketingbeleid meer hebt.   

3.     De marketing overal toepassen

Om ervoor te zorgen dat het gehele bedrijf communiceert vanuit dezelfde visie, dient het marketingbeleid toegepast te worden op alle onderdelen van je bedrijf. Denk hierbij aan de social media kanalen, website, nieuwsbrief, flyers, bedrijfskleding, mokken en alle elementen die daar tussen vallen. Hierdoor wordt het voor je doelgroep een stuk duidelijker dat ze iedere keer met hetzelfde bedrijf te maken hebben. Daarnaast kom je ook een stukje professioneler over, aangezien je over al deze zaken hebt nagedacht.

Marketingbeleid maken

4.     Personeel trainen of externe kennis inschakelen

Misschien is er een bepaalde stijl van communiceren die je zeer aanspreekt, die je zelf niet kunt behalen. Bepaalde designs die je zelf niet kunt maken. Of bepaalde marketinginstrumenten die je zelf niet kent, maar wel wil inzetten. De oplossingen zijn dan om personeel te trainen, extra personeel aan te nemen of een externe partner in te schakelen. We raden aan om naast je eigen marketingbeleid uit te denken, ook een andere partij in te schakelen. Deze frisse blik zorgt ervoor dat bepaalde zaken net wat scherper worden neergezet en het plaatje completer wordt.

5.     Marketingbeleid niet laten verslappen

In het begin van het vastleggen van een marketingbeleid, beginnen de meeste er nog vol enthousiasme aan. Iedereen zijn ideeën komen op tafel en je denkt direct aan de slag te kunnen. Maar dan ontstaan er discussies, mensen verliezen hun enthousiasme en het saaiere uitwerken van alle elementen begint. We snappen dat dit ook onderdeel is van het uitzetten van marketingbeleid, maar het is wel belangrijk om het niet af te rafelen. Want als je nu alles snel afrondt, ga je het ook niet met een goed gevoel toepassen en communiceren. Dan verliest de kracht van het beleid zich al vrij snel en gaan steeds minder medewerkers het inzetten. Leg daarom echt een goed plan op tafel en houdt de motivatie erin om het geheel uit te werken.

Dit waren ze alweer, onze vijf adviespunten om een marketingbeleid uit te werken. Tot slot willen we nog meegeven om goed te controleren of dat iedereen zich ook houdt aan het uitgewerkte marketingbeleid. Want al gauw worden er kleine keuzes zelf genomen en die leiden tot verslapping. Doe daarom regelmatig controles of alles nog geheel volgens plan gaat.