Je kunt nog zo’n goede aanbiedingen hebben op je website, maar als niemand begrijpt hoe je website in elkaar steekt, ga je daar niets aan hebben. Het bezoek aan je website wordt dat een grote bron van frustratie en de bezoeker klikt al snel weg. Zonde en het had voorkomen kunnen worden. Daarom geven wij jou tien tips over hoe jij de gebruiksvriendelijkheid van jouw website kunt verhogen.
1. Menubalk duidelijk maken
De menubalk is de basis van iedere website en wordt altijd gebruikt om door de website heen te navigeren. Maak daarom harde keuzes hoe je je website wil indelen en uit welke pagina’s jouw menubalk gaat bestaan. Het verschilt uiteraard per website hoe je de menubalk kunt indelen, maar zorgt er altijd voor dat er een idee achter zit. Sterker nog, een begrijpelijk idee wat iedereen binnen een oogopslag begrijpt.
2. Het wiel niet opnieuw uitvinden
Vind je het lastig om jouw website gebruiksvriendelijk te maken? Kijk dan goed hoe concurrenten het doen, of kies voor een standaard template. De ideeën van een concurrent of een template zijn altijd beter, dan iemand die maar gewoon begint te bouwen. Want een bepaald gedachteproces kan voor jou heel duidelijk zijn, maar een ander kan er niets van begrijpen.
3. Homepage/ website visueel maken
Je homepage is veruit de belangrijkste pagina van je website. Zorg er daarom voor dat iedereen, aan de hand van je homepage, kan vertellen wat je op de website kan doen. Dit doe je nooit door een hele lap tekst te plaatsen die niemand gaat lezen, maar juist visueel te laten zien wat die persoon kan doen. Werk overigens altijd je website visueel uit, ga er altijd van uit dat een lange lap tekst met uitleg totaal niet aantrekkelijk is voor de bezoeker.
4. Snelheid verhogen
Je kunt nooit verwachten dat een bezoeker meerdere seconden iedere keer blijft wachten totdat een pagina geladen is. Als de bezoeker zowel moeten zoeken naar de juiste pagina en daarbij ook nog eens iedere keer lang moet wachten, gaat de website ervaring flink negatief worden. Om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verhogen is altijd belangrijk om te letten op de snelheid. Controleer daarom via meerdere tools de snelheid van je website en overleg met de webbouwer waar je de snelheid kunt verbeteren.
5. Gebruiksvriendelijkheid mobiel
Bij bijna alle websites, komt minimaal 50% van het verkeer binnen op mobiel. Is jouw website al helemaal klaar voor mobiel gebruik? Zorg er daarom voor dat iedereen op mobiel, kan genieten van dezelfde ervaring als op desktop. Dat betekent onder andere:
- Duidelijk leesbare tekst;
- Snel laden van pagina’s;
- Duidelijke knoppen;
- Elementen niet breder dan beeldscherm;
- Om veel scrollen te voorkomen, de belangrijkste onderdelen aan de bovenkant van iedere pagina.
6. Duidelijke kleuren en lettertype gebruiken
Natuurlijk is het belangrijk om je eigen huisstijl en je eigen draai aan je website te geven, maar het mag nooit de gebruiksvriendelijkheid in gevaar brengen. Alle tekst moet:
- Duidelijk te lezen zijn;
- Goot genoeg zijn;
- In de juiste kleur;
- Duidelijk verschil tussen tekst en koppen;
- Duidelijk in tekst waar linkjes staan.
7. Binnen drie klikken
Alle pagina’s en producten, moeten binnen drie klikken bereikbaar zijn. Dat is de stelregel waar iedere webbouwer zich aan moet houden. Voor Google is het ook een belangrijke factor om te bepalen welke pagina’s relevant zijn, want hoe belangrijk kan een pagina zijn als die helemaal is weggestopt op je website.
Echter is er nog duidelijk onderscheid te maken tussen linkjes uit de menubalk en de tekst. Een gebruiksvriendelijke link vanuit de menubalk is bijvoorbeeld veel waardevoller dan een linkje die onderaan de pagina in de tekst verstopt zit.
8. Footer indelen
Naast de menubalk, is je footer ook een andere overzichtelijke plek waar je de belangrijkste pagina’s van je website kunt plaatsen. Waar een menubalk zich vaak focust op de categorien van een website, focust de footer zich vaak op de persoonlijke pagina’s van de website. Zorg er daarom voor dat je niet alleen een footer heb ingesteld, maar daarin ook alle belangrijke pagina’s van je website in staan. Zoals:
- Over ons pagina;
- Contact pagina;
- Contactgegevens;
- Belangrijkste pagina’s;
- Vacatures;
- Algemene voorwaarden;
- Privacyverklaring;
- Social media kanalen.
9. Duidelijke koppen en afbeeldingen
We hebben het al eerder benoemd, maar ga er zeker van uit dat niemand de tekst op je website gaat lezen. In plaats daarvan kijken ze alleen naar de koppen en afbeeldingen. Spreken die koppen of afbeeldingen de gebruiker aan, dan wordt de tekst daaronder gelezen. Zorg er daarom voor dat je via duidelijke koppen je tekst indeelt, waardoor iedereen gemakkelijk de gewenste informatie kan consumeren. Zet daarnaast waardevolle afbeeldingen in die je verhaal versterken.
10. Duidelijk doel op iedere pagina
Het doel kan totaal anders zijn, maar iedere pagina op je website moet tenminste een doel hebben. Dat kan bijvoorbeeld zijn informeren, converteren of helpen bij een keuze. Op het moment dat dit voor iedere pagina duidelijk is, krijg je ook een beter beeld van welke pagina’s je kunt schrappen of samenvoegen.
Dit waren ze dan, de tien tips om jouw website gebruiksvriendelijker te maken. Tot slot willen we nog meegeven om goed Google Analytics in de gaten te houden en te vragen aan bekenden met een eerlijke mening. In Google Analytics kun je precies zien op welke pagina’s bezoekers afhaken. Daarbij kun je gemakkelijk aan bekende vragen of het wel logisch is wat voor website je hebt gebouwd.