De basis van ieder marketinginstrument is altijd terug te brengen naar een van de vier P’s. Product, prijs, promotie en plaats. Hoewel er over de jaren andere methodes zijn bijgekomen om de vier P’s aan te duiden, is de basis hetzelfde gebleven. Maar naast deze basis, wat zijn nou de tien beste voorbeelden instrumenten die jij kunt inzetten voor jouw marketing? Daar gaan we het vandaag over hebben.
Voordat we de tien middelen gaan benoemen, willen we eerst nog de vier P’s aanduiden.
Product
Alle middelen die jouw product omschrijven, hebben daadwerkelijk ook te maken met jouw product. Denk hierbij aan:
- Merknaam;
- Garantie;
- Service;
- Levering;
- Kwaliteit;
- Design;
- Branche.
De beslissende factor van veel marketingstrategieën is een onderscheidende factor te vinden in je product. Daarom raden we je aan om goed te kijken naar je eigen Unique Selling Points en die af te stemmen op je doelgroep.
Prijs
De prijs blijft voor veel mensen een beslissende factor om te beslissen of ze het product gaan kopen. Maar vergeet niet dat de prijs ook zorgt voor een groot gedeelte van je imago. Exclusieve merken gaan nooit met hun prijzen stunten aangezien ze een bepaalde doelgroep willen targeten en hum imago vast willen houden. Grote winkels willen juist weer zoveel mogelijk mensen naar hun winkels toe hebben en proberen zoveel mogelijk mensen aan te spreken met hun acties. Zo zijn er verschillende mogelijkheden denkbaar:
- Laagste prijs aanbieden, veel kopers met weinig marge;
- Net onder gemiddelde, goedkope look and feel;
- Gemiddeld prijsniveau, via andere factoren onderscheiden;
- Net boven gemiddeld, door extra services aan te bieden;
- Exclusief prijsniveau, enkele personen targeten met hoge marge.
Promotie
Hoe je ervoor zorgt dat je product bekend wordt bij je doelgroep valt onder promotie. Wat deze vorm van promotie dan allemaal is, gaan we grotendeels verderop in dit blog bespreken. Let hierbij ook weer op dat je promotie overkomt met zowel je doelgroep als imago. Als alle drie niet op elkaar aansluiten, kan je promotiestrategie weinig succes opleveren.
Plaats
Waar kan jouw doelgroep jouw producten gaan kopen. Alleen in een winkel om de hoek, of in een grote webshop? De verschillen zijn groot en realiseer jezelf goed dat je altijd gemakkelijk te bereiken moet zijn voor je doelgroep. Onderschat het niet dat jouw plaats ook weer een belangrijke factor is voor klanten om te bepalen waar zij hun producten gaan kopen.
1. Social media
Het eerste marketinginstrument wat we willen benoemen is social media. Het is inmiddels niet meer weg te denken uit een marketingstrategie en is daarvan een vast onderdeel geworden. Ieder jaar zit er weer een grote verschuiving tussen de social media kanalen qua aantal gebruikers en ieder jaar zijn er weer enkele nieuwe opties voor de consument. Onderzoek daarom altijd welke social media kanalen jij kunt gebruiken voor jouw strategie.
- Facebook;
- Instagram;
- LinkedIn;
- Pinterest;
- Twitter;
- Snapchat;
- YouTube;
- TikTok.
2. Website/ webshop
Je eigen website of webshop is je eigen online plekje waarin jouw doelgroep online kennis kan maken met je. Zorg er daarom ook voor dat je niet alleen een website hebt, maar dat die ook een compleet verhaal vertelt. Wat doe je nou precies en waarom moeten mensen contact opnemen met jou? Aan de hand van een goede website creëer je een duidelijke marketingstrategie en heb je mogelijk goud in handen als marketinginstrument.
3. Google Ads
Google Ads zijn de manier om bovenaan te komen bij de grootste zoekmachine ter wereld. Dit marketinginstrument is vooral relevant om in een korte termijn direct resultaat te behalen. Maar let erop dat je zeker moet weten dat je een goed product aanbied en dat je een goede website hebt. Anders is het namelijk vrijwel direct weggegooid geld.
- Google Search Ads;
- Google Shopping Ads;
- Google Display Ads.
4. Content marketing
Waar het voorgaande marketinginstrument is gericht op de korte termijn, is content marketing juist weer gericht op de lange termijn. Door het makken van relevante en goed weergegeven content, kun je grote hoeveelheden websitebezoekers gratis binnenhalen. Let erop dat het niveau van content over de jaren steeds hoger is gaan liggen, met een simpel blog kom je er niet meer vanaf.
- Infographic;
- Video;
- E-book;
- Whitepaper;
- Presentatie;
- Podcast;
- Webinar.
5. Nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven zijn een goede manier om je doelgroep constant aan je merk te laten nadenken. Je kunt ze bijvoorbeeld nog herinneren dat ze een aankoop moeten doen en dat maakt dit een vrij uniek marketinginstrument.
Over de jaren heen is er veel te doen geweest over het verzenden van nieuwsbrieven in overtollige maten, maar nog steeds liggen er genoeg kansen. Maar er hier ook weer op, dat er wel een goed niveau neergezet moet worden.
6. Affiliate marketing
Affiliate marketing is een opkomende nieuwe strategie. Via deze vorm van marketing, ga jij op je eigen platformen reclame maken voor andere bedrijven. Denk hierbij aan een kleding blogger die speciale linkjes heeft staan naar de webshop van Zalando. Deze speciale linkjes houden bij wie er van jouw website afkomt, en als die persoon vervolgens een aankoop doet, krijg jij een percentage van het aankoopbedrag.
7. Offline marketing
Naast alle online marketinginstrumenten, willen we ook nog graag meerdere offline methodes benoemen. Voor lokaal is het zeer belangrijk om je te richten op je offline marketing. Het imago wat je in de buurt hebt, kan je bedrijf maken of breken. Denk daarom na over de volgende methodes.
- Adverteren in kranten/ flyers;
- Bilboards;
- Lokale sportclub sponseren;
- Reclame op gevel.
8. Verkopen via ander platform
Wil je ervoor zorgen dat jouw producten zichtbaar zijn bij het grote publiek? Het is mogelijk om jouw producten aan te bieden op grote landelijke platformen. Zij hebben al duizenden websitebezoekers per dag en jij kunt jouw producten in hun assortiment plaatsen. Je betaald dan iedere keer een marge per verkoop.
- Bol.com;
- Amazon;
- Zalando.nl.
9. Mond om op mond reclame
De oudste en nog steeds meest betrouwbare marketinginstrument is nog steeds op mond op mond reclame. En deze methode draait helemaal om je imago en hoeveel vertrouwen mensen in jouw merk hebben. Want misschien bespaar je wel geld door een klant op de korte termijn weg te sturen, maar in de lange termijn kan dit juist weer grote gevolgen hebben.
10. Marketing automation
Wil je ervoor zorgen dat mensen precies op het juiste moment, precies de juiste melding krijgen? Het is mogelijk met marketing automation. Via verschillende sales funnels die je zelf opzet, kun je helemaal instellen wat je wil doen als klant actie A maakt en wat je wil doen als de klant actie B maakt. Door dit blijven optimaliseren en te blijven bijstellen, maak je zo een zeer complete sales funnel.
Dit was tot zover al onze informatie over de marketinginstrumenten en daarbij nog tien concrete methodes hoe je ze het beste kunt toepassen. Wij willen je nog veel succes wensen met jouw onderneming.