Content hoeft niet helemaal niet een lange lap tekst te zijn op een saaie achtergrond, er zijn wel meer dan soorten content die jij ook kunt inzetten. Om ervoor te zorgen dat het maken van content voor jou weer leuk en relevant wordt, hebben we alle 24 soorten content in een tabel voor je opgesteld. Verder onderaan het blog leggen we alle varianten content nog even kort uit om te zien of het interessant is voor jou.
Blogs | Infographics | E-books | Presentatie |
Whitepapers | Podcast | Video’s/ blogs | Foto |
Social media posts | Nieuwsbrief | FAQ | Onderzoek |
Webinar | E-cursus | Reviews | Polls |
Tools | Begrippenlijst | Audioboek | Templates |
Demo’s | Virale content | Wedstrijden | Persberichten |
1. Blogs schrijven
Het schrijven van blogs is de meest gebruikte soort van content. Hoewel blogs zeer toegankelijk zijn om te schrijven, zitten er wel grote niveauverschillen tussen de blogs die ranken op de eerste pagina van Google en die totaal niet zichtbaar zijn. Zet dus niet zomaar een paar honderd woorden op papier omdat je gehoord hebt dat dat goed is. Wat is nou echt tof om te lezen en hoe kun je de lezer blijven aanspreken?
2. Infographics
Een infographics is een van de beste manieren om data op een effectieve manier weer te geven. In plaats van dat je hele lappen tekst hebt met resultaten uit je onderzoek, ziet de gebruiker nu binnen een oogopslag wat eruit is gekomen. Daarnaast zijn infographics ook leukere vorm van content om met elkaar te delen.
3. E-books
Met de juiste kennis en expertise wordt het interessant om je eigen e-book te schrijven. Via meerdere hoofdstukken vertel je dan het verhaal wat je graag wil vertellen. Ze worden vaak alleen gelezen door de echt geïnteresseerde. Dus mogelijk een goede manier om een specifieke doelgroep aan te spreken.
4. Presentatie
Een presentatie is vergelijkbaar qua hoeveelheid informatie met een whitepaper, maar een presentatie is een stuk visueeler. Je gehele huisstijl kun je goed terug laten komen in de presentatie waardoor de lezer echt het gevoel krijgt dat die iets van jou aan het lezen is.
5. Whitepaper
Een Whitepaper is een soort content waarin het verhaal wat meer uitgeschreven staat. De lezer neemt rustig zijn tijd ervoor en neemt je verhaal in zich op. Via de ondersteuning van infographics, resultaten uit onderzoeken en afbeeldingen wordt je verhaal versterkt.
6. Podcast
Doordat veel mensen moeten reizen of iets willen beluisteren tijden een activiteit, zoals het sporten, zijn podcasts zeer populair geworden. Je rustig je oortjes en je kunt nog steeds redelijk doorwerken terwijl je naar het verhaal luistert van een persoon die je interesseert. Dit kunnen zowel persoonlijke of grappige verhalen zijn, maar ook juist zakelijke tips.
7. Video’s/ vlogs
Qua populariteit doen eigenlijk alle soorten van content het wel goed, maar video’s en vlogs zijn helemaal gestegen in populariteit. Zowel op YouTube, social media en andere websites is het aantal videocontent flink gestegen. Het is de nieuwe manier van tv kijken voor de jeugd. Begrijpelijk, want binnen enkele beelden en seconden kun jij al jouw verhaal vertelt hebben. Super relevant dus voor de eindgebruiker.
8. Foto’s
Doordat we overladen worden met content, zijn we heel erg lui geworden. Een lange lap tekst lezen gebeurt al bijna niet meer. Daarom zijn afbeeldingen een uitstekende manier om jouw verhaal te ondersteunen. Want je kunt nog eindeloos omschrijven hoe iets eruitziet, dat ene cliché dat een beeld zegt meer dan een duizend worden is toch echt waar.
9. Social media posts
We hoeven jullie niet meer te vertellen dat social media gigantisch groot is geworden over de afgelopen jaren. Wat wel een nieuwe trend is in social media content is om berichten op je website in te laden. Hierdoor laat je direct zien dat jij met jouw website er serieus mee bezig bent en dat jouw volgers het ook interessant vinden.
10. Nieuwsbrief
Hoewel er rondom de nieuwsbrief misschien een negatieve toon hangt, is dat helemaal niet nodig zolang je de nieuwsbrief juist inzet. Dus denk er maar eens rustig over na, wat zou een goede aanvulling zijn op jouw mailbox?
- Laatste aanbiedingen;
- Tips over gekochte product;
- Bijpassende producten;
- Mail met items die nog in winkelwagen staan;
- Waar jouw bedrijf afgelopen tijd mee bezig is geweest.
11. FAQ
Een zeer groot gedeelte van de vragen die mensen hebben over jouw content, is vaak terug te brengen naar een vijftal vragen. Waarom beantwoord je ze dan niet voordat ze gesteld worden? Dat is pas echt inspelen op de behoefte van de klant en laten zien dat je bezig bent om je klanten te helpen.
12. Onderzoek
Naast dat je serieuze onderzoeken kunt doen en die resultaten publiceren, zijn er ook genoeg levensvragen te verzinnen die mensen graag behandeld zien worden. Op het moment dat jij dat gouden idee hebt voor een leuk onderzoek, wordt het interessant om dat onderzoek uit te voeren en andere aan te sporen het te gaan delen.
13. Webinar
Webinars zijn een soort content waarin je, meestal live, een videopresentatie geeft. Je kunt zowel een slideshow presentatie geven, je scherm delen of gewoon je eigen verhaal vertellen. Na afloop en tijdens is het gebruikelijk dat de volgers je vragen kunnen stellen.
14. E-cursus
Mocht je iemand de fijne kneepjes uit het vak willen leren, is een e-cursus aanbieden mogelijk een goede manier. Via verschillende trainingen laat je trainees groeien en stappen zetten. Naast het online zetten van meerdere trainingen, is het ook belangrijk om er een stukje coaching aan toe te voegen. Laat zien dat er een echt persoon achter deze vorm van content zit en dat die betrokken is.
15. Reviews
Mond op mond reclame is nog steeds de beste vorm van reclame. De online variant daarvan zijn reviews. Daarbij is het belangrijk om onderscheid te maken op reviews op website niveau en product niveau. Op website niveau gaat het erom of jouw website wel te vertrouwen is en je werk goed doet. Op product niveau gaat het voornamelijk of het product wel voldoet aan de verwachtingen.
16. Polls
Polls zijn de manier om de mening van andere weer te geven. Heb je bijvoorbeeld een onderzoek gedaan met daarin een enquête? Om alle resultaten te laten zien kun je polls inzetten. Daarnaast kun je ook de resultaten visueel laten zien zoals bij een infographic.
17. Tools
Een tool kan een zeer complexe vorm van content zijn, waarin je de gebruiker via software allerlei zaken laat doen. Maar tools kunnen ook een stuk eenvoudiger zijn, denk bijvoorbeeld aan de rekentool op de website van een hypotheekadviseur. Relevant voor de eindgebruiker en relevant voor jou om in contact te komen met die gebruiker.
18. Begrippenlijst
Vaak is allerlei vakjargon helemaal niet duidelijk voor iemand die jouw website bezoekt. Het opstellen van een begrippenlijst is een soort content die alle vragen beantwoordt die mensen hebben over al die begrippen.
19. Audioboek
Als mensen het verhaal van een boek nog wel interessant vinden, maar er geen zin hebben om het gehele boek te lezen, is een audioboek de oplossing. Zet je rustige stem op of laat iemand anders het doen.
20. Templates
Mensen zijn altijd op zoek naar voorbeelden van designers en mensen met ervaring om hun eigen content naar het volgende niveau te tillen. Waarom ben jij dan niet die dat aanbied via templates. Dit is ook een goede methode om erachter te komen welke content van je in trek is.
21. Demo’s
Wil je je gebruikers echt ervaring laten opdoen met jouw product? Dan zijn het uitzetten van demo’s zeer interessant. Via een demo wordt het voor de gebruiker meteen duidelijk het product eruitziet en wat die persoon ermee kan. Daarbij is het voor jou een goede leermethode aangezien je precies weet hoe er wordt omgegaan met je product.
22. Virale content
Velen hebben het al geprobeerd, maar meestal lukt het die persoon die het niet verwacht. Compleet viraal gaan op het internet en social media. Het grappige aan viraal gaan is dat het totaal niet te voorspellen is welke nieuwe trend we nu allemaal weer moeten doen en dat het slechts werkt voor enkele dagen.
23. Wedstrijden
Om de gebruikersintensiteit te verhogen, zijn wedstrijden een uitstekende manier van content. Dit kan zowel betekenen dat je spelletjes kunt doen voor je software op jouw platform, maar ook het uitschrijven van poeltje voor aankomede WK voetbal.
24. Persberichten
De laatste soort van content die we willen benoemen zijn persberichten. Wil je een officieel statement uitbrengen en daarvan kranten en nieuwswebsites op de hoogte van brengen. Dan is een persbericht jouw manier.
Hopelijk hebben deze 24 soorten van content jou een completer beeld gegeven wat er nou allemaal mogelijk is met content. Kies een aantal manieren die goed bij jou en jouw doelgroep passen en maak het helemaal je eigen. De consumptie van content gaat de komende jaren nog steeds omhoog, dus ook voor jou liggen er kansen.