Pakkende tussenkopjes maken met 5 tips

Tussenkopjes

Tussenkopjes zijn cruciaal voor iedere tekst. Want ga jij een hele lap tekst lezen op zoek naar jouw antwoord? Doordat we iedere dag zoveel informatie op ons afkrijgen, zijn we zeer lui geworden hoe we onze informatie consumeren. Kortom, terwijl we al half aan het opletten zijn, nemen we er ook niets eens de tijd voor. Tijd dus voor actie! Met onze vijf tips zorg jij ervoor dat jouw lezer de informatie die ze zoeken gemakkelijk kunnen vinden en ook hun aandacht erbij kunnen houden.

Wat is een tussenkopje?

Waar je met iedere pagina, krantenartikel, blog of andere vorm van media focust op een enkel onderwerp, verdeel je dat onderwerp in sub onderwerpen. Oftewel, tussenkopjes. Om ervoor te zorgen dat het onderwerp compleet behandeld kan worden, zijn de tussenkopjes ervoor bedoelt om de tekst op te delen. Zo krijgt ieder onderdeel van het hoofdonderwerp de ruimte om behandeld te worden.

1.     Verdeel je onderwerp in sub onderwerpen

Op het moment dat je een hoofdonderwerp hebt gekozen voor een nieuwe pagina, wat zijn dan de vragen die beantwoord moeten worden om dat hoofdonderwerp te behandelen? Dat gaan namelijk je tussenkopjes worden. Zo ontleed je onderwerp in meerdere sub onderwerpen en behandel je dus zo stuk voor stuk je onderwerp. Een voorbeeld om het wat duidelijker te maken.

  • Hoofdonderwerp: Hoe schrijf je een blog?
  • Tussenkop: Hoe onderwerp blog bepalen?
  • Tussenkop: Hoe blog aantrekkelijk laten ogen?
  • Tussenkop: Hoe je blog laten scoren in Google?

2.     Wat gaat de lezer lezen

Ten allen tijden, moet je het onderwerp gaan behandelen wat je introduceert in je tussenkop. Het wordt zeer verwarrend voor de lezer als de tekst en het sub onderwerp niet overeenkomen. Ben je klaar met het sub onderwerp, maak dan simpelweg een nieuw sub onderwerp.

Hebben twee onderwerpen veel met elkaar te maken en wil je ze graag samen behandelen? Benoem dan ook weer duidelijk in je tussenkop dat je twee onderwerpen met elkaar gaat vergelijken. Om het voorbeeld van het blog nog eens aan te halen, stel iemand wil alleen weten hoe die een blog beter kan laten scoren in Google. Dankzij de tussenkopjes, weet de lezer precies waar die moet zoeken.

Wat is een tussenkopje

3.     Vul de tussenkoppen aan

Een tussenkop is veel meer dan wat enkele losse worden die de alinea omschrijven. Zorg er bijvoorbeeld voor dat ze de lezer iedere keer prikkelen. Hierdoor heeft de lezer iedere keer weer interesse om verder te lezen. Manieren die je kunt gebruiken om je tussenkoppen spannender te maken:

  • Tips geven: Iedere tussenkop kan dan een tip zijn.
  • Vragen stellen: Dit zorgt ervoor dat de lezer zelf ook aangemoedigd wordt om na te denken.
  • Stappenplan: In vijf stappen een probleem oplossen, iedere stap is dan een tussenkop.
  • Voordelen: Wat zijn de drie voordelen van dit product, ieder voordeel is een tussenkop.
  • Versus: Als je twee onderwerpen met elkaar gaat vergelijken. Bijv. Sales VS marketing.

4.     Tussenkoppen inzetten voor zoekmachine optimalisatie

Om nog meer uit je tussenkoppen te halen, adviseren we niet alleen om aan de lezer te denken, maar ook aan Google. Voor Google zijn de tussenkoppen namelijk belangrijke indiciatoren om te bepalen waar de tekst over gaat en dus relevant is voor iemand die zoekende is. Wil je dus graag dat jouw artikel goed gaat scoren in Google, probeer dan om je gekozen zoekwoord te verwerken in je tussenkoppen. Let er wel op dat de lezer niet uit het oog verloren mag worden.

Nogmaals het voorbeeld van het blog, dus niet:

  • Onderwerp bepalen;
  • Aantrekkelijk laten ogen;
  • Scoren in Google.

Maar wel:

  • Onderwerp blog bepalen;
  • Blog aantrekkelijk laten ogen;
  • Blog laten scoren in Google.

5.     Tussenkoppen toepassen

Nu weet je al een stuk beter hoe je tussenkopjes kunt maken, tot slot nog de tip over hoe je ze kunt toepassen. Hieronder enkele tips:

  • Word: Klik op start in de menubalk . Maak gebruik van de H1, H2 en H3 koppen. H1 is hoofd onderwerp, H2 is sub onderwerp en H3 is verdeling sub onderwerpen.
  • Google Docs: Selecteer een tekst en klik op ‘Normale tekst’. Nu kun je ook kiezen uit de H1, H2 en H3 koppen.
  • Dikgedrukte tekst: Maak je tekst simpelweg dikgedrukt om aan te duiden dat dit de tussenkop is.
  • Grootte lettertype: Maak je tekst groter om duidelijk te maken dat dat de tussenkop is.

Hopelijk hebben onze vijf tips over wat tussenkoppen zijn en hoe je ze pakkend gemaakt jou een stuk verder geholpen. Tot slot willen we nog meegeven om goed te kijken hoe concurrenten het doen. Je hoeft dan niet alleen naar directe concurrenten te kijken, maar ook naar de grote bedrijven in Nederland.