Wat is kern- en randassortiment?

Kern en randassortiment

Het kernassortiment en randassortiment van een winkel zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De twee soorten vullen elkaar zodat je een complete winkelervaring krijgt. Maar valt er nou eigenlijk precies onder het kernassortiment en wat onder het randassortiment? Dat en nog meer vertellen we je in dit blog.

Definitie kernassortiment

Het kernassortiment bestaat uit producten waarvoor je specifiek naar die winkel gaat. De consument weet dat jij die producten verkoopt en gaat ook specifiek naar jouw winkel om die producten aan te schaffen. Een simpel voorbeeld: jij gaat naar een schoenenwinkel om schoenen te kopen. In de meeste gevallen wordt dan ook het grootste gedeelte van de omzet gehaald uit het kernassortiment.

Definitie randassortiment

Het randassortiment bestaat uit producten die het kernassortiment aanvullen. Om het voorbeeld van de schoenenwinkel nog eens aan te halen, het randassortiment bestaat dan uit schoenenpoets, zooltjes en veters. Deze producten worden vaak gebruikt als up-sell of het bekende ‘kassakoopje’. De producten worden voornamelijk gebruikt de consument een completer product aan te bieden en om de orderwaarde weer net wat te verhogen.

Kernassortiment schoenen

Hoe omgaan met kern- en randassortiment?

Stel jij wil een winkel beginnen, hoe moet je dan omgaan met je kern- en randassortiment. Als eerste zal je een product moeten kiezen waarin jij een handel wil beginnen. Dit is ten allen tijde jouw kernassortiment. Vervolgens kun je gaan kijken welke producten jij wil gaan opnemen in je randassortiment. Voor sommige producten is dit heel duidelijk, maar voor andere is het weer lastiger.

Bijv. voor een telefoonwinkel bestaat het kernassortiment uit telefoons. Het randassortiment kan dan deels bestaan uit telefoonhoesjes. Dat is duidelijk. Maar stel dat jouw kernassortiment bestaat uit telefoonhoesjes, wat is dan jouw randassortiment? Het eerste wat je kunt doen om jouw randassortiment samen te stellen, is goed te kijken naar concurrenten. Zij zullen uiteraard niet hun winkel vol leggen met producten waar geen behoefte aan is. In het gebruikte voorbeeld kom je er dan al snel achter dat screenprotectors een goede mogelijkheid zijn om te gebruiken in jouw randassortiment.

Verder is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen het testen van nieuwe producten en focus te blijven behouden. Door het testen van nieuwe producten kom je er vanzelf achter wat wel en wat niet werkt, dit kan ervoor zorgen dat jij een goed randassortiment samenstelt waar de bezoeker behoefte aan heeft. Maar let erop, hier gaat veel tijd en geld inzitten.

Maar als jij vol blijft focussen op jouw kernassortiment, zal de klant ook nooit iets anders gaan kopen. Ze kopen dan dat telefoonhoesje en staan dan weer buiten. Als jij hiermee jouw handel goed kan laten draaien is daar helemaal niets mis mee, maar dan moet je wel ervoor zorgen dat jouw kernassortiment uniek is qua aanbod of prijs.

Denk er maar eens rustig over na en durf het aan om die strategische keuze te maken. Hopelijk heeft onze informatie over kern- en randassortiment jou weer een stukje verder geholpen.