Assortiment dimensies

Assortiment dimensies

Een assortiment is op te delen in vier soorten dimensies. De breedte en diepte zijn de twee bekendste, maar je hebt ook nog de lengte en consistentie. Maar wat zijn nou precies de verschillen, welke winkels maken gebruik van welke dimensie en hoe kan een ondernemer er het beste mee omgaan? Deze vragen en nog meer gaan beantwoorden worden in dit blog.

Betekenis assortiment

Als eerste willen we graag duidelijk maken wat nou precies een assortiment is en wat er allemaal onder valt. De letterlijke betekenis van een assortiment is: “Een assortiment is een aanbod van verschillende producten of diensten waaruit een consument kan kiezen.” Kortom, alle producten die je ziet in een supermarkt of diensten die worden aangeboden vallen onder het assortiment van een bedrijf.

1.     Breed assortiment

De eerste dimensie binnen is een breed assortiment en het makkelijkste voorbeeld hiervan zijn warenhuizen en grote webshops zoals Bol.com. Een winkel met een breed aanbod zou kleding, autobanden en babyvoeding kunnen verkopen. Ze bieden allerlei verschillende soorten producten aan. In deze grote winkels zie je vaak hele afdelingen die gewijd worden aan een categorie in hun assortiment. Het tegenovergestelde van een breed assortiment is dan ook een mini assortiment. Een mini assortiment is juist weer die speciaalzaak die zich focust op een enkele productgroep.

2.     Diep assortiment

De tweede dimensie is de diepte en dat geeft aan hoeveel verschillende varianten van producten een winkel aanbiedt van die ene productgroep. Een kleine supermarkt zal qua breedte niet zo veel onderdoen van een grote supermarkt, maar een kleine supermarkt heeft een minder diep assortiment aangezien ze een enkele variant van een product aanbieden. De productgroep is brood, maar er zijn tal verschillende broden te koop in de winkel. Denk alleen al aan de grootte, de smaak, de kleur, de ingrediënten en zo nog veel meer. Allerlei varianten brood die je assortiment zeer diep kunnen maken.

3.     Lang assortiment

De derde dimensie in een assortiment is de lengte en geeft simpelweg aan hoeveel producten een winkel op voorraad heeft. Een groot gedeelte van de producten heeft een winkel altijd op voorraad. Denk maar eens hoelang dezelfde pot pindakaas al in de supermarkt staat. Nog altijd is aan dat zelfde product behoefde en blijft zowel de winkel als de maker het aanbieden. Dit is gemakkelijk voor de winkel aangezien die een grote hoeveelheid in kan kopen aangezien die weet dat het toch wel verkocht wordt. Andere producten zoals T-shirts zijn weer een ander verhaal. Deze producten zijn seizoensgebonden en winkels willen graag dat je volgend jaar weer een nieuw T-shirt gaat kopen. Dus ze zorgen er altijd voor dat ze maar enkele dezelfde T-shirts op voorraad hebben zodat je altijd verder kijkt.

4.     Consistentie assortiment

De laatste dimensie in het assortiment is consistentie. Een consistent assortiment heeft een winkel op het moment dat ze producten verkopen die zeer veel met elkaar te maken hebben. Een horlogespeciaalzaak heeft een zeer hoge consistentie aangezien die zich puur focust op horloges. Bij een groot warenhuis waar ze allerlei verschillende producten verkopen om verschillende doelgroepen te voorzien is de consistentie een stuk lager.

Hopelijk hebben we je meer informatie kunnen geven over de vier verschillende dimensies in assortimenten.