Wat is een marketingconcept?

Marketingcontept

Een marketingconcept omschrijft wat de basis werkzaamheden zijn van jouw marketing. Welke kanalen ga je inzetten, ga je focussen op offline of online, wie gaat het doen en heb je er budget voor. Met het opstellen van jouw marketingconcept bepaal je welke onderdelen van marketing onder jouw concept vallen en welke niet. Marketing is een breed begrip met veel mogelijkheden, maar dankzij het maken van marketingconcept kun je al veel onderdelen uitsluiten.

Hoe marketingconcept maken?

Nog steeds kan er van alles onder jouw marketingconcept vallen en daarom willen we je via een aantal vragen helpen om het concreter te maken.

Marketingconcept uitwerken

Kanalen kiezen

Voordat je strepen gaat zetten door kanalen die jou niet relevant lijken, heb je voor ieder kanaal wel een goede reden. De reden ‘te weinig kennis’ of ‘geen ervaring mee’ is geen goede. Het kan zomaar zijn dat jouw bedrijf nog gemakkelijk tien jaar of langer gaat bestaan. Het is toch zonde als je de gehele tijd een relevant kanaal zoals emailmarketing of social media misloopt?  

Doelgroep bepalen

Weet je al precies wie jouw doelgroep is? Dat is een stukje handiger, dan weet je ook al grotendeels welke kanalen ze gebruiken en hoe ze aangesproken willen worden. Het bepalen van hoe je jouw doelgroep gaat aanspreken is een belangrijk onderdeel van ieder marketingconcept.

Weet jij nog niet zo goed wie jouw doelgroep is? Dan raden we aan om persona’s te maken. Je gaat nu een omschrijving geven van hoe jouw ideale klant eruit ziet. Dus geslacht, leeftijd, salaris, opleiding, locatie en welke kanalen die klant het liefste gebruikt.

Winkel of online

Heb je een fysieke winkel? Offline marketingmethodes zijn misschien wat ouderwets, maar je kunt daarmee juist een zeer lokale doelgroep aanspreken. En doordat er zoveel gefocust wordt op online, liggen er offline misschien ook wel weer kansen. Daarbij moet je ook kijken hoe jouw bedrijf zich online profileert. Hoe ziet jouw website eruit, zijn social media kanalen relevant, sfeer website of sales in webshop of biedt adverteren jou weer de beste mogelijkheden.

Wat is jouw product?

Stel jezelf de vragen die hieronder worden benoemd. Een gedeelte is gemakkelijk te beantwoorden, maar we zijn op zoek naar een diepere betekenis en naar de waarom jij voor jouw producten hebt gekozen en waarom klanten ze afnemen.

  • Verkoop je een fysiek product, lever je diensten af of krijgen klanten toegang tot software?
  • Wat is de reden dat klanten met jouw in aanmerking komen?
  • Welke behoefte hadden ze eerst en is nu vervult door jouw product?
  • Welke vragen hebben klanten over jouw product en hoe help je hun daar verder mee?  

Wat is jouw boodschap?

Heb je een visie of missie als bedrijf? Laat hem dan zien aan de wereld. Hoe kun je aan jouw klanten laten zien dat je met meer bezig bent dan alleen het verkopen van producten? Mocht je nog geen visie of missie hebben, een visie is een punt in de toekomst waar je graag naar toe wil werken. Een missie is waar je vandaag de dag als bedrijf zijnde voor staat. Het opstellen van een passende missie en visie is ook een onderdeel van jouw marketingconcept. Wie jij bent als bedrijf is een belangrijk onderdeel van jouw marketing.

Marketingconcept strategie

Waarom kiezen klanten voor jou?

Wat zorgt ervoor dat klanten voor jou kiezen? Hieronder mogelijk enkele redenen:

  • Enige winkel in de buurt;
  • Lagere prijzen dan concurrenten;
  • Uniek assortiment;
  • Uitgebreid assortiment;
  • Vriendelijke klantenservice;
  • Speciale aanbiedingen;
  • Persoonlijke connecties.

Op het moment dat je weet waarom klanten voor jou kiezen, laat die reden dan ook terug komen in je boodschap. Als jij de goedkoopste bent, communiceer dan lage prijzen en aanbiedingen. Heb jij een goede klantenservice? Laat zien dat je een mooie review score hebt en alle vragen kan beantwoorden.  

Kennisniveau verhogen

Nu je een vrij compleet beeld hebt gekregen van wie jij als bedrijf bent, wat je doet, wie je klanten zijn en waarom ze voor jou kiezen is de volgende stap om de kanalen te gaan kiezen. Dit is voor ieder bedrijf compleet persoonlijk en weer helemaal anders. Waar veel bedrijven wel tegenaan gaan lopen is dat ze misschien nog bepaalde kennis missen. Denk hierbij aan het beheren van succesvolle social media kanalen. De keuze is dan om een medewerker of zelf onderzoek te laten doen naar social media in dit geval. Je kunt er ook voor kiezen om externe kennis binnen te halen.

Met alle bovenstaande informatie hebben we hopelijk al flink geholpen om jouw marketingconcept een stuk concreter te maken. Binnenin de keuze die je gemaakt hebt is altijd belangrijk om te blijven testen en te innoveren? Werkt een kanaal goed, maar hoe zou dat kanaal nog beter kunnen werken moet altijd de vraag zijn.