Het imago van jouw bedrijf wordt bepaald hoe jij met klanten, medewerkers en de wereld omgaat. Weet jij wat de effecten zijn van jouw marketingkanalen op dit moment? Door het ontwikkelen van een maatschappelijk marketingconcept denk je na over hoe jij jouw kanalen kan verbeteren voor mens en milieu.
Het imago van je bedrijf
Het is een heel krom gegeven dat Disneyland bekend staat als de gelukkigste plek op aarde, maar dat er genoeg artikelen te vinden zijn over een ijskoude groep directeuren aan de top. De medewerkers in de parken moeten vaak werken voor lage lonen en slechte arbeidsvoorwaarden. Iedereen kent wel het verhaal van die ene baas die alleen maar zijn eigen geld denkt. De gunfactor van dat gehele bedrijf is dan compleet weg en voor jaren onthouden mensen dat. Kortom, denk aan het eigen imago van je bedrijf. Niet door medewerkers de mond te snoeren, maar door ze met plezier naar het werk te laten komen.
Milieuvriendelijk marketingconcept
Tijdens het opzetten van marketingkanalen wordt er vaak maar aan twee zaken gedacht. Het moet zo goedkoop en effectief mogelijk. Of medewerkers gelukkig worden van die methoden en of het goed is voor het milieu is pas een latere gedachte. Om jouw marketingconcept meer maatschappelijk te maken liggen hier vaak grote kansen. Ga al jouw kanalen na die jij gebruikt en onderzoek of vraag na hoe jij die kanalen meer verantwoorden kan maken. Denk hierbij aan:
- Wat voor soort verpakkingen gebruik je voor pakketjes?
- Een kapot product, wordt dat gerecycled of weggegooid?
- Kunnen klanten hun oude producten inleveren?
- Is het mogelijk als medewerkers thuis werken?
- Wordt er gebruik gemaakt van groene stroom?
- Hoe tevreden zijn je medewerkers over jou?
- Wordt afval gescheden op het kantoor?
Een maatschappelijk doel steunen
Goede doelen zijn een uitstekende manier om jouw maatschappelijk marketingconcept te versterken. Je kunt hierbij denken aan het sponseren van de lokale hockeyclub als een Internationaal doel. Mocht je een lokaal bedrijf hebben wat afhankelijk is van lokale klanten, dan is het sponseren van verenigingen in de buurt zeer interessant. Daarbij krijg je ook de goodwill van de bewoners aangezien jij er mede voor zorgt dat er leuke lokale uitjes worden verzorgd.
Internationaal gezien zijn er ook tal van goede doelen die je kunt steunen. Op het moment dat je kiest voor een kleinere organisatie merk je dat het contact met organisatie zeer hecht wordt. Je volgt dan de werkzaamheden op voet en ziet daarvan direct het resultaat. Je hoeft een goed doel natuurlijk niet alleen maar met geld te sponseren, maar denk ook eens aan kennis of mankracht. Welke kennis heeft jouw bedrijf wel en kan belangrijk zijn voor die organisatie?
Tips om stroom te besparen
Op het moment dat je kritisch aan te kijken bent naar jouw maatschappelijke marketingconcept, is het ook belangrijk om kritisch naar je alledaagse werkwijze te kijken. Hieronder een aantal tips om stroom te besparen:
- Staan ’s avonds alle lampen in het kantoor uit?
- Staan computers, koffiezetapparaat, printer en alle andere apparaten uit?
- Bewegingssensoren voor de lampen in bepaalde ruimtes plaatsen.
- Investeer in energiezuinige apparaten.
- Wordt er niet onnodig vaak of veel geprint?
- Is het mogelijk dat medewerkers carpoolen naar het kantoor?
- Worden medewerkers gestimuleerd naar het werk te komen met de fiets of met het openbaar vervoer?
Communiceer je maatschappelijk marketingconcept
Je wil natuurlijk niet overkomen als ‘oh kijk ons nou eens goed bezig zijn’, maar je kunt wel aan jouw klanten tonen. Op het moment dat je klanten ontvangt op het kantoor, de klant kan direct zien dat je geïnvesteerd hebt in milieuvriendelijke apparaten, zonnepanelen hebt liggen op het dak en groene planten hebt.
Op de verpakkingen van jouw pakketjes kun je laten zien dat het karton gerecycled is en dat het weer wordt gerecycled. Daarbij kun je ook tips geven hoe de klant het pakketje het groenste kan weggooien.
Plaats een artikel en laat daarin zien hoe jij een lokale vereniging of een goed doel hebt gesteund. Laat ook vooral het goede doel of vereniging jouw logo op hun website plaatsen.
Tot slot wordt er vaak genoeg onderling aan vrienden of familie gevraagd hoe het op het werk gaat. Door meerdere keren per jaar een leuk klein extraatje te bieden heb je direct positieve reclame.
Hopelijk hebben onze tips jou mee geholpen met het ontwikkelen van een maatschappelijk marketingconcept. Denk vooral na over waar je graag naar toe wil als bedrijf zijnde en hoe jij als medewerkers behandeld wil worden? Dan gaat het zeker lukken!