Wat is duale distributie?

Duale distributie

Duale distributie, oftewel tweedelige distributie, worden dezelfde producten via twee verschillende kanalen aangeboden aan dezelfde doelgroep. Een ondernemer die zijn producten zowel online via een webshop als via zijn eigen winkel verkoopt, is een goed voorbeeld van duale distributie.

Voordelen duale distributie

Het inzetten van duale distributie biedt vele voordelen voor zowel de verkoper als de klant. Voor de verkoper is het gemakkelijk om zijn of haar doelgroep op zoveel mogelijk manieren te bereiken, om iedere keer aan de behoefte te voldoen van de klant. Als de klant de voorkeur heeft om het product fysiek vast te pakken voor aankoop en vragen te stellen, kan de verkoper die klant in de winkel helpen. Wil er iemand anders jouw doelgroep juist gemakkelijk vanuit thuis het goedkoopste product bestellen, kan die dat gemakkelijk doen via de webshop van de verkoper.

Ten tweede wordt het algemene aanzien van je merk versterkt als je overal te zien bent voor je doelgroep. Op het moment dat je ze zowel als offline kunt bereiken, wordt de kracht van herhaling ingezet. Hierdoor kunnen ze je merk beter herinneren en denken ze eerder aan jou als ze een bepaald product nodig hebben.

Webshop duale distributie

Vormen duale distributie

Naast een ondernemer die zijn eigen winkel en webshop heeft, zijn er nog genoeg vormen van duale distributie. Denk bijvoorbeeld aan de producent van een product die het verkoopt via verschillende winkels. Tot slot zijn er ook nog producenten die zowel zelf als via verkooppunten hun producten aanbieden.

Voorbeelden duale distributie

  • MediaMarkt die zowel hun tv’s via hun eigen winkels als via de webshop verkoopt;
  • Cosmeticaproducent die zowel zelf de producten verkoopt als bij de Etos;
  • Tony Chocolonely die via verschillende supermarktketens hun producten verkoopt.