Mediastrategie opzetten in 8 stappen

Mediastrategie

Het opzetten van een mediastrategie moet de eerste prioriteit van jouw bedrijf zijn als je dat nog niet gedaan hebt. Want met de alledaagse media is het super relevant geworden om een goede naam te hebben bij je doelgroep. Des al niet te min, moeten klanten ook simpelweg bekend zijn met je merk als ze een product bij je willen kopen.

1.     Wie ben je als bedrijf?

Voordat je begint met het verzinnen van allerlei ideeën, is de eerste stap bij het opzetten van een mediastrategie om na te gaan wie je als bedrijf zijnde bent.

  • Waarom is het bedrijf begonnen?
  • Wat is je missie?
  • Wat is je visie?
  • Hoe wil je graag dat andere tegen je bedrijf aan kijken?

Door deze vragen te beantwoorden weet je wat het bedrijf motiveert, waar je graag naar toe wil en hoe andere over je moeten denken.

2.     SMART doelstellingen maken

De volgende stap in het opzetten van een mediastrategie is het bedenken van SMART doelstellingen. Wat wil je realistisch gezien graag gaan bereiken? Door deze doelstellingen SMART neer te zetten maak je ze een stuk concreter en motiveren ze je dus ook meer om der naar toe te werken.

  • S: Specifiek;
  • M: Meetbaar;
  • A: Acceptabel;
  • R: Realistisch;
  • T: Tijdgebonden.
Mediastrategie missie

Voorbeelden SMART doelstellingen

  • Ik wil binnen zes maanden tijdens het aantal volgers op mijn Facebook pagina verdubbelen met relevante volgers.
  • Ik wil dat het aantal telefonische aanvragen binnen drie maanden met vijftig procent is gestegen.
  • Ik wil dat mijn website in mei 10.000 bezoekers binnenhaalt via Google.

3.     Match doelgroep met kanalen

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je actief bent op de kanalen die jouw doelgroep ook gebruikt. Want je kunt wel superleuk een Instagram pagina op gaan starten, maar als jouw doelgroep 65+ is, ga je er weinig resultaat uit halen. Naast online onderzoek te doen, is het helemaal geen gekke vraag aan je klanten hoe ze het liefst bereikt willen worden. Daarnaast merk je al vrij snel als jouw doelgroep zich totaal niet bevindt op het ingezette kanaal.

4.     Kennis en middelen vergaren

Oké, je weet nu welke kanalen je graag wil gaan inzetten voor je mediastrategie. Maar heb je eigenlijk wel al de juiste kennis en middelen ervoor in huis. We begrijpen dat met alle online ontwikkelingen het soms lastig wordt om alles bij te houden, maar het is zonde om kanalen weg te strepen omdat je er te weinig kennis over hebt. Je hebt dan de volgende opties.

  • Jezelf laten trainen/ cursussen volgen;
  • Medewerker met meeste affectie erop laten focussen;
  • Externe partner inhuren.

Ten tweede is het belangrijk om te kijken of je al de juiste middelen in huis hebt. Heb je bijvoorbeeld bepaalde software of een bepaald budget nodig om je doelgroep te bereiken. Vooral in het begin van een mediastrategie hebben betaalde kanalen zeker hun recht. Je komt namelijk direct zichtbaar op relevante plekken, dit gaat je zeker niet lukken bij het opzetten van een website of social media kanaal zonder advertenties.

Trainer media strategie

5.     Waarom een bedrijf volgen?

Waarom zou jij als normaal persoon de social media pagina’s van een bedrijf gaan volgen? Bedrijven proberen je toch alleen maar geld af te troggelen en je wordt al helemaal gek van al die reclames. Gelukkig weten wij wel beter, maar deze negatieve sfeer kan er om bedrijven heen hangen. Daarom is het belangrijk om vanaf het begin direct de sympathie te krijgen van je doelgroep. En dit doe je niet door alleen maar de laatste producten uit je webshop te promoten. Echter, kun je wel:

  • Winacties opzetten;
  • Laatste tips delen;
  • Interessante nieuwtjes delen;
  • Kortingsacties inzetten;
  • Open dag van winkel promoten;
  • Inspelen op de media;
  • Het gesprek aangaan met klanten.

6.     Stel content af op doelgroep

Vind jij het super leuk om een bepaalde type content te maken, maar reageert jouw doelgroep er totaal niet op. Helaas gaan je volgers dan gelijk krijgen en adviseren om niet te hard te pushen op dat type content. Je kunt natuurlijk wel varianten maken om te zien of die wel aanslaan, maar je doelgroep is genadeloos in het ontvolgen van je content.

Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met de tijd en dag waarop je content publiceert. Wat is je doelgroep gemiddeld gezien aan het doen tijdens het live zetten?

Eigenlijk willen we gewoon meegeven dat het aanpassen van je content een belangrijk onderdeel is van iedere mediastrategie. Zonder je doelgroep heb jij geen business, dus focus daarom op wat ze willen hebben en wat ze kunnen verwachten.

Social mediastrategie

7.     Testen, testen en nog eens testen

Net een andere kleur, andere indeling of een ander lettertype kan al wonderen doen voor het verbeteren van je content. Doe daarom eens in de zoveel tijd een stapje terug van de content en ga na welke elementen je kunt vervangen. Het is natuurlijk hartstikke goed om in een bepaalde flow content te publiceren voor je mediastrategie, maar het mag nooit op de automatische piloot gebeuren.

8.     Blijf jezelf uitdagen

Naast het inspelen op de behoefte en verwachting van je doelgroep, is ook het element van blijven vernieuwen en jezelf blijven uitdagen relevant. Want je wil zelf ook de motivatie erin houden om content te blijven maken voor je mediastrategie. Daarnaast adviseren we om nieuwe manieren te blijven proberen om je doelgroep te verrassen.

Hopelijk hebben onze acht stappen voor het opzetten van een mediastrategie jou een stuk verder geholpen.