Top 10 voorbeelden van verkoopkanalen

Verkoopkanalen voorbeelden

Een verkoopkanaal is een middel wat een bedrijf inzet om ervoor te zorgen dat klanten een product bij hun kunnen kopen. Vroeger was een fysieke winkel nog het enige verkoopkanaal en werden kranten en reclame folders gebruikt om reclame te maken. Vandaag de dag en vooral via online zijn er genoeg verkoopkanalen bijgekomen, en daarom geven we je tien voorbeelden.

1.     Social media (advertising)

 Social media is de afgelopen jaren razend populair geworden bij allerlei doelgroepen. Tegenwoordig is er dan ook bij wel een social media kanaal voor ieder doeleinde en doelgroep. Bedrijven spelen daar massaal op in en doen proberen hun merk te promoten via social media. Daarnaast biedt ieder social media kanaal uitgebreide mogelijkheden aan om te adverteren. Interessante social media kanalen.

  • Facebook;
  • Instagram;
  • LinkedIn;
  • Pinterest;
  • Snapchat;
  • Twitter;
  • TikTok.

2.     SEO

SEO, oftewel Search Engine Optimization, is het tweede verkoopkanaal wat we graag willen benoemen. Via content marketing is het mogelijk om gratis bezoekers naar je website te halen. Dit kun je doen doormiddel van blogs, video’s en nog andere pagina’s. Via de zoekmachine is de gebruiker op jouw website gekomen en daar kan die persoon jouw product kopen.

Verkoopkanaal webshop

3.     SEA

SEA, oftewel Search Engine Advertising, is het gebruiken van de betaalde verkoopkanalen via zoekmachines en daarmee bedoelen we voornamelijk Google. Dankzij de Google Ads worden jouw advertenties op de meeste prominente plekken toonbaar van de zoekmachine.

  • Google Search Advertising;
  • Google Display Advertising;
  • Google Shopping Advertising.

4.     Emailmarketing

Het versturen van nieuwbrieven is nog steeds een zeer succesvol verkoopkanaal en wordt vaak nog onderschat. Mits je de juiste timing vind om met het juiste aanbod te komen, wordt het versturen van mails steeds interessanter. Emailmarketing is nou een typisch voorbeeld van een verkoopkanaal waar bedrijven te weinig uithalen.

Verkoopkanaal email

5.     Affiliate marketing

Affiliate marketing is het plaatsen van banners en producten op iemand anders zijn website, mocht er een websitebezoeker een aankoop door op de advertentie te klikken, krijgt de eigenaar van de website een commissie. Het voordeel van affiliate marketing als verkoopkanaal is dat je uit tal van websites kunt kiezen waar jij je producten kunt plaatsen en je adverteerders alleen hoeft te betalen als er een aankoop is.

6.     App

Tegenwoordig hebben veel bedrijven naast hun website ook hun app. Aangezien we minimaal de helft van de wereldwijde dagelijkse tijd op van het internet op onze mobiel doorbrengen, en apps perfect werkt op mobiel. Is het maken van een goede app een goede optie als verkoopkanaal.

Verkoopkanaal social media

7.     Producten via ander platform aanbieden

Heb jij een uniek product, of heb jij de laagste prijs? Dan is het aanbieden van jouw producten via een ander platform mogelijk interessant. De vergelijkingswebsite, of andere grote website, zelf doet al de marketing voor de website zelf, dus je zit al direct goed qua vertoningen. Let erop dat vergelijkingswebsites andere methodes hanteren qua prijzen en factureren. Mogelijke websites zijn:

  • Vergelijk.nl;
  • Bol.com;
  • Blokker.nl;
  • Zalando.nl;
  • Wehkamp.nl;
  • Twenga.nl;
  • Amazon.nl;
  • Beslist.nl.

8.     Marktplaats

Het is zowel particulier als zakelijk mogelijk om je producten te plaatsen op Marktplaats. Dus je kunt naast je nieuwe producten, ook gemakkelijk je tweedehands producten verkopen via een verkoopkanaal als Marktplaats. Je kunt zowel een kleine vergoeding betalen als particulier, als zakelijke aanbieder betaal je meer, maar krijg je ook een betere positie.

Verkoopkanaal website

9.     Eigen webshop

Via de meeste van onze voorbeelden van verkoopkanalen ben je afhankelijk van een andere partij. Je kunt bijvoorbeeld niet je eigen huisstijl doorvoeren tijdens het verkopen van je producten op Bol.com. Met een eigen webshop heb je alles zelf in de hand. Let erop dat het nu wel betekent dat je alles zelf moet regelen en hier niet te licht over na moet denken.

10. Influencers

Influencers zijn personen die grote groepen volgers hebben, dit is voornamelijk via social media. Voor een vergoeding is het mogelijk dat die influencer over jouw product gaat praten en dus dat al die volgers in contact komen met jouw product. Mits je de juiste influencers aanspreekt die volgers heeft die bestaan uit jouw doelgroep, is het inzetten van influencers een perfect voorbeeld van een nieuw en opkomend verkoopkanaal.

Dit waren ze dan, de tien voorbeelden van verkoopkanalen. We zijn zeer benieuwd hoe de markt zich de komende jaren gaat veranderen en welke kanalen er nieuw bijkomen.