Visuele communicatie in 10 voorbeelden

Vsuele communicatie

Dankzij alle schermen, reclames en andere informatiebronnen, krijgen we meer informatie dan ooit naar ons hoofd toegegooid? En zijn mensen ervoor gemaakt om dat allemaal te onthouden? Het antwoord komt toch echt neer op nee. We zijn juist informatie moe aan het worden en nemen onze tijd er niet meer voor. Dus hij kun jij ervoor zorgen dat jouw doelgroep toch wel jouw informatie gaat consumeren, geef het kort en bondig visueel weer. En daarom geven wij je tien voorbeelden van hoe je visuele communicatie kunt inzetten.

1.     Afbeelding

Afbeeldingen moeten vanaf nu je basis zijn van ieder vorm van content. Niemand gaat meer een lange rapportage lezen om te zien wat er in de gehele tekst staat. In plaats daarvan kijken ze naar de afbeeldingen en de tussenkoppen. Zorg er daarom voor dat je zowel veel afbeeldingen toevoegt, maar dat ze ook onderdeel zijn van jouw verhaal. Of je content wordt gewaardeerd, gaat namelijk voornamelijk afhangen van je afbeeldingen.

2.     Infographic

Wil jij ervoor zorgen dat alle informatie uit een onderzoek, binnen een afbeelding te zien is? De consument wil dat ook graag! Zet daarom je creatieve bril, of besteedt dit uit, en laat een infographic ontwikkelen. Hierdoor zien mensen binnen enkele seconden het verhaal wat je wilt vertellen en het is ook nog eens tof visueel weergegeven. Daarnaast is het ook een stuk populairder om infographic te delen dan een heel onderzoek.

Visuele communicatie infographic

3.     Video

Een video is een goed visueel communicatiemiddel om in te zetten als je wilt laten zien, dat je echt goed bent in jouw vakgebied. Je laat namelijk geheel visueel zien wat je aan het doen bent, waardoor je andere meteen overtuigd van jouw kennis. Daarnaast is het ook een stuk gemakkelijker om te volgen wat iemand aan het doen is.

4.     Animatievideo

Wordt het wat lastiger om via een video weer te geven wat je aan het doen bent, overweeg dan een animatievideo te ontwikkelen. Deze video’s leggen vaak binnen een minuut met meerdere beelden en een voice over uit wat je doet. Hierdoor kun je toch visueel en bewegend jouw kennis delen.

5.     Schetsen

Op het moment dat iemand iets wil gaan laten ontwerpen van zichzelf is, denk hierbij een zwembad aanleggen in de achtertuin, adviseren om schetsen te laten zien. Want hierdoor herkent iemand zijn eigen situatie en ziet die ook meteen in dat het wel mogelijk is. Deel dus ten eerste schetsen van wat je bij andere bereikt hebben. Vervolgens wordt de stap sneller gemaakt waardoor die persoon voor bij hem thuis willen hebben. En wie gaat er nou nee zeggen als die weet hoe zijn eigen huis naar het volgende niveau kan tillen?

Visuele communicatie schets

6.     Template

Naast dat we te druk zijn geworden om een stuk tekst te lezen, zijn er ook veel mensen te druk om helemaal zelf iets te ontwerpen. En waarom zouden ze ook, je kunt op het gehele internet tal van schitterende templates vinden. Een keuze kan daarom zijn om meerdere templates te ontwikkelen en die beschikbaar te stellen voor jouw klanten. Dan is alvast de eerste stap gezet, namelijk dat er interactie is met jouw content.

Visuele communicatie template

7.     Tabellen en grafieken

Tegenwoordig kun je niet meer om deze vorm van visuele communicatie heen, tabellen en grafieken. De resultaten van een onderzoek worden niet meer weergegeven in bullet point lijstjes, maar via tabellen en grafieken. En terecht! Het wordt meteen een stuk visueeler en duidelijk wat de resultaten van een onderzoek zijn.

8.     Presentatie

Wil je iemand de mogelijkheden geven om in alle rust iets terug te lezen of in zijn eigen tempo te volgen? Een presentatie kan dan zomaar de oplossing zijn. Nee niet een saaie presentatie met alleen maar lappen tekst, maar juist een rijk gevulde presentatie. Alle vormen van visuele communicatie die we in dit blog benoemd hebben, kunnen verwerkt zijn in die presentatie om zo het verhaal compleet te vertellen.

Visuele communicatie presentatie

9.     Demo

Een demo maken is de perfecte methode van visuele communicatie, om de gebruiker zelf iets te laten ervaren. De gebruiken kan nu zelf rondklikken en ontdekken wat de mogelijkheden allemaal zijn. Dit is ook meteen voor jou interessante data, aangezien je nu weet hoe er met jouw stukje content wordt omgegaan. Is het duidelijk, is het gebruiksvriendelijk en worden er doelen mee behaald?

10. Whitepaper

Net zoals bij een presentatie, dient een whitepaper ook vol te staan met visuele communicatiemiddelen. Want er zijn er maar weinige die de gehele tekst van boven naar onder gaan lezen. Ze lezen juist de koppen, bekijken de tabellen en grafieken en ervaren de afbeeldingen. Ze behalen ze razendsnel alle benodigde informatie eruit, en dan gaan ze pas een alinea tekst lezen.

Dit waren ze alweer, tien voorbeelden van visuele communicatie. Let erop dat het internet nog grote sprongen gaat en moet maken om alles visueel weer te geven. Nog steeds zijn er genoeg websites te vinden die alles uitschrijven. Wees daarom een trendzetter en houdt altijd in gedachte vanaf nu, hoe kan ik dit visueel communiceren?