Trade marketing optimaliseren in vier stappen

Trade marketing

Trade marketing is het bewerkstelligen van het marketingbeleid van een bedrijf. De trade marketeer zorgt ervoor dat het maximale uit de relatie tussen fabrikant en retailers wordt gehaald, om zo zoveel mogelijk producten te kunnen verkopen. Op het moment dat alle partijen optimaal presteren, is de taak van de trade marketeer voldaan. Maar hoe kun je daarvoor zorgen? Wij geven je advies aan de hand van de volgende vier stappen.

1.     Onderzoek wat je al hebt

Voordat we losgaan met het verzinnen van nieuwe ideeën, is het eerst goed om te onderzoeken wat je al hebt. Niet alleen qua fysieke middelen zoals een winkel, maar ook tijd en kennis. Door goed in kaart te brengen wat je huidige middelen zijn, voorkom je dat je dubbel werkt aan het doen bent en dat je onnodige kosten gaat maken.

Daarbij kun je ook direct een accurate inschatting maken, welke onderdelen van je onderneming je wil optimaliseren door middel van trade marketing. Hierdoor kun je veel doelgerichter werken aan de punten waarvan je al direct inziet dat ze aandacht nodig hebben.

Daarnaast adviseren we ook om eens rond te vragen aan medewerkers, partners en klanten wat zij vinden van bepaalde processen. Want misschien werken voor jou bepaalde processen zeer logisch, maar is de ervaring van andere compleet anders.

Trade marketing winkel

2.     Trade marketing fundamenten

Trade marketing is terug te brengen naar vijf fundamenten. Daarom is het belangrijk om alles wat je doet op het gebied van trade marketing, te relateren naar een van die fundamenten.

  • Business insights: analyses over de markt zich beweegt en wat het effect van iedere actie is.
  • Category ontwikkeling: De algehele ontwikkeling van hoe een categorie producten beter kan presteren.
  • Trade communicatie: De communicatie tussen handelspartners.
  • Instore marketing: Hoe kan er voor gezorgd worden dat er zoveel mogelijk verkoop uit een fysieke winkel gehaald wordt.
  • Kanaalontwikkeling: Welke kanalen worden er ingezet en hoe worden ze ingezet?

3.     Complete sales funnel opzetten

Onderschat het niet, een complete sales funnel opzetten met daarbij alle kanalen juist inrichten, is een grote stap. Maar wel een stap die nodig is om jouw trade marketing te optimaliseren. Met een sales funnel is het belangrijk om je gehele proces van hoe klanten voor het eerst in aanraking met je komen, tot en met de uiteindelijk verkoop en nazorg van de klant in kaart te brengen. Iedere keer dat de klant in contact komt met jouw merk, en iedere keer dat jij contact wil maken met een klant is hierin belangrijk.

Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar welke middelen je wilt inzetten om die klant op een juiste manier te bereiken. Denk hierbij aan:

  • Een website die verkeer binnenhaalt;
  • Social media kanalen waarmee je je doelgroep in hun vrije tijd bereikt;
  • Nieuwsbrieven om herinneringen te versturen;
  • Hoe je omgaat met klanten;
  • Hoe je omgaat met klanten nadat ze een aankoop hebben gedaan;
  • Wat je wilt dat je imago gaat zijn.

4.     Blijven optimaliseren

Net zoals bij alle onderdelen van marketing, blijft ook trade marketing nooit stil staan. De verwachtingen van consumenten veranderen, concurrenten veranderen hun strategie en jij als ondernemer leert ook weer nieuwe dingen. Blijf dus altijd bezig om de laatste ontwikkelingen mee te nemen in jouw trade marketing strategie.