Brandbook maken in 10 stappen

Brandbook

Een brandbook bepaald niet alleen de huisstijl van je bedrijf, je legt er ook in vast wie je als bedrijf zijnde bent. Dankzij je eigen brandbook kun je steeds teruggrijpen naar de basis van je bedrijf. Zo weet je precies welke keuzes in lijn staan met jouw visie. Daarbij kun je nu een enkele lijn hanteren in communiceren. Kortom, er zijn meer dan genoeg redenen waarom jij een brandbook moet maken. Maar hoe eigenlijk?

Voor wie is een brandbook?

Een brandbook is in eerste instantie bedoeld om duidelijkheid te geven aan alle werknemers. Welke elementen ze moeten gebruiken bij de branding van jouw bedrijf is dan meteen duidelijk. Daarnaast wordt het gemakkelijker voor jouw doelgroep om jouw bedrijf te herkennen, aangezien je iedere keer communiceert vanuit een vaste stijl. Dus het mes snijdt aan beide kanten.

1.     Naam

Voor een groot gedeelte zal de bedrijfsnaam al vast staan en is dit minder relevant. Maar als je nog aan het twijfelen bent of jouw bedrijfsnaam, daadwerkelijk goed jouw werkzaamheden omschrijft. Is dit je kans om hem nog aan te passen. Je bedrijfsnaam is meestal het enige onderdeel wat mensen onthouden van je bedrijf, dus zorg ervoor dat die overeenkomt met wat je wil uitstralen.

2.     Logo

De volgende stap in het maken van een brandbook is het vastleggen van je logo. Niet alleen het logo zoals je dat graag ziet, maar leg ook vast wat er gebeurd als het communiceert op een zwarte achtergrond, gekleurde achtergrond of witte achtergrond. Is het mogelijk dat het logo alleen als symbool wordt weergegeven zonder naam, hoe komt het logo er dan uit te zien? Leg zoveel mogelijk scenario’s vast, zodat je in de toekomst onduidelijkheid voorkomt.

Brandbook maken

3.     Typografie

Als derde stap in je brandbook is de typografie, oftewel lettertypes, belangrijk. Let erop dat zowel de kleur, grootte en het lettertype hierbij van belang zijn. Maak daarin ook unieke keuzes voor de volgende onderdelen:

  • Lettertype, kleur en grootte voor hoofdkoppen;
  • Lettertype, kleur en grootte voor tussenkoppen;
  • Lettertype, kleur en grootte voor normale tekst;
  • Lettertype, kleur en grootte voor speciale gevallen.

4.     Kleur

De juiste kleuren kiezen is vaak nog lastiger dan je dacht. Want niet alleen heb je meerdere kleuren nodig voor verschillende situaties. Je moet ook een precieze RGB kleurcode gaan hanteren om iedere keer dezelfde kleuren te gebruiken. Om het tweede een stuk gemakkelijker te maken, adviseren om na verloop van tijd de knoop door te hakken. Anders blijf je bezig met net een tintje donkerder of lichter.

5.     Fotografie

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van hoe je jezelf presenteert. Daarom zijn ze dan ook een belangrijk onderdeel van ieder brandbook. Want kies je bijvoorbeeld voor foto’s die je zelf gaat maken, plaats je daar bepaalde filters overheen. Of ga je juist zelf afbeeldingen ontwerpen en laat je daarin bepaalde elementen terugkomen. Bij het begin lijkt deze keuze gemakkelijk, maar houdt er rekening mee dat je maandenlang gaat communiceren met dezelfde stijl. Dus wees zeker van je keuze en denk ook goed na over wat de mogelijkheden zijn.

Brandbook huisstijl

6.     Patronen/ iconen

Wil je graag de eerste alinea volledig vetgedrukt maken, bepaalde quotes plaatsen in een tekst of belangrijke woorden markeren? Dit zijn zomaar voorbeelden van patronen of iconen die je kunt inzetten in jouw communicatie en die je dient vast te leggen in je brandbook. Door hier ook weer een vaste lijn in te hanteren, weten zowel medewerkers als klanten waar ze aan toe zijn.

7.     Tone of voice

Wat voor manier van aanspreken ga je hanteren in jouw communicatie? In de praktijk blijkt dat het nog te vaak gebeurd dat een websitebezoeker op de ene pagina met ‘Je’ wordt aangesproken en de andere pagina met ‘U’. Een oorzaak hiervan kan zijn dat er intern simpelweg niet is afgesproken hoe te communiceren. Daarnaast is het ook nog belangrijk hoe te communiceren. Het moet net lijken alsof alle teksten zijn geschreven door dezelfde persoon.

8.     Over ons

De achtste stap alweer van een brandbook is de over ons pagina. We adviseren om deze pagina de volgende elementen te laten bevatten:

  • Wie is het bedrijf begonnen?
  • Waarom is die persoon het bedrijf begonnen?
  • Hoe heeft het bedrijf zich ontwikkeld?
  • Wie is het bedrijf vandaag de dag?
  • Wat zijn belangrijke keuzes geweest in het bedrijf?
Brandbook voorbeeld

9.     Online communiceren

Nu komt voornamelijk de fase waarin je elementen gaat vastleggen die je gaat gebruiken tijdens je online communicatie. Probeer hierin ook weer zoveel mogelijk vast te leggen en ook kleine onderdelen mee te nemen. Door het in een keer goed te regelen, voorkom je later onduidelijkheid. Denk hierbij aan:

  • Website/ webshop;
  • Nieuwsbrief;
  • Social media kanalen;
  • Foto’s en video’s;
  • Vacatures;
  • Banners;
  • Footer website;
  • App;
  • Software.

10. Offline communiceren

Tot slot is het belangrijk om jouw brandbook ook online te gaan communiceren. Want als je een fysieke winkel hebt of klanten ontvangt op je kantoor, komen zij ook weer in aanraking met jouw bedrijf. Het is dan juist tof om te laten zien dat je overal aan hebt gedacht. Denk hierbij aan:

  • Banners;
  • Koffiemokken;
  • Pennen;
  • Visitekaartjes;
  • Flyers en posters;
  • Accessoires op kantoor.

Dit waren ze dan, de tien stappen hoe jij een brandbook kunt maken. Tuurlijk is het belangrijk om je tijd ervoor te nemen, maar blijf niet urenlang hangen op de kleinste details. Durf keuzes te maken om het tempo erin te houden. Daarbij komende houdt je ook iedereen gemotiveerd eraan mee te werken.