Propositie marketing in drie stappen

Propositie marketing

Met de hedendaagse concurrentie is het belangrijk dat je producten of diensten waarde bieden aan je doelgroep. Oftewel, jouw product moet zich onderscheiden van concurrenten en het leven van een persoon net iets gemakkelijker maken. Ben je het daar mee eens? Dan is propositie marketing de strategie voor jou.

Betekenis propositie marketing

Propositie marketing is een gemakkelijk te begrijpen reden waarom een klant nu moet kiezen voor een specifiek merk, product of dienst ten opzichte van alle concurrentie en alternatieven.

1.     Waarde bepalen

Nu het al een stuk duidelijk is wat propositie marketing is, komt de volgende stap. Hoe kun jij het gaan inzetten in jouw marketingstrategie?

Ten eerste is het belangrijk om te onderzoeken wat jouw waarde is en waar jij jezelf dus op kunt focussen. Het onderzoek van waarde naar een merk, product of dienst is vrij vergelijkbaar en we adviseren om de volgende stappen te volgen.

  • Schrijf op waarom jij denkt dat voormalige klanten al eerder voor jou hebben gekozen.
  • Vraag aan klanten waarom zij al eerder voor jou hebben gekozen.
  • Waarop wil jij je graag gaan focussen, wat licht het meeste dichtbij jou?
  • Waarop focussen concurrenten en zij zijn succesvol met die strategie?
  • Wat zijn mogelijke redenen waarom consumenten voor een alternatief product kiezen?
  • Kun je aangeboden waarde, daadwerkelijk waar maken?
  • Welke probleem lost jouw product, welke behoefte wordt vervult?
  • Waarom is jouw product beter dan van concurrenten?
Propositie marketing waarde

2.     Waarde tonen

Nu je al vrij concreet hebt bepaald waarom klanten voor jou moeten kiezen voor jezelf, komt de volgende stap. Waar en wanneer ga je jouw waarde tonen aan je doelgroep? Propositie marketing kun je op onder andere de volgende manieren tonen.

  • In een banner op de website.
  • De USP’s op je homepage of productpagina.
  • De UBR’s in nieuwsbrieven of landingspagina’s.
  • Klantverhalen delen.
  • Onderdeel zijn van de maatschappij.
  • Social media kanalen.
  • Reviews van klanten.
  • Vergelijkingspagina aanmaken.
  • Bij een aankoop, doet het bedrijf actie X.

3.     Waarde optimaliseren

Net zoals ieder onderdeel van marketing, is ook propositie marketing nooit echt helemaal af. Tuurlijk komt er een moment waarop je propositie marketing zeer succesvol kunt inzetten, maar je concurrenten gaan daarom juist een tandje bijschakelen. Daarnaast verandert de markt razendsnel en dien je altijd in te spelen op de verwachtingen van de consument.

Kortom, blijf altijd bezig om jouw propositie marketing strategie bij te schaven om steeds in te blijven spelen op de laatste ontwikkelingen. Test daarnaast ook regelmatig de huidige onderdelen uit jouw strategie. Misschien zijn drie onderdelen uit jouw strategie zeer waardevol, maar houdt een onderdeel het tegen dat het een goudmijntje wordt.

Voorbeelden propositie marketing

  • Dopper: Het weggooien van plastic afval tegengaan.
  • Tony Chocolonely: Chocolade 100% sflaafvrij maken.
  • Coolbue: De klantenservice zeer goed regelen en extra services aanbieden, zodat een aankoop toch persoonlijk aanvoelt.
  • Bol.com: De webwinkel zijn met het grootste assortiment van Nederland.