De verschillende soorten van marketing blijven veranderen aangezien de behoefte van de klanten ook steeds anders wordt. Om ervoor te zorgen dat ondernemers nog steeds hun producten kunnen aanbieden, veranderen ze steeds hun marketing methodes. Daarom is het goed om even op een rijtje te zetten wat de huidige soorten van marketing zijn.
Online marketing
Online marketing is een zeer breed begrip wat over de afgelopen jaren zeer hard gegroeid is. Maat let erop, we staan slechts pas aan de begindagen van het digitale tijdperk. Kortom, online marketing is super relevant voor iedere ondernemer. Het belangrijkste onderdeel van ieder online marketing strategie is de website van een bedrijf. Dit is de plek waar bezoekers het bedrijf leren kennen en waar de ondernemer zijn product of dienst kan aanbieden.
Google en online marketing gaan hand in hand samen. Om bezoekers op je website te krijgen is het zowel mogelijk om via Google Ads te gaan adverteren, maar je kunt ook een contentstrategie maken. Met een contentstrategie ga ja zoveel mogelijk relevante informatie geven over jouw branche en bedrijf.
Voordelen online marketing
- Grote markt die nog steeds groeit;
- Klaar zijn op de toekomst;
- Geheel je eigen online winkel bouwen;
- Goed binnenkomende resultaten meten.
Email marketing
Hoewel email marketing al een hoop heeft meegemaakt in zijn bestaan. Denk aan het invoegen van de AVG privacywetgeving of de klachten die mensen hebben nadat ze grote hoeveel mails binnenkrijgen. Is het nog steeds een zeer gewaardeerd onderdeel van iedere online marketing strategie. Net zoals alle andere soorten marketing is het niveau wel een aantal stappen omhoog gegaan. Zomaar wat losse mails eruit sturen werkt niet meer, maar mits juist ingezet kan een waardevol onderdeel zijn van jouw marketing.
Voordelen email marketing
- Klanten via remarketing benaderen;
- Is onderdeel van iedere sales funnel;
- Laatste aanbiedingen promoten;
- De manier om in contact te blijven met de klant.
Printmarketing
Hoewel het een van de oudste vormen van marketing is op deze lijst, is deze soort nog steeds zo interessant. Het is voor veel mensen dan ook een hobby om de folders door te nemen met de laatste aanbiedingen. Daarnaast is het de manier om je doelgroep lokaal te bereiken als je een eigen winkel hebt. Daarbij kun je ook nog eens de consument bereiken, voordat ze bekend zijn met je naam. Kortom, mits juist ingezet, is printmarketing nog steeds zeer relevant.
Voordelen printmarketing
- Je doelgroep lokaal bereiken;
- Laatste aanbiedingen laten zien aan consument;
- Flyers maken in je eigen huisstijl;
- Zorgen voor eerste contactmoment met consument.
Social media marketing
Een reden waarom online marketing zo hard gegroeid is, is door social media. Wereldwijd hebben de meeste mensen meerdere social media kanalen waar ze iedere dag op actief zijn. De social media kanalen zijn vooral platformen waar mensen opzitten die op zoek zijn naar afleiding. Op het moment dat je toffe content aanbiedt die aansluit bij je doelgroep, kun je volgers creëren van je merk. Dan blijven ze op de hoogte van al jouw werkzaamheden.
Voordelen social media marketing
- Grote mogelijkheden aan social media kanalen;
- Ieder kanaal heeft zijn eigen functie en doelgroep;
- Onbewust doelgroep in contact met jouw merk laten komen;
- Veel mogelijkheden qua opzetten Advertenties.
Telemarketing
Waar jaren geleden telemarketing nog een effectieve manier was om consumenten thuis te bereiken, is dat nu steeds minder. Zomaar willekeurig iemand opbellen wordt vandaag de dag niet meer gewaardeerd. Daarom is het belangrijk om via de andere soorten marketing, de consument eerst in contact te laten komen met je merk. Dan ligt de interesse hoger en zijn ze niet compleet verrast door je telefoontje. Daarbij is telemarketing voor de B2B markt een stuk aantrekkelijk. Dit komt doordat bedrijven gewend zijn dat ze door andere partijen benaderd worden.
Voordelen telemarketing
- Veel mogelijkheden in de B2B markt;
- Goede methode om thuis in contact te komen met klanten;
- Aanbod op maat kunnen aanbieden;
- Klant aansporen tot een herhaalaankoop.
Direct marketing
Direct marketing is het versturen van mailing of nieuwbrieven direct via de post. Je zit dus niet tussen de grote hoeveelheden reclame folders, maar je kunt zeer gericht kiezen wie jouw nieuwsbrief ontvangt. Hierdoor kun je van te voren al selecteren welke mensen jouw mail gaan ontvangen. Daarbij kun je de tijd nemen om de interesse op te wekken bij de klant en ze zo over te laten gaan tot contact opnemen.
Voordelen direct marketing
- Zelf postadressen selecteren;
- Eigen verhaal op nieuwsbrief vertellen;
- Persoonlijk aanbod doen;
- Kans hoger dat ze contact opnemen.
Affiliate marketing
Affiliate marketing is het promoten van andermans producten op je eigen website. Je kan hierbij denken aan een blog over reizen die links plaatst naar grote websites waar je je vakantie kunt boeken. Als iemand op de link klikt van het blog en daadwerkelijk een vakantie boekt, krijgt de schrijver een percentage van de omzet. Door het opzetten van een goede contentstrategie is het te doen om grote hoeveelheden websitebezoekers binnen te halen. In combinatie van bezoekers aansporen om te klikken op de winstgevende linkjes, wordt affiliate marketing een zeer interessante vorm van marketing.
Hierboven staan dan de zeven soorten marketing. Iedere vorm van marketing is natuurlijk nog veel complexer als dat we hem hierboven benoemen. Het kost dan ook vaak jaren om echt succesvol te worden in een enkele vorm van marketing. Daarbij beweegt de markt razendsnel en blijven er nieuwe innovaties bijkomen. Wij houden je er in ieder geval van op de hoogte.