Hoe commerciële strategie opzetten?

Commerciele strategie

Het geeft een heel voldaan gevoel om je eigen bedrijf op te zetten en daarvoor te werken. Maar het is natuurlijk wel zo handig als je er aan het einde van de maand een leuke boterham aan verdient. Het opzetten van een commerciële strategie is daarin een belangrijk onderdeel. Om die reden vertellen we je in dit blog meer over wat een commerciële strategie precies is en hoe jij hem kunt verbeteren.

Wat is een commerciële strategie?

Een strategie is het opzetten van een bepaalde werkwijze hoe jij jouw producten of diensten naar je klanten gaat brengen. Een commerciële strategie ontwikkel je om ervoor te zorgen dat jouw sales funnel winstgevend voor je is.  

Sales funnel maken

Een sales funnel is het gehele traject wat een klant doorloopt, voordat die uiteindelijk klant wordt. Veel sales funnels bestaan uit vier stappen, waaronder ook het bekende AIDA model. Dit staat voor Attention, Interest, Desire en Action.

Bij het opzetten van een commerciële strategie is het belangrijk om erachter te komen waar het in jouw sales funnel fout gaat. Want het probleem van een ondernemer die wel veel klanten op zijn website krijgt, maar geen aankopen is compleet anders dan een ondernemer die geen websitebezoekers krijgt. Daarom stippelen we hieronder samen met jou jouw sales funnel uit om ervoor te zorgen dat je weet op welk gedeelte je het beste kunt focussen.

Sales funnel

Attention

In de eerste stap van de sales funnel gaat het om de aandacht krijgen van de klant. Welke pijn/ behoefte heeft jouw ideale klant en hoe lost jouw product of dienst dat op? Op het moment dat je dit weet kun je jouw product gaan afstemmen naar de wensen van de klant.

Om ervoor te zorgen dat je de aandacht krijgt van je doelgroep, moet je ze of massaal bereiken en zien welk gedeelte er geïnteresseerd is. Of je kunt jouw doelgroep persoonlijk gaan benaderen met jouw product. Welke strategie het beste werkt hangt volledig af van jou als ondernemer en jouw product.

Voorbeeld attention

Een ondernemer is op zoek naar een online marketing bureau die zijn website kan verbeteren. De ondernemer zit rustig wat te Googelen en ziet een advertentie van een online marketing bureau voorbijkomen. Daarin staat dat zij goed websites kunnen bouwen.   

Desire

In de tweede fase van jou commerciële strategie is het belangrijk om de pijn/ behoefte die de consument heeft extra te benadrukken. Dus zorg ervoor dat jouw doelgroep eraan herinnerd wordt wat onhandig is en wat beter kan. Vervolgens benoem je daarbij ook direct hoe jij en jouw product dat kunnen oplossen.

Voorbeeld desire

Het online marketing bureau heeft de aandacht van de ondernemer gegrepen. Nu is het de taak van de advertentie om de pijnpunten van de gemiddelde ondernemer die op zoek is naar een nieuwe website heeft te benoemen. Daarom staat in de advertentie dat het online marketing bureau kennis, designers en vriendelijke medewerkers heeft.

Interest

Deze stap is ervoor om de interesse van de klant te wekken. Je hebt op dit moment wel de aandacht, maar die wil je ook niet verliezen. Daarom zorg je er nu voor dat je goed omschrijft wat jouw bedrijf uniek maakt. Dit kun je doen door reviewscore te plaatsen, klanten over jou te laten praten, afgeronde projecten te laten zien. Dit zijn allemaal middelen die je kunt inzetten om de interesse te krijgen van de bezoeker.

Voorbeeld interest

De bezoeker heeft op de Ad geklikt en belandt op de website van het online marketing bureau. De website laat zeer visueel zien wat het online marketing bureau succesvol maakt en laat zijn belangrijkste USP’s zien. Daarbij laten ze ook zien welke vergelijkbare projecten ze al hebben afgerond om het vertrouwen van de bezoeker te winnen.

Action

De laatste stap in het opzetten van een commerciële strategie gaat om het aanzetten tot aankoop. Het gehele traject levert weinig op als de laatste stap niet aansluit. Dus zorg ervoor dat alle opvolgende stappen op elkaar aansluiten en jouw verhaal compleet maken. Dit doe je simpelweg door veel te testen en te vragen aan je huidige klanten waarom ze voor jou gekozen hebben.

Voorbeeld action

Het online marketing bureau zet nu een laatste stap om ervoor te zorgen dat de bezoeker contact op gaat nemen. Dit doen ze door het plaatsen van een contact button, vrijblijvende offerte aan te vragen of een gratis belafspraak. Het online marketing bureau heeft ervoor gezorgd dat de bezoeker die interesse had, daadwerkelijk ook contact heeft opgenomen.

Hopelijk hebben onze stappen jou een stuk verder geholpen met het opzetten van een commerciële strategie. Ga goed alle stappen in de sales funnel na om ervoor te zorgen in welk gedeelte het fout gaat. Daarbij moet je jezelf deze soort vragen afstellen.

  • Welke doelgroep target je en waarom?
  • Wat heb je jouw doelgroep te bieden?
  • Waarom zou de doelgroep voor jou kiezen?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat je in contact met ze komt?
  • Hoe ga je hun interesse wekken?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat ze klant worden?