Wat is propositie marketing?

Propositie marketing

Propositie marketing is het gebruik maken van een belofte in jouw marketingstrategie, wat de klant van jouw product of dienst mag verwachten. Doordat deze belofte zo aantrekkelijk klinkt voor de doelgroep, besluiten ze om die reden om klant te worden bij jou en niet bij je concurrent. Een goed voorbeeld hiervan is een verzekeringsmaatschappij die de belofte doet dat het jou € 100,- op jaarbasis gaat schelen om over te stappen.

Voordelen propositie marketing

Het voordeel van propositie marketing is dat je een hele goed haak moet ontwikkelen, die voor jou je klanten moet gaan binnenhalen. Veel van je energie kun je dus stoppen in het ontwikkelen van die ene belofte. Het wordt jouw methode om jezelf te onderscheiden van concurrenten en waarmee je dus je doelgroep moet gaan aanspreken. Hoewel dit in eerste instantie zeer interessant klinkt, zitten er ook nog wel meerdere nadelen aan propositie marketing.

Een belangrijk onderdeel van een succesvolle propositie marketingstrategie is, is dat het concreet en duidelijk moet zijn voor je doelgroep. Dus niet van als je product X koopt en drie jaar lang klant blijft dan haal je er misschien voordeel uit. Dat spreekt niemand aan en is te vaag. Vertel het daarom super duidelijk en visueel wat het voordeel is van de consument als ze klant worden bij jou. Op het moment dat ze actie A ondernemen, dan krijgen ze deze voordelen.

Nadelen propositie marketing

Het nadeel van propositie marketing is dat je al je geld op hetzelfde paard inzet. Mocht je paard winnen van je concurrenten, dan heb je zeer succesvolle marketingstrategie opgezet. Maar je kunt ook verliezen en dan heb je zeer veel energie gestoken in die ene strategie.

Daarbij moet je ook een goed beeld van je doelgroep hebben en wat ze van jouw product verwachten. Op het moment bijvoorbeeld dat iemand een schilderij gaat kopen, is prijs niet altijd even relevant. Het assortiment van de meeste schilderijwinkels is dan ook zeer divers. Iemand wil vooral een mooi schilderij kopen wat past in zijn inrichting en wat jaren meegaat. Dus het kan zijn dan juist weer interessant niet te focussen op wij zijn de goedkoopste schilderijenaanbieder, maar juist op wij hebben het grootste assortiment.

Wat is propositie marketing

Voorbeelden propositie marketing

Welke strategie het beste werkt voor jouw onderneming is compleet afhankelijk van jouw product en je doelgroep. Om propositie marketing toch wat concreter te maken benoemen we hieronder meerdere voorbeelden.

De goedkoopste van Nederland

De meest bekende vorm van propositie marketing is om de laagste prijs van Nederland te beloven. Bij zeer veel producten is deze strategie succesvol aangezien een Samsung Galaxy S20 nou eenmaal een Samsung Galaxy S20 is.

Voordelen:

  • Succesvol als je dezelfde producten verkoopt als concurrenten;
  • Zeer aantrekkelijk voor webshops;
  • Vast gedeelte van consumenten kiest altijd de laagste prijs.

Nadelen:

  • Uit een prijzenoorlog komen meestal geen winnaars;
  • Wat doe je als concurrenten onder jouw prijs blijven zakken.

Extra services aanbieden

Het opzetten van een extra service kan heel interessant zijn aangezien het vaak veel moeite en geld kost om de service op te zetten. Denk hierbij aan een kleding webshops waar je gratis je kleding kunt retourneren.

Voordelen

  • Voor concurrenten lastig om ook zomaar service aan te bieden;
  • Inspelen op vragen en behoefte van consument.

Nadelen

  • In de meeste gevallen kost het aardig wat geld;
  • Consumenten kunnen gewend raken aan de service.

Vriendelijke klantenservice

Als je een product gaat afnemen en de kans is groot dat je regelmatig in contact komt met het bedrijf, is een goede klantenservice wel zo handig. Denk hierbij aan een internet en tv provider. Klanten hebben er grote hekel aan om lange wachtrijen te doorlopen om vervolgens half geholpen te worden.

Voordelen

  • Voor concurrenten lastig om ook echt goede klantenservice op te zetten;
  • Consumenten zijn trouw aan een bedrijf wat ze vertrouwen.

Nadelen

  • Kost veel tijd om personeel te trainen en service op te zetten;
  • Goed rekening houden met extra kosten die je maakt en wat het oplevert.

Unieke USP’s hebben

USP’s zijn Unique Selling Points en worden gebruikt om kort en bondig duidelijk te maken wat het bedrijf uniek maakt. Goede voorbeelden hiervan zijn: ‘Voor 23:59 besteld = morgen in huis’ en goede klantreviews.

Voordelen

  • Consumenten zijn, vooral online, verwend geraakt. Dit is een goede manier om aan deze behoefte te voldoen.
  • Gemakkelijk te communiceren.

Nadelen

  • Vergelijkbaar met concurrenten;
  • Andere factoren misschien van groter belang.

Hopelijk hebben we je meer geleerd over propositie marketing en wat daarin mogelijk is. Denk goed, test je product, vraag na bij je doelgroep en dan moet het zeker goedkomen.