Social branding is het inzetten van social media kanalen om je eigen brand, je eigen merk, te versterken. Social media is de afgelopen jaren razend populair geworden en mits jij het met jouw bedrijf juist inzet, zijn deze online kanalen zeer relevant voor je merk. Maar hoe zet je social branding juist in? Daar geven we je tien tips over.
1. Kies je social media kanalen
Jij als ondernemer weet al wie jouw klanten zijn en uit welke doelgroep jouw klanten komen. Kies daarbij vervolgens de social media kanalen die passen bij je doelgroep. Het heeft geen zin om je merk te promoten op een social media kanaal wat je doelgroep totaal niet bereikt. Hierdoor krijg je geen positieve reactie van die enkele volgers en verlies al snel de motivatie. Focus je daarom alleen op de juiste kanalen.
- LinkedIn: zakelijke doelgroep;
- Facebook: jongeren en volwassenen;
- Instagram: tieners en jongeren;
- Pinterest: jongeren en volwassenen;
- Twitter: volgen het laatste nieuws;
- YouTube: zeer brede doelgroep;
- TikTok: tieners;
- Snapchat: tieners.
2. Maak content per kanaal
Mocht een bericht op Facebook het heel goed doen, is dat absoluut geen garantie dat hetzelfde bericht ook goed werkt op Instagram. Er zijn duidelijke redenen waarom sommige mensen wel Facebook hebben, maar geen Instagram. Hieronder het type content wat, mits juist ingezet, het beste werkt op ieder social media kanaal.
- LinkedIn: onderzoeken;
- Facebook: combinatie visueel en tekst;
- Instagram: foto’s en video’s;
- Pinterest: sfeerfoto’s;
- Twitter: nieuwsberichten;
- YouTube: videocontent;
- TikTok: korte video’s;
- Snapchat: korte video’s.
3. Maak relevante content
Ieder bericht wat jij inzet voor jouw social branding, moet een reden zijn om jouw social media kanaal te gaan volgen. Niemand zit te wachten op allerlei berichten die ze normaal gesproken zien in advertenties en die ze zo snel mogelijk voorbij scrollen.
Hoewel je misschien geen directe omzet ziet uit je social media berichten direct door naar je eigen website, wordt je brand wel veel beter herkend door je doelgroep en doen ze alsnog die aankoop bij jou via omwegen.
4. Maak een community
Heb je een lastig product of dienst waarover je klanten veel vragen hebben? Maak dan van je social media kanalen hun eigen community. In plaats van dat je telefoon roodgloeiend staat en je mailbox volloopt, behandel je vragen via je social media kanalen. Hierdoor kunnen anderen ook weer direct lezen hoe ze geholpen. Daarbij kun je je volgers aansporen om tips te geven over hoe zij omgaan met jouw product of dienst. Hierdoor wordt een stukje communicatie deels uit je handen genomen en hoef je alleen nog maar de community in goede banen te leiden.
5. Verreik je brand
Bol.com staat bekend als de grootste webshop van Nederland, waar je bijna al je aankopen kunt doen. Je doet er je aankoop en daarna ben je er weer totdat je iets anders nodig hebt. Maar niets is minder waar. Ze hebben namelijk een zeer toffe Instagram pagina waar ze met grote regelmaat de meest flauwe grappen maken en inspelen op situaties uit de media. Hierdoor krijgt dit zeer zakelijke bedrijf ineens een stuk meer kleur op de wangen. Hoewel het bedrijf misschien geen omzet behaald uit hun Instagram pagina, hebben de tienduizenden volgers van hun pagina toch een hogere pet op van Bol.com. En dat is toch waar social branding om draait?
6. Doe aan winacties
Winacties zijn de manier om het aantal volgers van je social media kanalen sneller te laten stijgen. Voornamelijk om jouw social branding van de grote te krijgen zijn winacties de juiste manier. Maar let wel op de volgende punten.
- Geef een toffe prijs weg die relevant is voor je doelgroep, anders krijg je honderden niet relevante volgers.
- Let goed op de spelregels over winacties van ieder social media kanaal.
- Doe niet winactie na winactie, dan blijven je volgers je volgen door de winacties en niet om jouw brand.
7. Speel in op de media
Gebeurd er iets in de media waar bijna tegelijkertijd heel Nederland iets over hoort? Denk dan direct na of je er iets mee kan via je social media kanalen. Humor is misschien wel de beste manier om goede content te maken en situaties uit de dagelijkse media zijn een bron voor goede berichten. Jouw social brand krijgt direct meer kleur op de wangen als ze ook goede humor bieden.
8. Laat je menselijke kant zien
Heb je een nieuwe medewerker, nieuw interieur op het kantoor, dagje weg met het team of een Kerstborrel? Deze menselijke kant is een belangrijk onderdeel van jouw social branding. Door dit op de relevante momenten te publiceren, laat je ook zien dat er echt mensen zitten achter jouw merk. En dat vergeten sommige bedrijven nog wel eens.
9. Leer het algoritme kennen
Het algoritme van ieder social media kanaal is zo ingericht dat ze alleen de beste berichten laten zien aan de gebruiker. Dit doen ze zodat jij zolang mogelijk actief blijft op je social media kanalen en dat willen ze natuurlijk graag. Maar hoe speel jij hierop in voor jouw social branding?
Een belangrijk onderdeel van ieder social media algoritme is hun de eerste paar personen reageren op jouw bericht. Stijgt het aantal likes al vrij snel op het bericht, wordt het ook sneller getoond aan je anders volgers. Komt er geen reactie op bericht, beland het op de grootte stapel en ziet niemand het meer terug. Dus hoe zorg je ervoor dat de eerste paar personen interactie hebben met jouw bericht?
Naast het creëren van echt toffe content, is het ook belangrijk om de juiste tijden te kiezen om het bericht te plaatsen. Jouw doelgroep moet dus actief zijn op social media, op het moment dat jij jouw nieuwste bericht gaat plaatsen. Daarom is het ook zo belangrijk om de eerste te zijn die inspeelt op situaties vanuit de media. Dan ben je het meest relevant voor de gebruiker en wordt de kans groter dat je wordt opgepakt door het algoritme.
10. Leer van de reacties
Het is bijna waar dat jouw doelgroep bepaald wat er wordt ingezet via jouw social branding. Wordt er totaal niet gereageerd op een bepaald type bericht, dan raden we het aan om nog eens een variant te testen. Maar daarna is het beter om niet meer dat type bericht te plaatsen. Je kunt namelijk niet je oude doelgroep opofferen om een nieuw doelgroep aan te spreken. Blijf daarom testen en innoveren wat jouw doelgroep tof vindt om te volgen en leer daarvan.
Hopelijk hebben onze tien tips over het verbeteren van jouw social branding jou een stuk verder geholpen. Tot slot willen we nog meegeven dat het belangrijk is om de motivatie erin te blijven houden. In de eerste paar weken ga je simpelweg zeer weinig reactie krijgen vanuit je doelgroep, maar dat is heel normaal. Blijf het proberen en blijf het testen, met de juiste content, ga je zeker jouw brand versterken.