Wat is massamedia?

Wat is massamedia

Massamedia is media die massaal wordt ingezet om jou te bereiken. Denk hierbij aan kranten, tv, radio, games, boeken, websites, social media en andere delen van het internet. De massamedia kanalen worden voornamelijk gebruikt door de overheid, goede doelen en bedrijven om hun boodschap te communiceren. Door het inzetten van deze kanalen bereik je een groot gedeelte van de inwoners in een land zodat je ze tegelijkertijd op de hoogte kunt stellen van je boodschap.

Soorten massamedia

Alle soorten massamedia zijn onder te verdelen in drie soorten.

  • Gedrukte media: Tijdschriften, boeken, posters en kranten.
  • Audiovisuele media: Televisie, films, radio, video’s, series, documentaires.
  • Interactieve media: Social media, websites, webshops, videogames, nieuwsbrieven.

Gedrukte media was de eerste vorm van massamedia. Kranten en posters waren vroeger dé manier om het nieuws naar de gewone burger te brengen. Aangezien er toen ook nog geen andere kanalen waren, waren kranten de manier van communiceren en waren ze razend populair.

Audiovisuele media bracht al direct hele nieuw dimensies mee met massamedia. Doordat je nu beelden en geluid kon gebruiken bij je verhaal, kun je de boodschap veel krachtiger over laten komen. Zowel voor de burger als voor bedrijven werd dit de nieuwe manier van communiceren.

Interactieve media is een combinatie van gedrukte en audiovisuele media. Dankzij het internet is alles mogelijk waar de burger behoefte aan heeft. Daarbij kan nieuws binnen enkele minuten al over de gehele wereld verspreid worden met een paar drukken op de knop. Het is dan ook niet gek dat deze vorm van massamedia binnen enkele jaren de overhand heeft gekregen.

Massamedia krant

Doelen massamedia

  • Amusement: Het doel is om de algemene burger te vermaken met als beste voorbeeld alle series die er op tv zijn.  
  • Bindend: Bindende media wordt vaak ingezet door goede doelen om te laten zien dat we samen een groep mensen kunnen helpen.
  • Educatief: Via onderzoeken in de krant, documentaires en tv programma’s wordt de burger nieuwe informatie bijgebracht.  
  • Informerend: Via het internet, kranten en het nieuws op de tv, wordt de burger op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes in de wereld.
  • Socialiserend: De normen en waarden vanuit een bepaald oogpunt communiceren.
  • Commercieel: Producten verkopen of jouw diensten onder de aandacht brengen.
Massamedia tv

Overheid en massamedia

De overheid maakt op grote schaal gebruik van massamedia. In de meeste gevallen is dan ook hun boodschap belangrijk voor de gehele maatschappij. Op het moment dat bijvoorbeeld de belastingaangifte weer gedaan kan worden, er een nieuwe wet is toegevoegd of als er weer verkiezingen worden gehouden, wordt er gebruik gemaakt van massamedia. Ze weten dat ze de kanalen moeten gebruiken die hun burgers ook gebruiken, dan is massamedia de manier om ervoor te zorgen dat het gaat leven in de maatschappij.

Bedrijven en massamedia

Bedrijven gebruiken massamedia voornamelijk om hun producten of diensten te verkopen. Via reclames op de tv, in kranten, tijdschriften en via het internet proberen ze zo hun producten te promoten. Daarbij stellen andere bedrijven juist weer hun middelen beschikbaar om reclame te laten draaien. Hierdoor wordt de grote commerciële machine draaiende gehouden en vinden bedrijven steeds nieuwe manieren om hun producten aan de man te brengen.

Massamedia internet

Voordelen

  • De manier om een grote doelgroep te bereiken;
  • Via de verschillende kanalen afstemmen welke doelroep je wil bereiken;
  • Direct grote reactie/ feedback vanuit je doelgroep.

Nadelen

  • Voor veel personen die je bereikt is je boodschap minder of niet relevant;
  • Lastig om precies te meten wat het effect is van je boodschap.