De 20 soorten reclame

Soorten reclame

Reclame, we zien het de gehele dag bewust en onbewust. Het doel van reclame is om een product of dienst te promoten bij een bepaalde doelgroep. Deze doelgroep kunnen simpelweg de Nederlandse burger zijn, maar ook andere bedrijven. Door middel van het opzetten van reclame kun je dus je product of dienst aanprijzen aan de juiste persoon. Maar welke soorten reclames zijn er eigenlijk allemaal vandaag de dag? Wij benoemen ze graag voor je.

1.     Mond op mond reclame

De oudste en meest betrouwbare vorm van reclame, is nog steeds mond op mond reclame. Je vertrouwt simpelweg een vriend of familielid vrij snel en als zij positief praten over een bedrijf, ga je ervan uit dat dit waar is. Bedrijven kunnen hier niet direct op inspelen, maar ze kunnen natuurlijk wel een goede service aanbieden waardoor er positieve verhalen ontstaan.

2.     Sluikreclame

Sluikreclame is een vorm van reclame waarbij producten van een merk op de achtergrond worden vertoond. De bekende voorbeelden hiervan zijn dat in films en series in een bepaalde merk auto wordt gereden, bepaalde producten eten of drinken, of werken op een bepaalde computer. De bedoeling is dan dat de kijker het merk onbewust in zich opneemt.

3.     Consumenten reclame

Consumenten reclame is zeer brede soort van reclame waaronder allerlei kanalen vallen. Alle soorten reclames die zijn gericht op de consument, vallen onder consumenten reclame. Denk hierbij aan.

  • Advertenties in tijdschriften;
  • Reclames op tv;
  • Advertenties op de radio;
  • Display banners op websites;
  • Pushberichten via mobiel;
  • Reclames op folders, flyers, posters, bushokjes;
  • Advertenties in zoekmachines.
Consumenten reclame

4.     Combinatie reclame

Bij deze vorm bundelen twee bedrijven de krachten samen en brengen ze dus ook samen een reclame uit. Denk hierbij aan een kledingmerk wat een influencer sponsort en het andere merk wat een bijbehorende tas levert. Daarnaast zie je ook regelmatig tv reclames waarin vrij duidelijk een ander merk in wordt benoemd.

5.     Imago reclame

Om het algemene imago van een merk op te krikken, worden imago reclames ingezet. Om ervoor te zorgen dat het bedrijf in een ander daglicht komt, wordt het imago verhoogd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Macdonalds wat reclame maakt voor het Ronald McDonalds Kinderfonds.

6.     Industriële reclame

Waar consumenten reclame zich focust op de consument, focust industriële reclame zich volledig op zakelijke afnemers. Deze vorm vraagt dan ook andere kanalen zoals.

  • Beurzen bezoeken;
  • Specifieke targeting via social media of websites;
  • Belafspraken;
  • Bezoek brengen aan kantoor.
Industrie reclame

7.     Selectieve reclame

Selectieve reclame wordt ingezet om de vraag naar een bepaald merk te verhogen. Dit zijn vrij algemene reclamecampagnes waarbij meerdere onderdelen van het merk worden getoond.

8.     Actie reclame

Deze soort reclame zie je als consument het vaakst voorbijkomen. Denk hierbij aan:

  • De laatste aanbiedingen;
  • Speciale kortingsdagen;
  • Kortingscodes;
  • 2 halen = 1 betalen;
  • Alleen nog vandaag.
Actie reclame

9.     Vergelijkende reclame

Op het moment dat een merk aantoonbaar betere resultaten of services heeft, kan het interessant zijn om vergelijkende reclame in te zetten. Let erop dat je nooit leugens mag verspreiden over de concurrent. Opticiens zetten regelmatig vergelijkende reclames in om te laten zien dat zij de meeste kennis in huis hebben.

10. Aanhakende reclame

Aanhakende reclame is vergelijkbaar met vergelijke reclame, maar werkt net anders. Nu speel je juist in op wat de concurrent goed maakt. Heeft de concurrent bijvoorbeeld een goed product uitgevonden wat een gat in de markt blijkt, dan kun jij laten zien dat je een zeer vergelijkbaar product hebt ontwikkeld voor een lagere prijs.

11. Generieke reclame

Hierbij is het doel om de algemene vraag van een productsoort te verhogen. Dit wordt voornamelijk ingezet om een nieuw product op de markt te lanceren.

12. Pers reclame

Met persreclame wordt reclame in kranten en tijdschriften bedoeld. Denk hierbij aan de reclamefolders van de lokale supermarkt die je met grote regelmaat in je brievenbus ontvangt. Nog steeds is dit een zeer effectieve manier om je lokale doelgroep te bereiken.

13. Ideële reclame

Deze soort van reclame kan worden ingezet op het moment dat er een hoger doel bereikt dient te worden. Denk hierbij aan een inzamelingsacties van een goed doel voor een natuurramp. In sommige gevallen worden deze gratis uitgezonden en gemaakt.

Ideele reclame

14. Parodie reclame

Is een bepaald onderdeel van een merk zeer kenmerkend, en wordt net dat onderdeel ingezet vanuit een ander bedrijf om ze op de hak te zetten? Dan hebben we te maken met parodie reclame. Het doel ervan is om met een knipoog een bedrijf op de hak te zetten en voornamelijk goodwill krijgen voor je merk.

15. Handels reclame

Groothandelaren, inkopers, verkopers, distributiemanagers zijn het doel van handelsreclame. Jouw product of dienst maakt het werk voor deze personen gemakkelijker en je wilt ze zo specifiek mogelijk targeten.

16. Productreclame

Alle soorten reclame die zich focussen op een bepaald product, valt onder product reclame. Denk hierbij aan:

  • Nieuwe smaak speciaal bier op de markt;
  • Laatste Samsung smartphone;
  • Nieuw product voor in de supermarkt.
Product reclame

17. Collectieve reclame

Op het moment dat bedrijven in een bepaalde branche ervoor willen zorgen dat er extra aandacht komt op hun branche, wordt er collectieve reclame ingezet. Denk hierbij aan een situatie dat de consument gewend is aan een product, maar bedrijven een beter alternatief hebben gemaakt.  

18. Coöperatieve reclame

Op het moment dat producent en verkoper tegelijkertijd en afgesproken reclame maken voor hetzelfde product, wordt het coöperatieve reclame genoemd.

19. Directe reclame

Alle vormen van reclame die gestuurd worden naar het huis van de consument of naar het kantoor van een bedrijf valt onder directe reclame. Denk hierbij aan:

  • Wekelijkse folders;
  • Direct mailing;
  • Telemarketing;
  • Magazines.
Directe reclame

20. Thema reclame

Om de consument alvast op te warmen voor een merk of product, wordt thema reclame ingezet. De consument wordt alvast bekend met het merk en de goede kanten ervan. Als het product dan gelanceerd wordt, is de consument gemakkelijker over te halen tot aankoop.

Dit waren ze dan, de 20 soorten marketing die worden ingezet door bedrijven. Hopelijk hebben we je een completer beeld gegeven van wat er allemaal mogelijk is.