Wat zijn marketingactiviteiten?

Marketingactiviteiten

Marketingactiviteiten zijn manieren waarop jij meer, gemakkelijker of effectiever klanten kunt bereiken. En ook hoe je jouw verkoop kunt verhogen, kosten kunt verlagen of marges interessanter kan maken. Wat je ervoor inzet om jouw marketingactiviteiten te verbeteren is compleet afhankelijk van jouw situatie. Wij geven je negen tips van marketingactiviteiten die je kritisch moet benaderen om er meer resultaat uit te behalen.  

Je huidige website verbeteren

Op je website heb je waarschijnlijk al een leuk aantal maandelijkse bezoekers en daarbij haal je ook meerdere klanten. Maar haal je nou echt het maximale uit je website? Je website is je online visitekaartje en kan je bedrijf maken of breken. Zonde als je jarenlang het minimale uit je website haalt. Hieronder meerdere suggesties van hoe jij website kunt verbeteren.

  • Overleg met de webbouwer of de website sneller kan laden;
  • Doe een contentonderzoek om te kijken of je kunt gaan bloggen;
  • Kijk kritisch naar de huidige pagina’s;
  • Vraag aan klanten of ze de website handig vinden en welke onderdelen ze relevant vinden;
  • Laat de website goed zien wat je doet en waarom je het doet.
  • Duik in de statistieken om te zien waar verbeterpunten liggen.
Marketingactiviteiten website

Beloon je oudste klanten

Heb jij klanten of partners die al jarenlang jouw product afnemen? Dit kan zowel een klant zijn die al jarenlang iets koopt in jouw webshop als een klant waarmee je al jaren samenwerkt. Door het uitvoeren van deze marketingactiviteit laat je blijven dat je hun waardeert en dan weet je ook zeker dat ze de volgende keer terug gaan komen. Dit doe je natuurlijk in de hoop dat ze ambassadeur worden van jouw merk. Mochten die vaste klanten dan een vraag krijgen over jouw bedrijf, mag je een positieve reactie verwachten. Je oudste klanten hoef je natuurlijk niet altijd via korting te belonen. Je kunt ze bijvoorbeeld ook een keer op kantoor uitnodigen, Kerstpakket geven of gratis advies aanbieden.

Meer halen uit jouw e-mails

E-mailmarketing is natuurlijk een belangrijke marketingactiviteit, maar e-mail is een breder onderwerp. Ten eerste kun je kijken naar jouw nieuwsbrief eruitziet, hoeveel mensen hem openen, hoeveel er uitschrijven en hoeveel omzet eruit komt. Ten tweede kun je ook kijken naar hoe je mails stuurt naar vaste klanten. Wat is je schrijfstijl, stel je open vragen, ben je kritisch of positief of zijn je antwoorden kortaf.

Jouw lokale vindbaarheid verbeteren

Heb je een fysieke winkel of biedt je een lokale dienst aan? Dan is een belangrijke marketingactiviteit om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren. Hiervoor kun je zowel offline als online kanalen inzetten.

  • Je Google Mijn Bedrijf profiel volledig invullen;
  • Adverteren in de lokale krant;
  • De lokale sportclub of andere vereniging sponseren;
  • Lokaal adverteren in Google Ads;
  • Lokaal Facebook Ads opzetten.
Marketingactiviteiten lokaal

Ga je kosten verlagen

Als je omzet hetzelfde blijft en je wil toch meer winst maken, kun je natuurlijk altijd je kosten verlagen. In het begin is het belangrijk om een compleet overzicht te krijgen van welke kosten je allemaal maakt. Ga vervolgens per kanaal na of het mogelijk is om kosten te verlagen zonder dat je meteen kwaliteit inlevert. Misschien kun je overstappen op een andere leverancier van verpakkingen, energiemaatschappij, verzekering of huurpand.

Effectiviteit verhogen

Als het je lukt om met hetzelfde team effectiever te werken, levert dan extra mooie resultaten op. Dit is vooral geen klusje wat je alleen vanaf je kantoorkamertje moet doen, maar vraag het aan je medewerkers. Hoe ziet hun dagindeling eruit en op welke fronten verliezen ze een hoop tijd? Zeer veel processen kun je al laten automatiseren, uitbesteden, inplannen of trainingen sneller laten verlopen. Dit is de manier om productiviteit van je medewerkers te verhogen zonder dat zij gaan klagen dat ze het drukker hebben gekregen.

Laat een frisse wind waaien

Deze marketingactiviteit is misschien een heel groot cliché, maar hij werkt nog altijd. Medewerkers die al jaren in een bedrijf zitten, voeren bepaalde activiteiten uit omdat dat altijd al zo gebeurd. Het is niet slecht, het is niet goed, maar gewoon voldoende. Daarbij werk je misschien ook jarenlang samen met partners die gewoon hun aandeel leveren, maar ook niet heel veel meer. Tijdens het verbeteren van jouw marketingactiviteiten is het heel goed om te kijken naar partners, taken en werkzaamheden die gebeuren omdat ze altijd al zo gebeuren. Dit is compleet afhankelijk van jouw bedrijf en komt soms neer op de kleinste dingen.

Social media kanalen inzetten

Voor een goed gedeelte van de bedrijven zijn hun social media kanalen super relevant. Niet om zeer geforceerd een keer per week een foto te plaatsen met twee woorden tekst. Maar om te laten zien wat voor tof bedrijf ze zijn. Daarbij is het ook goed om onderscheid te maken tussen Social media kanalen tijdens deze marketingactiviteiten. De kanalen op een grote hoop gooien is dan ook niet een goede keuze.

 Biedt jij een ‘leuk’ product zoals kunstwerken, dierenspeeltjes, reisspullen, voedsel of smartphones aan, kies dan voor Facebook, Snapchat, Instagram of Pinterest. Dan liggen er zeker kansen voor jou op het gebied van Social Media. Heb jij een wat serieuzer of zakelijk product zoals CV ketels, vloeren legservice of kun je de logistiek bij jou uitbesteden. Focus je dan op een Social media kanaal zoals LinkedIn.

Marketingactiviteiten social media

Aantal bezoekers website verbeteren

Hierboven benoemde we het al even kort, maar jouw website is een zeer belangrijke marketingactiviteit. Het is de manier om nieuwe klanten kennis met je te laten maken, te informeren, te overtuigen en ambassadeur van je bedrijf te maken. Voordat het zover is, is het eerst belangrijk om zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website toe te halen. Hieronder een lijstje met tips voor je website.

  • Werkt de website op mobiel perfect?
  • Is je website goed HTTPS beveiligd?
  • Worden alle pagina’s en doelen goed gemeten?
  • Laad je website snel?
  • Heb je een contentstrategie om meer bezoekers binnen te halen?
  • Heb je doelen opgesteld voor je website?
  • Hoe ga je het aantal externe links verhogen?

Hopelijk hebben deze negen tips met verschillende marketingactiviteiten jou meer inzicht gegeven in wat er allemaal mogelijk. Kortom, neem er de tijd voor, overleg met je medewerkers en wees niet bang om externe kennis in te schakelen. Veel succes!