Doelgroeponderzoek doen in 5 stappen

Doelgroeponderzoek

Om erachter te komen wie precies jouw doelgroep is, is het belangrijk om een doelgroeponderzoek te doen. Via verschillende methodes en gedachten, die we in dit blog gaan bespreken, kun je erachter komen op wie jij je moet richten. Hierdoor kun jij jouw boodschap en product afstemmen op de wensen van je doelgroep, en zo verhoog je de kans van slagen.

Soorten doelgroeponderzoek

Ten eerste is het belangrijk om te bepalen wat voor soort doelgroeponderzoek je wil gaan doen. Want zo kun je een nieuw product in de markt aan het zetten zijn en jouw doelgroep nog aan het bepalen zijn, maar je kunt ook juist onderzoeken of jouw product al bekend is bij jouw doelgroep. Hieronder de vier doelgroeponderzoeken:

  • Naamsbekendheid: Hiermee onderzoek je hoeveel procent van de totale doelgroep al bekend is met jouw merk.
  • Klanttevredenheid: Een onderzoek om te bepalen hoe tevreden jouw klanten zijn met jouw product, of ze loyaal zijn, waarom ze voor jou gekozen hebben.
  • Medewerkersbetrokkenheid: Vergelijkbaar met een klanttevredenheidsonderzoek, maar dan gefocust op je medewerkers. Hoe betrokken zijn ze bij hun werk, vinden ze het leuk en hebben ze genoeg uitdaging.
  • Behoefteonderzoek: Hierbij is het voornaamste doel om te bepalen of er behoefte van jouw merk bij jouw doelgroep.
Interview onderzoek

Methodes doelgroeponderzoek

Vervolgens komt de volgende stap in jouw doelgroeponderzoek, welke methodes ga je gebruiken? Iedere methode heeft zo zijn voor en nadelen, maar aangezien iedere onderzoek uniek is, laten we de keuze aan jou over. We willen je nog wel adviseren om iets te doen wat zelf bij je past, hierdoor blijf je gemotiveerd en blijft het onderzoek niet alleen maar bij ideeën bestaan.

  • Interviews: 1 op 1 interviews met personen uit jouw doelgroep waar je een vragenlijst afwerkt.
  • Enquêtes: Een lijst met vragen opsturen naar zoveel mogelijk personen, waarin je doelgroep aangeeft of ze het eens zijn met stellingen.  
  • Observatie: Houdt via verschillende methodes je doelgroep in de gaten op een bepaalde locatie.
  • Groepsdiscussie: Een gezamenlijke brainstorm met verschillende personen uit je doelgroep om samen tot een conclusie te komen.
  • Desk research: Online research via verschillende tools zoals Google Analytics en onderzoeken.
  • Co-creatie: De opdrachtgever gaat aan tafel zitten met personen uit de doelgroep.

Hoofd en deelvragen opstellen

De volgende stap is om hoofd en deelvragen op te gaan stellen. Wat wil je nou precies gaan onderzoeken en welke vraag zou je graag beantwoord zien worden? Neem er zeker de tijd voor om je hoofdvraag goed te formuleren, hierdoor kun je bepaalde kanten weglaten. Hierdoor behoudt je focus en wordt het voor iedereen een stuk duidelijker wat je precies gaat onderzoeken. Zorg er daarbij ook voor dat je verschillende elementen benoemt in je hoofdvraag. Elementen zoals:

  • Regio;
  • Tijd;
  • Demografische;
  • Economische
  • Sociale;
  • Merken;
  • Domein;
  • Producten.

Hierdoor maak je je hoofdvraag niet alleen een stuk concreter, je kunt ook ieder van deze elementen gebruiken voor je deelvragen. Op het moment dat je dan al je deelvragen kunt beantwoorden, kun je ook je hoofdvraag beantwoorden.

Desk research onderzoek

Doelgroeponderzoek doen

Na al het plannen en het onderzoeken van je onderzoeksmethode, komt nu de stap binnen je doelgroeponderzoek dat je daadwerkelijk je onderzoek moet gaan doen. Onthoud goed wat je gaat onderzoeken en wijk daar niet te veel van af. Hierdoor kun je veel concreter je hoofd en deelvragen beantwoorden en ga je een stuk effectiever te werken. Daarbij begraaf je jezelf ook niet in papierwerk en wordt het te saai. Door je strak aan de planning te houden, blijft de motivatie erin en wordt het onderzoek afgerond.

Na het verzamelen van je data, is het belangrijk om conclusies te gaan trekken. Schijf concreet op wat de antwoorden zijn op je deelvragen om zo je hoofdvraag te beantwoorden. Vergeet tot slot ook niet het proces te bespreken hoe het onderzoek is gegaan. Wat waren irritaties, wat kan er beter, wat ging juist goed en wat moet je de volgende keer vooral weer doen? Hierdoor verbeter je iedere keer jouw doelgroeponderzoek en kun je de volgende keer sneller aan de slag.

Doelgroeponderzoek conclusies

Doelgroeponderzoek toepassen

Nu je al je vragen hebt beantwoord dankzij je doelgroeponderzoek, moet je het ook gaan toepassen op jouw merk. Moet je je manier van communiceren gaan aanpassen, moet je andere kleuren gaan gebruiken of een totaal andere doelgroep gaan bepalen? Er komen nu allerlei keuzes op je pad die je nu moet gaan maken. Maar je hebt een goede basis, dus gebruik die basis vooral dan ook. Mits je je onderzoek goed hebt uitgevoerd, adviseren we je om je data te volgen.

Tot slot willen we je nog adviseren om eens in de zoveel tijd je onderzoek nog eens na te gaan. Want de behoeftes van iedere doelgroep veranderen en er liggen altijd concurrenten op de loer. Hierdoor kan je onderzoek na verloop van maanden niet meer helemaal relevant zijn. Controleer daarom regelmatig of de conclusies uit je onderzoek nog kloppen.