Conversie marketing verbeteren in 5 stappen

Conversie marketing

Nu het je geslaagd is om een goede hoeveelheid websitebezoekers binnen te halen komt de volgende stap, hoe kun je ze juiste dingen laten doen. Oftewel, hoe kun jij conversie marketing inzetten om zoveel mogelijk relevante acties op je website te krijgen. Dit kan zowel het verzamelen van leads als aankopen in een webshop zijn. Wij geven jij vijf tips waarmee jij het aantal conversies kunt verhogen op je website.

Wat is een conversie?

Een conversie is een actie die een websitebezoekers op een website doet. Deze geeft aan dat die persoon in contact wil komen met jou als ondernemer. Dit kan zowel het betekenen het invullen van een contactformulier, telefoonnummer achterlaten of een aankoop doen op een webshop. Conversie marketing draait erom dat er zoveel mogelijk conversies behaald worden met de hoeveelheid websitebezoekers die je ontvangt.

1. Duidelijk doel op iedere pagina

Ten eerste is het binnen conversie marketing belangrijk dat iedere pagina op je website een doel heeft. En dat doel moet binnen de eerste oog opslag duidelijk zijn voor de websitebezoeker. Er mag zelfs geen onzekerheid zijn bij de bezoeker wat voor informatie die kan vinden op die pagina.

Daarnaast moet er ook altijd een mogelijkheid in het scherm staan op het doel te voltooien. Denk hierbij aan een contact button of telefoonnummer wat meerdere keren getoond wordt op een pagina of een bestelknop die meebeweegt. Hierdoor blijft de persoon de herinnering behouden van de conversie.

2. Huisstijl inzetten

Als jij een vaste huisstijl hanteert op jouw website, gaat de websitebezoeker die herkennen. Bijvoorbeeld tussenkoppen zijn in een bepaalde kleur en er wordt gebruik gemaakt van icoontjes. Als je dan opeens een opvallende kleur gebruikt voor jouw bestelknop of contactformulier, valt die veel meer op als je die plaats in de kleuren van je huisstijl. Zorg er ten allen tijden voor dat de gebruiker nooit mag zoeken naar de conversie knop.

Conversies verhogen website

3. Maak de conversie visueel

Heb ooit een product bestelt bij een webshop waarvan het product geen afbeelding bevatte? Precies. Dus zorg er altijd voor dat je minstens een, maar liever meerdere foto’s hebt op je productpagina. Maar, en nu wordt het nog interessanter, zorg er ook voor dat je je andere conversies visueel weergeeft. Als je bijvoorbeeld wilt dat bezoekers je E-book, presentatie of Whitepaper gaan downloaden, wees dan creatief en maak het visueel. En als je wilt mensen je contactformulier invullen, laat dan een stappenplan zien van welke acties ze kunnen gaan verwachten. Als mensen iets visueel hebben dan spreekt ze het veel meer aan en gaat het aantal conversies omhoog.

4. Voorkom beren op de weg

Mensen hebben, vooral online, keuze zat. Ze kunnen vrij gemakkelijk naar een concurrent overstappen als die een stuk gebruiksvriendelijker is. Dus zorg ervoor dat er zo min mogelijk beren op de weg van mensen kunnen liggen. Denk hierbij niet alleen aan het vragen van te veel informatie bij contactformulieren, of ineens onverwachte kosten. Maar ook aan de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Als je website simpelweg niet laadt of niet te gebruiken is op mobiel, kun je nooit verwachten dat ze moeite voor je gaan doen.

5. Doe een A/B test

Om echt eens goed te testen welke elementen wel en welke niet goed werken, adviseren we je om een A/B test op te zetten. Dit is een test waarvan je een tweede versie van een pagina aanmaakt en die uniek maakt op een enkel element na. Veranderen die je bijvoorbeeld kunt testen zijn:

  • Andere kleur contactbutton;
  • Andere CTA;
  • Andere plek contactformulier;
  • Andere afbeelding;
  • Andere tekst;
  • Andere icoontjes.

Het is wel belangrijk dat je een enkel element iedere keer test. Anders weet je nog steeds niet precies welk element ervoor zorgde dat jouw pagina beter of slecht ging werken. Het opzetten van een A/B test kun je gemakkelijk doen via de Ads kanalen. Want je kunt gemakkelijk aangeven naar welke landingspagina’s je de gebruiker kunt doorsturen.

Dit waren ze alweer, onze vijf tips voor het verhogen van jouw conversie marketing. Tot slot willen we nog meegeven om goed te kijken naar concurrenten, ook in de andere markten. Zij hebben vaak zeer veel tijd gestoken in hun conversie marketing en zo kun jij al een hoop vragen voor jezelf beantwoorden.