Reclame maken voor iedere onderneming is hartstikke belangrijk om je doelgroep te bereiken. Maar reclame maken kan een hoop geld kosten en resultaten kunnen altijd tegenvallen. Om daarom wat veiliger te beginnen zijn er tal van manieren waarmee je gratis reclame kunt maken voor jouw bedrijf. Wij hebben de 15 beste opties voor je geselecteerd.
1. Mond op mond reclame
Ondanks dat er talloze marketingkanalen zijn bijgekomen, blijft mond op mond reclame nog steeds de beste manier. Het verhaal van een kennis, is een belangrijk onderdeel om te bepalen of een bedrijf het waar maakt. Zorg er daarom voor dat jouw klantenservice helemaal in orde is en dat je af en toe echte aanbiedingen hebt.
2. Eigen kennissen vragen
Je gaat verbaasd zijn hoeveel mensen in jouw omgeving je graag wil helpen. Al helemaal als je net je eigen bedrijf hebt opgestart. Vraag daarom een gerust aan je vrienden (via social media) of ze een bericht willen delen, hun mening willen geven of jou met iets kunnen helpen.
3. Website opstarten
Hoewel je het zo gek en zo duur kunt maken als je zelf wilt, is het altijd mogelijk om geheel gratis een eigen website te bouwen. Een vereiste is wel natuurlijk dat je een beetje handig moet zijn met WordPress. Maar gelukkig zijn er tal van cursussen en website online te vinden die je dat graag uitleggen ook weer geheel gratis. Dan heb je toch mooi je eigen online plekje.
4. Blogs schrijven
Naast het opstarten van een website, is het ook wel zo handig dat er bezoekers op komen. De beste manier om dat geheel gratis te doen, is door het schrijven van blogs. De grote bekende partijen en Nederland focussen al op de bekende zoekwoorden, maar op de kleinere termen zijn er nog genoeg kansen. Let nog wel op de volgende zaken:
- Schrijf niet zomaar een blog van een paar honderd woorden, maar zet echt een stukje toffe content neer.
- Blog zeer regelmatig, op de eerste blogs ga je minimale resultaten mee behalen.
- Houdt het goed vol en neem er de tijd voor.
- Maak het blog aantrekkelijk om te lezen door afbeeldingen en andere elementen toe te voegen in plaats van een lap tekst.
5. Bedrijvengidsen aanmelden
Bedrijvengidsen zijn redelijk vergelijkbaar met de gouden gids van vroeger. Op het moment dat je vroeger op zoek was naar een bepaald bedrijf, ging je in de gouden gids op daar naar op zoek. Hetzelfde doen mensen online bedrijvengidsen. Jouw bedrijf kun je daar ook weer geheel gratis aanmelden en dus ook je eigen profiel op aanmaken.
6. Aanmelden startpagina’s
Weet je nog in de begindagen van het internet dat er veel mensen gebruikt maken van standaard pagina’s waarop allerlei links stonden naar relevante websites? Dat zijn nou startpagina’s. Bepaalde doelgroepen maken hier nog steeds gebruik. Hierop kun je jezelf ook weer gratis aanmelden en ontvang je bovendien een waardevolle link vanuit de startpagina.
7. Affiliate marketing
Alweer de zevende manier om gratis reclame te maken is door je producten te promoten via affiliate marketing. Anders blogwebsites plaatsen dan links en banners naar jouw producten toe, mocht iemand vanuit die link een aankoop doen, dan pas krijgt de eigenaar van het blog een vergoeding.
8. Email versturen
Om het interessant te maken om nieuwsbrieven te versturen, bieden meerdere emailsoftware bedrijven een service aan dat je gratis een paar duizend mails per keer kunt versturen. Dat biedt dus kansen om gratis reclame te maken. Bij bijvoorbeeld MailChimp, een goede mailservice die vaak wordt gebruikt door bedrijven, kun je per keer tot 2.000 personen mailen.
9. Demo/service aanbieden
Om ervoor te zorgen dat men gebruik gaat maken van jouw product of service, kun je een gedeelte van de service gratis aanbieden. Hierdoor wordt de drempel een stuk lager om jezelf aan te melden. Je kunt er ook voor kiezen om een proefperiode aan te bieden van bijvoorbeeld veertien dagen van je volledige service. Hierdoor gaan meer mensen gebruik maken van je service en wordt er dus meer over gepraat.
10. Social media kanalen aanmaken
Op ieder social media kanaal kun je gratis jouw bedrijf aanmelden en dus reclame maken. Let erop dat ieder social media kanaal zijn eigen functies en daarbij ook doelgroep heeft. Om het goed te doen, adviseren om je content af te stemmen op ieder kanaal. Op deze social media kanalen kun je gratis aanmelden:
- Facebook;
- Instagram;
- LinkedIn;
- Twitter;
- Snapchat;
- Pinterest.
11. Video’s maken
Bijna alle bekende YouTubers zijn ooit begonnen met een simpele video van zichzelf te maken of wat ze aan het doen zijn. Tuurlijk is het niet geheel eerlijk om dit beeld te schetsen, maar zo gemakkelijk kan het soms zijn. Mits jij echt iets toevoegt op jouw eigen manier op YouTube, zijn er zeker nog plekjes te veroveren.
12. Netwerkbijeenkomsten
Netwerkbijeenkomsten zijn goede plekken om andere ondernemers te ontmoeten die op zoek zijn naar partners en inspiratie. Grijp daarom je kans en leer de stijl van meerdere netwerkbijeenkomsten kennen. Misschien kom je niet direct een interessante partner tegen, maar er liggen zeker mogelijkheden.
13. Verkopen via Bol.com en Amazon
Verkopen via Bol.com en Amazon heeft hetzelfde voordeel als affiliate marketing, je betaald pas nadat de aankoop is gedaan. Je kunt dus geheel gratis jouw producten aanbieden via deze webwinkelgiganten die dagelijks tienduizenden bezoekers trekken.
14. Google Mijn Bedrijf aanmelden
Je Google Mijn Bedrijf profiel wordt gezien als het online visitekaartje van een bedrijf. Op het moment dat iemand bij jouw winkel in de buurt is en een zoekopdracht gerelateerd aan jouw winkel in Google intypt, krijg jij de kans om bovenaan in Google te maken en dat helemaal gratis. Kortom, een zeer goede manier dus om lokale mensen naar je winkel te trekken. In je Google Mijn Bedrijf profiel kun je o.a. het onderstaande invullen:
- Link naar website;
- Link naar contact opnemen;
- Telefoonnummer;
- Naam bedrijf;
- Branche bedrijf;
- Verhaal bedrijf;
- Producten/ diensten promoten.
15. Help zelf lokaal mee
Is het belangrijk dat je lokaal reclame maakt, laat dan vooral je gezicht zien bij lokale activiteiten. Vraag of je ergens mee kunt helpen, iets kunt organiseren of jouw middelen kunt inzetten om iemand anders te helpen. Hierdoor laat je zowel je gezicht zien, als de goede kant van je zien.
Dit waren ze dan, onze 15 manieren om gratis reclame te maken. We weten zeker dat je weer een aantal nieuwe kansen hebt ingezien waar je nog geen gebruik van hebt gemaakt. Profiteer er dus vooral van.