Het doel van een haalbaarheidsonderzoek is om inzicht te krijgen of een nieuw product, werkwijze, dienst, bedrijf of idee succesvol kan worden. Verschillende variabelen worden onderzocht en aan de hand daarvan, kun je de conclusie trekken of je eraan moet beginnen.
Waarom haalbaarheidsonderzoek doen?
Het gebeurd nog regelmatig dat er iets te enthousiast op een idee wordt ingesprongen, zonder van te voren daarover onderzoek te doen. Natuurlijk kan het echt een goed idee zijn en het allemaal goed uitpakken, maar vaker maken we mee dat halverwege het proces of aan het einde toch de conclusie getrokken moet worden. Het idee was simpelweg niet goed genoeg. Met een haalbaarheidsonderzoek kijk je dus of het je tijd en je geld waard is om erin te stoppen. Hiermee verklein je dus de kans dat je teveel inzet op een minder idee.
Doelgroep bepalen
Al helemaal vandaag de dag, maar het is belangrijk om jezelf te focussen op die ene doelgroep. Die ene doelgroep die relevant is voor jou en mogelijk geïnteresseerd is in je aanbod. Dus onderzoek daarom wat hun huidige behoefte of hun huidige pijn is die jouw aanbod kan verzachten. Daarbij ontwikkel je dus ook een boodschap die past bij je doelgroep en hen aanspreekt.
Voorbeeld doelgroep bepalen
- Persona’s maken, hoe ziet jouw ideale klant eruit;
- Vraag het letterlijk aan je doelgroep;
- Doe onderzoek op het internet;
- Maken ze al gebruik van een vergelijkbaar product.
Onderzoek concurrenten
Iedere markt heeft tegenwoordig wel concurrenten die zeer vergelijkbare producten of diensten aanbieden. Deze concurrenten kunnen soms al jarenlang ervaring hebben en goede kennis in huis hebben over de markt. Onderschat niet dat de consument vaak een veilige, oftewel een bedrijf wat ze al kennen, keuze maakt. Door al je concurrenten mee te nemen in je haalbaarheidsonderzoek, krijg je direct al een goed beeld of je eigenlijk wel aan dit idee moet beginnen.
Voorbeeld concurrentieonderzoek
- Noteer alle concurrenten;
- Speelt locatie een rol in je concurrentieonderzoek;
- Wat zijn hun USP’s;
- Zijn ze succesvol in wat ze doen;
- Gaat de consument van bedrijf naar bedrijf, of blijven ze jarenlang klant.
Stel een MVP op
MVP staat in dit geval voor Minable Viable Product en is een belangrijk onderdeel van de meeste haalbaarheidsonderzoeken. Oftewel, wat is de minimale versie van jouw product wat je kunt opleveren en hoe reageert jouw doelgroep erop. Doordat je een minimale versie hebt opgeleverd, krijg je direct al de eerste feedback vanuit je doelgroep. Zorg er uiteraard wel voor dat het doel of het eindgebruik van je MVP goed overeenkomt met je uiteindelijke product. Krijg je wel positieve reacties op je MVP, maar dient er nog wel wat aangepast te worden. Dan adviseren we om een tweede MVP te maken en ook weer die versie te testen. Zo haal je alvast een hoop gemakkelijke fouten eruit.
Voorbeeld MVP
- Maak slechts een versie van je product;
- Vraag naar een eerlijke mening van familie en vrienden;
- Durf het je doelgroep te vragen;
- Implementeer de feedback en pas direct aan na een tweede MVP.
Inschatting maken kosten
Dit is vaak het punt waarop veel haalbaarheidsonderzoeken blijven haken. De totale kosten van een nieuw product of bedrijf opzetten kunnen aardig oplopen. Daarom is het goed om van te voren in te gaan schatten wat de kosten gaan zijn, voordat je ze gaat maken. Hieronder een overzicht van kosten waarmee je mogelijk rekening moet houden. Daarbij is het ook belangrijk om een eerste inschatting te maken van wanneer je verwacht de eerste verdiensten binnen te gaan krijgen.
Voorbeeld kosten inschatting
- Vervoer;
- Productiekosten;
- Software;
- Externe kennis inhuren;
- Mankracht inhuren;
- Huur pand;
- Boekhouding;
- Marketing;
- Apparatuur;
- Klantenservice.
Tijdlijn opstellen
Motivatieproblemen tijdens het uitvoeren van een idee zijn ook regelmatig oorzaken waarom een idee niet meer wordt uitgevoerd. Iedereen begint er even enthousiast aan, maar met meerdere tegenslag kunnen projecten al gauw weken langer duren. Maak daarom een ruime inschatting en realiseer jezelf goed waar je aan begint.
Voorbeeld tijdlijn
- Week 1: Doelgroep bepaald;
- Week 2: Concurrentieonderzoek gedaan;
- Week 4: MVP opgesteld en getest;
- Week 5: Tweede versie MVP opgesteld en getest;
- Week 6: Inschatting gemaakt kosten.
Risico’s in acht nemen
Het is eigenlijk nooit zo dat iemand een idee heeft en dat zo ineens kan uitvoeren zonder problemen tegen te komen. Daarom nemen we dan ook onderzoek van risico’s mee in het haalbaarheidsonderzoek. Je wordt altijd meerdere keren voor het blok gezet en dat je op het laatste moment nog zaken moet aanpassen. De meeste zaken vergen wat creatief oplossingsvermogen, maar wat doe je als echte risico’s zich voordoen.
Voorbeelden risico’s
- Nieuwe concurrent in de markt;
- Je wordt ziek of krijgt een ongeval;
- Doelgroep stapt over naar nieuw product;
- Negatief nieuws in de media.
Wat nodig om idee werkelijk te maken?
Wat heb je tot slot nog allemaal nodig om jouw idee waar te maken. Je gaat er vanzelf achter komen dat bepaalde zaken als bijvoorbeeld de boekhouding je niet helemaal liggen. Als je van te voren al weet dat bepaalde zaken op je pad gaan komen, dan kun je ook alvast daarover nadenken hoe je dat probleem wil oplossen. Scheelt weer een stukje creatief oplossen.
Voorbeelden kennis vergaren
- Extra opleiding volgen;
- Een vriend inschakelen;
- Extern iemand inhuren;
- Cursus volgen;
- Personal trainer inschakelen.
Hopelijk hebben we je aan de hand van dit haalbaarheidsonderzoek en de voorbeelden een beter inzicht gegeven waar je allemaal rekening mee moet houden. Het is natuurlijk belangrijk dat je voorkomt dat je vol op een aardig idee sprint, dat later toch een stuk minder goed bleek te zijn. Geen zorgen, je gaat nog genoeg goede ingevingen krijgen.