Marketingbeleid verbeteren in 5 stappen

Marketingbeleid

Het marketingbeleid van jouw onderneming bepaalt hoe jij met jouw onderneming ermee omgaat. Alle taken rondom marketing vallen onder jouw marketingbeleid. Om ervoor te zorgen dat je het maximale haalt uit jouw marketingbeleid haalt, hebben wij voor 5 stappen ontwikkeld. Door er je eigen draai aan te geven, maak jij jouw unieke marketingstrategie.

Marketing als vast onderdeel

Ten eerste is het belangrijk dat marketing een vast onderdeel gaat zijn van jouw onderneming. Dus naast dat je administratie, sales en andere werkzaamheden moet doen, moet je marketing ook een vast onderdeel worden. Op het moment dat het een vast onderdeel is, wordt het ook normaal dat er aan de marketing wordt gewerkt.

Je marketing mag nooit dat ene laatste taakje worden wat wel of niet gebeurt op de vrijdagmiddag. Daarnaast kan geen enkele afdeling werken zonder budget, dus zorg ervoor dat daar plannen voor komen te liggen. Geef jou en je team de tijd om een goed marketingconcept op te zetten, en zorg ervoor dat je daarin investeert.

Huisstijl ontwikkelen

Ten tweede is het belangrijk om je eigen huisstijl te ontwikkelen. Niet alleen de kleuren en het logo wat je wilt gebruiken, maar we adviseren om een compleet brandbook te ontwikkelen. Hierin laat je alles vastleggen op het gebied van hoe je wilt communiceren. Dus naast kleuren, ook beelden en manieren van aanspreken. Hierdoor wordt het voor iedereen binnen je bedrijf duidelijk hoe ze de marketing moeten uitvoeren en kun je een universele boodschap naar buiten brengen.

Doe concurrentenonderzoeken en klantonderzoeken

Verder adviseren we om eens per kwartaal een concurrentenonderzoek en eens per half jaar een klantonderzoeken te doen. Hierdoor heb je een concreet beeld van hoe je staat ten opzichte van concurrenten en wat je klanten van je vinden. Dan kun je voorkomen dat je aan het afzwakken bent en niet genoeg aan het innoveren. Je verkleint dus de kans dat concurrenten je te slim af zijn en klanten bij je weghalen.

Zorg dat er kennis in huis is

We kunnen niet van iedereen verwachten dat die openstaat om de echte marketingtrucjes te leren, overweeg daarom om externe kennis in te schakelen. Al is het maar om je personeel enkele uurtjes per maand te trainen, of om mee te helpen met strategisch na te denken. Natuurlijk het is een investering, maar zeker eentje die zich uit kan betalen. Want als je zonder kennis gaat beginnen aan je marketing, snappen we dat het lastig is om de motivatie erin te houden.

Marketingstrategie bepalen

Tot slot adviseren we nog om een marketingstrategie samen met je team te bepalen. Deze kun je zo uitgebreid en compleet maken als je zelf wilt, maar je dient wel enkele vragen te beantwoorden.

  • Waar sta je nu?
  • Waar wil je naar toe?
  • Wat zijn je doelstellingen?
  • Hoe wil je die behalen?
  • Wat past bij jouw bedrijf?

Dit waren ze alweer, onze vijf stappen om jouw marketingbeleid te verbeteren.