Samenwerking is erg belangrijk voor teams binnen een bedrijf maar het komt vaak genoeg voor dat de samenwerking tussen collega’s niet over rozen gaat. Denk bijvoorbeeld aan verschil in werkstijl tussen bepaalde mensen, misverstanden over bepaalde zaken en slechte communicatie. Gelukkig zijn er manieren om de samenwerking tussen je werknemers te verbeteren. Met deze tips kun je je team naar een hoger niveau tillen.
Werk aan teamverband
Een goed team begint bij een sterke onderlinge band. Als collega’s elkaar beter kennen, werken ze soepeler samen. Organiseer regelmatig activiteiten om de teamspirit te versterken. Een Bedrijfsuitje Scheveningen kan bijvoorbeeld een geweldige manier zijn om elkaar buiten de werkplek beter te leren kennen. Samen genieten van het strand en activiteiten zoals beachvolleybal, suppen, en een barbecue zorgt voor ontspanning en verbinding. Of wat dacht je van een herman brood workshop of een bierproeverij?
Zorg voor open communicatie
Open communicatie is super belangrijk voor goede samenwerking binnen een team. Een medewerker moet zich namelijk vrij voelen om ideeën en zorgen kenbaar te maken richting anderen. Je moet daarom zorgen voor een veilige werkomgeving. In deze werkomgeving moet elke medewerker het gevoel hebben dat hij of zij gehoord wordt. Je kan dit bijvoorbeeld doen door regelmatig een teamvergadering te organiseren of door informele gesprekken te voeren. Verder kan je communicatie ook online doen, bijvoorbeeld via tools als Slack of Asana. Zo hou je iedereen op de hoogte van wat er speelt en voorkom je misverstanden.
Maak rollen en verantwoordelijkheden helder
Een van de grootste oorzaken van frustratie is onduidelijkheid over wie wat doet. Bespreek daarom helder wat de doelen en verantwoordelijkheden zijn. Zorg dat iedereen weet hoe hun werk bijdraagt aan het succes van het team. Visuele hulpmiddelen, zoals een projectbord of een gedeelde takenlijst, kunnen hierbij helpen. Zo weet iedereen precies wat er speelt en wat er van hen wordt verwacht.
Investeer in teamontwikkeling
Samenwerken is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Organiseer trainingen of workshops om je team te helpen beter met elkaar om te gaan. Denk aan onderwerpen zoals effectief communiceren, omgaan met feedback of conflictmanagement. Een eenvoudige maar waardevolle oefening is om elkaars werkstijlen te leren kennen. Bijvoorbeeld met een DISC-profiel of een persoonlijkheidstest. Begrip van elkaars sterke punten en voorkeuren maakt samenwerken gemakkelijker.
Beloon samenwerking
Waardering motiveert. Laat je team zien dat je hun samenwerking waardeert. Dit kan door successen te vieren, hoe klein ook. Bijvoorbeeld een lunch voor het hele team, een persoonlijke bedankmail of een vermelding tijdens een vergadering. Echte waardering zit vaak in kleine gebaren. Een simpel compliment of een moment van erkenning kan al een groot verschil maken.
Samenwerken is investeren in je team
Het is echt niet zo dat een goede samenwerking de standaard is maar het is zeker iets wat je met je team kan bereiken, maar hier heeft een bedrijf ook zeker een rol in. Een fijne werkomgeving en duidelijke afspraken, plus een investering in teambuilding zal hiervoor zorgen. De samenwerking zal vooruit gaan en dit zal weer zorgen voor een sterkere organisatie.