Een missie omschrijft waar jij als bedrijf zijnde voor staat. Dit is de korte uitleg, maar de betekenis van een missie ligt vaak iets dieper. Wat zijn nou de normen en waarden van een bedrijf en worden die ook echt nagestreefd? Naast maandelijks een goede omzet draaien, wat is de reden dat het bedrijf bestaat en waar het om bekend wil staan. Een goede missie waar het gehele bedrijf achterstaat zorgt voor een gezamenlijk doel en helpt ook met het maken van keuzes.
Definitie missie
Een missie spreek je met je bedrijf voor meerdere jaren af. Wat wil jij jou als bedrijf zijnde komende jaren uitstralen? Wat wil je naar buiten dragen, wat is jouw identiteit en wat zijn jouw waarden.
Hoe formuleer je een missie?
Iedere missie bestaat uit een combinatie van strak geformuleerde zinnen die goed bij elkaar passen. Er mag geen woordje of onwaarheid te veel instaan. Een andere voorwaarden is weer dat het ook niet te breed te mag zijn. Op het moment dat een buitenstaander jouw missie leest, moet die goed begrijpen waar jij als bedrijf voor staat. Veel bedrijven hebben de algemene gedachte van een missie al in hun hoofd, maar die strak op papier zetten blijkt vaak nog lastiger dan gedacht.
Door het beantwoorden van de onderstaande vragen weet je al beter met welke factoren je rekening kunt houden:
- Waarom bestaat jouw bedrijf?
- Waar geloof jij in?
- Wat zijn jouw normen en waarden?
- Wat zijn jouw intenties?
- Wat maakt jouw bedrijf uniek?
- Welke behoefte vervult jouw bedrijf?
Hoe schrijf je een missie?
Om een goede missie te schrijven, moet je jezelf een aantal vragen stellen.
- Waarom is de onderneming opgericht?
- Waarom bestaat vandaag de dag jouw onderneming?
- Hoe wil je dat jouw onderneming naar buiten overkomt?
- Wat zorgt ervoor dat jouw product waarde biedt?
Door de bovenstaande vragen te beantwoorden en deze te formuleren binnen enkele zin heb je al een goede missie. Het is goed om meerdere varianten te proberen en van iedere variant de beste elementen te pakken. Want een halve missie die niet helemaal goed is uitgedacht, gaat ook niet nageleefd worden. Denk er rustig een dagje over na, overleg met andere en laat iedereen zijn mening meetellen. Je medewerkers moeten tenslotte de missie ook uitstralen.
Wat is een missie van een bedrijf?
We snappen dat het opstellen van een missie nog steeds een beetje vaag is dat is het ook. Daarom hieronder een aantal concrete voorbeelden van bedrijven.
- Philips: Het leven van mensen verbeteren met zinvolle innovaties.
- Albert Heijn: Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar.
- Corendon: Iedereen moet op vakantie kunnen gaan.
- Zalando: Het online aanbieden van fashion en schoenen voor iedereen. Kwaliteit en service staan voorop, evenals een gemakkelijk gebruik van de website en een zo duidelijk mogelijke informatievoorziening over de geboden producten en services.
- Google: Onze missie is om alle informatie van de wereld te verzamelen en die toegankelijk en gebruiksvriendelijk te maken voor iedereen.