Wat is consumentenmarketing?

Consumentenmarketing

Als jij met jouw bedrijf producten of diensten verkoopt voor consumenten, dan is consumentenmarketing zeer belangrijk voor jou. Want hoe ga jij ervoor zorgen dat je opvalt tussen al je andere concurrenten? Daarom geven we jou in dit blog een vijftal tips over hoe jij je de consumenten voor jou kan winnen.

Mond op mond reclame

Hoewel er jaarlijks miljarden worden uitgegeven aan dure campagnes via de tv of online, is mond op mond reclame nog steeds de best vorm van marketing en zeker ook van consumentenmarketing. Het woord van iemand die we kennen en vertrouwen is zeer waardevol. Deze persoon vertrouwen we bijna blind en aangezien die persoon tevreden is met het ontvangen product, dan zal het product zelf ook wel goed zijn. Maar hoe ga je ervoor zorgen dat consumenten jouw merk gaan adviseren?

  • Een verhaal vertellen: Consumenten kunnen slecht een lijstje met woorden onthouden, maar als je dezelfde woorden vertelt in een verhaal al een stuk beter. Dus laat de klanten die bij jou binnenkomen kennismaken met jouw verhaal. Dit kan een verhaal zijn wat het product uniek maakt, maar ook zelfs jouw over jou als ondernemer. Doe dit uiteraard niet ongewenst of ongepast.
  • Uniek assortiment:  Je hoeft helemaal geen kunstenaar te zijn om een uniek assortiment te hebben. Om ervoor te zorgen dat consumenten over je gaan praten is het belangrijk om unieke producten aan te bieden. Dit kan een combinatie zijn van een aantal producten, maar  je kunt er ook zelf een stukje kennis aan toevoegen. Het kan dan zomaar zijn dat jij in de stad dat ene winkeltje wordt waar ze altijd leuke dingen hebben.
  • Goed omgaan met klanten: Let erop dat we negatieve verhalen veel beter onthouden dan positieve verhalen. Dus je wil als laatste dat consumenten negatief over jouw bedrijf gaan praten. Hierdoor kun je in een negatieve spiraal komen die veel schadelijker is dan een aantal keer de consument gelijk geven.

Vertrouwen winnen van consument

Het online bestellen van een product bij een grote partij is niet altijd even voordelig, maar het is wel een veilige keuze. Hiermee bedoelen we dat je altijd contact met ze kunt opnemen, vaak gratis kunt retourneren en het product altijd zal aankomen. Maar het kan zomaar zijn dat jij deze voorwaarden ook hebt bij jouw webshop. Dus tijdens het opstellen van jouw consumentenmarketingplan is het cruciaal dat je zoveel mogelijk zorgen wegneemt en vragen beantwoord bij de consument. Want het grootste gedeelte van de consumenten betaald liever een paar Euro meer en dat ze zeker weten dat het aankomt. Als ‘onbekende’ webshop moet jouw marketing voor een goed gedeelte draaien om het vertrouwen winnen van de consument. Denk daarbij o.a. de volgende punten.

  • Algemene voorwaarden up-to-date en gemakkelijk vindbaar op website;
  • Privacy verklaring up-to-date en gemakkelijk vindbaar op website;
  • Website HTTPS beveiligen;
  • Veelgestelde vragen pagina aanmaken;
  • Onafhankelijke keurmerken over webshops plaatsen;
  • Over ons pagina waarop je je team voorstelt;
  • Foto’s maken van je bedrijfspand en kantoor;
  • Niet alleen maar stockfoto’s gebruiken, maar ook eigen foto’s maken.
Consumentenmarketing vertrouwen

Reviews van consumenten verzamelen

Hoewel deze kop valt onder het vertrouwen winnen van de consumenten, is het verzamelen van reviews zo belangrijk dat we hem apart willen spreken. Een website waarover helemaal niets, en dus ook geen reviews, te vinden is, wordt niet als betrouwbaar gezien. Daarom is een belangrijk onderdeel van jouw consumentenmarketing het verzamelen van reviews. Er zijn genoeg onafhankelijke partijen te vinden waarop jij je reviews kunt verzamelen. Motiveer daarbij klanten om een review te plaatsen in een herinneringsmail nadat ze het product hebben ontvangen. Door een goede aanloop van reviews binnen te krijgen, blijft het vertrouwen van je webshop groot. Mocht je een goed aantal websitebezoekers hebben dan kun je ook nog productreviews toevoegen. Dit zijn reviews die gelden op productniveau. Je gaat merken dat de producten met de beste reviewscore beter gaan scoren dan vergelijkbare producten met een minder score.

Op het gebied van reviews willen we je ook nog duiden op je Google Mijn Bedrijf profiel. Dit is jouw online visitekaartje wat iedere ondernemer geheel gratis kan aanmaken. Je geeft in de profiel aan Google aan waar jouw bedrijf zich bevindt en Google laat jouw bedrijf zien tijdens relevante lokale zoekopdrachten. Hierdoor krijgen dus ook een hoop potentiële lokale klanten jouw bedrijf te zien.

Wat kun je extra doen?

Tuurlijk er is helemaal niets slecht aan het precies afleveren van een product zoals de consument gevraagd heeft, maar het is niet echt memorabel. We kopen namelijk iedere maand wel bij verschillende winkels en die zijn we al paar dagen later weer vergeten. En daar draait consumentenmarketing voor een groot deel om. Dus hoe kun je er nou voor zorgen dat je nog iets extra’s doet voor je klant zodat je wel memorabel wordt? Hieronder een aantal voorbeelden die jij kan inzetten voor jouw consumentenmarketing.

  • Korting geven op herhaalaankoop;
  • Klein gratis weggevertje bij aankoop;
  • Mail sturen na aankoop met tips over product;
  • Gratis advies geven;
  • Korting geven als ze nieuwe klant voorstellen.

Steun de lokale consument

Om ervoor te zorgen dat consumenten bij jou specifiek overgaan tot aankoop, is hoeveel sympathie ze voor je hebben zeer belangrijk. Je kunt er natuurlijk ook wel voor kiezen om simpelweg de goedkoopste te zijn, maar als een andere aanbieder nog goedkoper is dan zijn je klanten ook vrij snel weer weg. Maar als consumenten de sympathie voor je hebben dan blijven ze zeker langer bij jou winkelen. Daarom is het belangrijk om bekend te zijn bij de lokale consumenten. Dit kun je doen door onderdeel te zijn van hun leven en ze daarin te steunen.

  • De lokale sportclub sponseren;
  • Adverteren in lokale krant;
  • Lokale activiteiten steunen;
  • Je gezicht laten zien tijdens buurtbesprekingen.

Hopelijk hebben onze vijftal tips over consumentenmarketing jou verder geholpen om er nou achter te komen wat het nou precies en hoe dat je het beste kunt inzetten.