Vereenvoudig de boekhouding van je startende onderneming met deze tips 

Vereenvoudig de boekhouding van je startende onderneming met deze tips 

Een bedrijf runnen is geen eenvoudige opgave. Als eigenaar draag je waarschijnlijk veel hoeden: CEO, financieel hoofd, marketing directeur, de lijst gaat maar door. Tegelijkertijd is de boekhouding voor nieuwe bedrijven een van de belangrijkste processen om je bedrijf overeind te houden. Investeer daarom in een boekhoudprogramma, want dit maakt alles al een stuk gemakkelijker. Gebruik daarnaast ook de volgende tips om je boekhouding nóg eenvoudiger te maken! 

1. Vermijd contante transacties

Het valt niet te ontkennen dat de meeste transacties tegenwoordig digitaal kunnen worden betaald. Er kunnen echter nog steeds momenten zijn waarop je je portemonnee moet trekken. Hoewel contante transacties niet het ergste zijn, kunnen ze de boekhouding wel een beetje moeilijker maken als je onzorgvuldig met je bonnen omgaat. Het niet bijhouden van kleine uitgaven lijkt misschien triviaal: wat kost een paar euro van de rekening? Maar voortdurend toezicht kan tot een sneeuwbaleffect leiden, waardoor je aan het eind van de maand strandt en niet meer weet waar je geld is gebleven. 

2. Zet geld opzij

In plaats van steeds opnieuw dezelfde uitgaven te moeten registreren, kun je je maandbudget opzij zetten voor essentiële zaken. Essentiële items en uitgaven hebben betrekking op de aankopen waarin je bedrijf zeker van maand tot maand zal investeren. Denk hierbij aan kantoorbenodigdheden en huur. Bovendien kan het reserveren van een budget voor grote uitgaven je ook helpen de maandelijkse budgetten van je bedrijf beter bij te houden. Als je bijvoorbeeld een groot project op de planning hebt waarvoor mogelijk een groter budget nodig is, kun je dit vroegtijdig in je rekening invoegen. Dit kan je helpen te visualiseren hoe de kostenlimiet voor je bedrijf de komende maanden zal zijn. 

3. Houd zakelijke en persoonlijke uitgaven gescheiden

Houd zakelijke en persoonlijke uitgaven gescheiden

We weten zeker dat dit niet de eerste keer is dat je dit hoort. Een van de belangrijkste regels bij het starten van een eigen bedrijf is om je zakelijke en persoonlijke financiën gescheiden te houden! Hier zijn drie redenen waarom:

  • Het is gemakkelijker om bij te houden welke uitgaven zakelijk zijn en welke persoonlijk zijn.
  • Het hebben van een zakelijke rekening en kaart kan je helpen om de uitgaven gescheiden te houden. 
  • Het geeft je een beter inzicht in je bedrijfsbudget.

4. Vergeet je facturen niet

Te late betalingen kunnen ernstige gevolgen hebben voor je zakelijke relaties. Het achtervolgen van onbetaalde rekeningen van zowel klanten als partners kan de relaties onder druk zetten en de boekhouding aan het eind van de maand lastig maken. Eén manier om dit tegen te gaan, is door facturen op te stellen en te verzenden zodra de klus is geklaard. Dit kan je helpen om klanten en opdrachtgevers eraan te herinneren op tijd te betalen. Als je dit doet, vergemakkelijkt je ook je betalingen aan partners en leveranciers! Door dit georganiseerd te houden, kun je er ook voor zorgen dat de cashflow de hele maand consistent is.   

Deze tips vereenvoudigen de boekhouding van je nieuwe onderneming ontzettend, maar je kunt nog meer doen: neem snel een abonnement op de boekhoudprogramma’s die Onderneming.nl aanraadt!