Als ondernemer heb je als het goed is één belangrijke drijfveer: het vergroten van je klantenkring en daarmee je omzet. Want het is toch wel een hele geruststelling als je weet dat er elke week of elke maand voldoende geld binnenkomt. De ene ondernemer moet daar meer zijn best voor doen dan de andere. Als je toevallig werk doet waar veel vraag naar is dan heb je de opdrachten voor het uitzoeken. Maar als er veel concurrentie is en de spoeling daardoor dunner, dan moet je veel meer je best doen om opdrachten of orders binnen te halen.
Een goede marketing strategie
Als klanten werven voor jou belangrijk is dan is het belangrijk om een goede marketing strategie op te zetten. Waar adverteer je en vooral hoe pak je dat zo goed mogelijk aan. Je kunt er lukraak een bedrag tegenaan gooien, maar als het effect minimaal is dan is het zonde van de investering. Adverteren via een billboard langs de snelweg is niet zo zinvol voor een bedrijf dat zich richt op de eigen plaats of regio. Folders huis aan huis laten bezorgen is weer niet effectief voor een bedrijf dat het van B2B klanten moet hebben.
Een aansprekend kantoor
Veel eenmanszaken worden gerund vanuit de eigen woning. Als je ergens driehoog achter in een volkswijk woont dan is dat niet de meest ideale plek om een belangrijke klant of een investeerder te ontvangen. In zo’n geval is het handig om voor je bedrijf een zakelijk vestigingsadres aan te vragen. Bedrijven die dit aanbieden zijn gevestigd op aansprekende locaties. Hier kun je niet alleen je zakelijke post laten bezorgen, je kunt er ook een werkplek of vergaderruimte huren. Ontdek hoe je een virtueel adres voor je bedrijf registreert. Zo kun je die belangrijke klant dus laten langskomen in een mooi kantoor met goede faciliteiten. Dit maakt in de meeste gevallen een betere indruk dan je eigen huis waar de kat over je bureau wandelt en je partner net aan het stofzuigen is als jij die belangrijke afspraak hebt.
Wie is je doelgroep?
Als je je klantenkring wilt uitbreiden, bedenk dan eerst goed wie je doelgroep is en hoe je die het beste kunt bereiken. Sociale media bijvoorbeeld kent een redelijk duidelijke scheiding van doelgroepen. De oudere generaties vind je vooral op Facebook, 20’ers en 30’ers zitten voornamelijk op Instagram en jongeren vind je op Snapchat en TikTok. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar als je alle socials wilt bijhouden dan is dat behoorlijk veel werk, al kun je een bericht wel tegelijk op zowel Instagram als Facebook plaatsen.
Goede reviews
Zorg voor goede reviews online. Meld je bedrijf bijvoorbeeld aan bij Trustpilot en nodig klanten die tevreden zijn uit om een review te plaatsen. Veel mensen die online naar een bedrijf op zoek zijn zoeken naar reviews om te zien of andere klanten tevreden zijn over de dienstverlening. Vaak plaatsen mensen alleen een review als ze juist ontevreden zijn, om iemand te bewegen een positieve beoordeling te plaatsen moet je soms wat meer moeite doen. Zorg er wel voor dat je reviews echt zijn. Fake beoordelingen worden vaak keihard afgestraft.