De 4 soorten manager

Soorten manager

Hoewel iedere manager natuurlijk wel verschillend is, zijn ze vaak onder te verdelen in een van die vier categorieën. Ben jij of heb je te maken met een people, strategisch, operationeel of resultaatgerichte manager. In dit blog lichten we de vier soorten managers eruit en benoemen we ook wat de voor en wat de nadelen zijn.

People manager

People managers geloven erin dat positieve feedback helpt om het maximale uit hun medewerkers te halen. Je gaat ze niet snel teleurgesteld of negatief zien. Dit soort manager zorgt ervoor dat iedere medewerker zich een gewaardeerd onderdeel voelt van het team en dat de medewerkers onderling goed samenwerken. Daarbij worden ideeën van iedere medewerker zeer gewaardeerd en ook serieus genomen.

Voordelen people manager

  • Medewerkers gaan met plezier naar hun werk;
  • Medewerkers durven beter hun mening te geven;
  • De sfeer op kantoor is altijd goed.

Nadelen people manager

  • Mogelijk dat er te lang wordt gerust op niet functionerende medewerkers;
  • Niet altijd wordt het beste resultaat behaald.

Strategisch manager

De strategisch manager heeft een bepaalde visie voor zich en richt zijn volledige energie op het uitvoeren van de visie. De neuzen van de medewerkers moeten allemaal dezelfde kant op staan om het grote doel te behalen. De strategisch manager is hierdoor de gehele dag druk bezig om alles te controleren en alles te voorzorgen. Geen medewerkers mogen achter de feiten aanlopen en er wordt iedere keer voor gezorgd dat alle medewerkers passen bij de visie die behaald moet worden.

Voordelen strategisch manager

  • Grote kans dat de gewenste visie wordt waargemaakt;
  • Medewerkers worden bijgeleerd om volgende stappen te zetten.

Nadelen strategisch manager

  • De werkdruk kan hoog worden als niet alles volgens plan gaat;
  • Manager kan als arrogant overkomen.

Operationeel manager

Een operationeel manager zorgt er ten allen tijden voor dat er een idee zit achter de geplande werkzaamheden. Er worden strakke afspraken gemaakt, doelstellingen worden bepaald en alle taken worden netjes onderverdeeld. Iedereen is een tandwieltje die ervoor zorgt dat de grote machine draaiende wordt gehouden.

Voordelen operationeel manager

  • Voor iedere medewerker zijn er duidelijke taken;
  • Er wordt rechtstreeks gewerkt richting een doel.

Nadelen operationeel manager

  • Het werk kan aanvoelen als lopende band werk;
  • Weinig ruimte voor creativiteit.

Resultaatgerichte manager

Niets of niemand staat de resultaatgerichte manager in de weg om de afgesproken doelstelling te behalen. Dit is de persoon die bedrijven naar grote hoogtes stuurt en waar de werkdruk flink wordt verhoogd. Maar dit zorgt er wel voor dat er doelstelling na doelstelling wordt behaald. De directeuren aan de top steunen dit type manager zolang die de doelstelling behaald. Lukt hem dat niet? Dan wordt er zonder pardon een nieuwe neergezet.

Voordelen resultaatgerichte manager

  • Doelstellingen worden behaald;
  • Concurrenten worden voorbijgestreefd.

Nadelen resultaatgerichte manager

  • Medewerkers hebben verhoogd kans op burn-out door werkdruk;
  • Werksfeer zeer competitief.
4 soorten manager

Eigenschappen goede managers

Hierboven hebben de vier soorten manager al geheel beschreven, maar daarbij willen we ook nog tips geven over wat een manager nou goed maakt. Dit zijn zowel tips over hoe de persoon om kan gaan met medewerkers als resultaten kan behalen.

  • Geef medewerkers vertrouwen: Iedere medewerkers heeft er een hekel om voor iedere letter die ze neerzetten verantwoording af te leggen. Geef ze daarom ruimte.
  • Houdt zich aan de regels: Het is vrij hypocriet om medewerkers aan te spreken als ze taken of regels afraffelen als de manager dit ook doet. Hierdoor kan er frictie ontstaan tussen medewerkers en manager.
  • Geeft ruimte voor ontwikkeling: Hoe kunnen medewerkers zich nou ontwikkelen en worden ze daarvoor gemotiveerd? Beide zorgen ervoor dat medewerkers weer zin krijgen om te leren.
  • Spreekt van het team: Het wekt irritatie op bij medewerkers als er iets fout is gegaan dat zij de schuld krijgen, maar als een doelstelling behaald wordt hebben wij het behaald. Samen maak je de fouten en samen behaal je de doelstellingen.
  • Deelt kennis met medewerkers: Het is begrijpelijk dat nieuwe medewerkers niet direct op het niveau zitten van hun medewerker. Dus neem ze daarom stapsgewijs mee door het leerproces en vertel dus niet meteen in allerlei vaktermen wat er moet gebeuren.
  • Naar meningen luisteren: Vraag direct op de man of medewerkers verbeteringen zien in het werkproces. Creëer daarbij een sfeer waarbij ze niet bang zijn of veroordeeld worden over hun eigen mening.