Welke online communicatiemiddelen zijn er?

Online communicatiemiddelen

Vandaag de dag hoeven we niet meer de waarde van online communiceren uit te leggen, maar wel welke vormen er allemaal zijn. Iedere jaar zijn er weer nieuwe trends in het online communiceren. Daarom hebben voor jou een overzicht gemaakt alle communicatiemiddelen die er zijn en wanneer je ze het beste kunt inzetten.

Overzicht online communicatiemiddelen

  • Webshop/ website;
  • Social media kanalen;
  • Social media Ads;
  • Google Ads;
  • Affiliate marketing;
  • Google Mijn Bedrijf;
  • Nieuwsbrief;
  • Video’s maken;
  • Podcast opnemen;
  • Een App bouwen;
  • Webinar geven;
  • E-book schrijven;
  • Influencer.
Online communicatiemiddelen social media

Communiceren via webshop/ website

Je webshop of website is in de meeste gevallen je belangrijkste communicatiemiddelen. Dit is het platform waar de klant jou echt leert kennen, waar je over jezelf kunt vertellen en waarop de aankoop plaatst vind. Zorg er dan ook voor dat je website representatief er goed uitziet, want een goede website kan een bedrijf maken of breken. Denk bij een goede website o.a. de volgende onderdelen.

  • Een goede domeinnaam;
  • Je website HTTPS beveiligen;
  • Een website die snel laadt;
  • Die gemakkelijk te gebruiken is op mobiel;
  • De betrouwbaar oogt, reviews verzamelen, foto’s van medewerkers, Cookie melding enz.;
  • Contentstrategie ontwikkelen op bezoekers naar je website toe te halen;
  • Het betaalproces voor iedereen duidelijk is om te doorlopen.

Social media kanalen

Je social media kanalen kunnen zeer waardevolle online communicatiemiddelen worden. Mocht je een leuk product aanbieden wat klanten ook leuk vinden om te kopen en meer informatie over verzamelen, liggen hier zeker kansen. Ga niet heel geforceerd veel tijd weggooien in Facebook omdat iedereen doet, onderzoek per kanaal of het relevant is voor jou. Mogelijke social media communicatiemiddelen kanalen:

  • Facebook;
  • Instagram;
  • Pinterest
  • YouTube;
  • TikTok;
  • Snapchat;
  • LinkedIn.

Social media Ads

Mocht je bijvoorbeeld CV ketels verkopen is een Facebook pagina misschien niet zo relevant voor je, maar Facebook Ads dan juist weer wel. Daarom hebben we beide online communicatiemiddelen apart getrokken. De social media kanalen bieden uitgebreide doelgroepen aan waar je gemakkelijk op kunt adverteren.

Google Ads opzetten

Google Ads zijn een super relevante manier om bovenaan te komen in de zoekresultaten van Google. Let erop dat de Google Ads altijd gekoppeld worden aan je website/ webshop. Dus die moet ook in orde zijn! Let erop dat je goede keuzes maakt op welke producten je wil adverteren en let er ook goed op dat de kosten niet uit je handen gaan lopen.

  • Google Search Ads;
  • Google Shopping Ads;
  • Google Display Ads.

Affiliate marketing opzetten

Wil jij dat jouw producten te zien zijn op Bol.com? Of wil je juist dat bloggers gaan focussen op jouw webshop? Dan is affiliate marketing helemaal het juiste communicatiemiddelen. Via advertenties wordt het mogelijk om producten op andere webshops aan te bieden en om andere bloggers aan te sturen om over jouw webshop te schrijven.

Google Mijn Bedrijf

Jouw Google Mijn Bedrijf profiel is jouw online lokale visitekaartje. Google weet zeer goed waar jouw bedrijf zich bevindt en laat waar nodig lokale resultaten zien. Dus mocht je een fysieke winkel of restaurant hebben, is dat jouw gratis mogelijkheid om lokaal gevonden te worden.

Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief eruit sturen is zeker niet ouderwets, maar nog steeds zeer waardevol. Mits je iedere nieuwsbrief met een duidelijk doel eruit stuurt. Daarnaast zijn er ook nog nieuwe mogelijkheden zoals e-mail automation waardoor je potentiële klanten een funnel instuurt. Hiermee vergroot je de kans dat ze overgaan tot die aankoop.

Online communicatiemiddelen video

Video’s opnemen

Het maken van video’s of vlogs wordt ieder jaar populairder en dat komt daardoor er ook steeds meer vraag naar is. Er is een hele branche ontstaan van vloggers die  hun geld verdienen door hun mening te geven, opdrachten uit te voeren of locaties te bezoeken. Mocht je hiervoor uit het juiste hout gesneden zijn, liggen er zeker grote kansen.

Podcast opnemen

Naast het bekijken van vlogs, zijn podcast ook populairder dan ooit. Dit is de manier om goed de tijd te nemen over een onderwerp en daarover jouw expertise te delen. De luisteraar kan dan in alle rust genieten van nieuwe informatie die jij voorziet. Ook hiervoor moet je erop letten dat het tegenwoordige niveau steeds hoger komt te liggen.

Een App bouwen

Een app laten bouwen is een online communicatiemiddel met een aardig prijskaartje. Daarbij moet je ook goed nadenken over wat je verdienmodel gaat worden. Een gratis app krijgt meer downloads, maar daar verdien je in eerste instantie niets aan. En de stap om een betaalde app te downloaden ligt een stuk hoger, maar dan heb je alvast je eerste verdiensten binnen. Lastige keuzes! Maar een app is de perfecte manier om jouw klanten op mobiel te bereiken en verder te helpen. Dus mogelijkheden liggen er genoeg.

Webinar geven

Durf jij het aan? Geheel live jouw potentiële klanten kennis met jou en jouw verhaal te laten maken? Enige voorbereiding is uiteraard vereist, maar de kans op een vervolgafspraak is zeker aanwezig. Zorg ervoor dat je een tof persoonlijk verhaal hebt en het niet alleen maar over jezelf hebt. Niemand gaat in zijn kostbare tijd een webinar zitten kijken over die ene speciale aanbieding die je hebt verzonnen. Geef daarom waardevolle informatie, vertel een compleet verhaal en verklap een aantal van je geheimen. Dan verhoog je pas echt de kans om aanvragen binnen te krijgen.

E-book schrijven

E-book is zeer vergelijkbaar met een flyer die je meekrijgt vanuit een winkel. Zorg ervoor dat je echt een uniek verhaal vertelt in een E-book en niet dat het een samenhang is van verschillende teksten op je website. Geef het strak weer in je eigen huisstijl zodat iedereen ten allen tijden herinnerd wordt dat het van jouw bedrijf afkomt. Tot slot is het nog verstandig om een emailadres terug te vragen zodat je altijd in contact kunt komen voor een vervolgafspraak.

Online communicatiemiddelen influencer

Influencers benaderen

Als laatste online communicatiemiddel willen we graag influencers benoemen. Influencers zijn personen die grote groepen volgers hebben en tegen betaling over jouw product of dienst gaan praten. Dit kan zowel via social media kanalen als een blog zijn. Het is vooral belangrijk om influencers te kiezen die relevant zijn voor jouw branche. Hierdoor zijn hun volgers ook mogelijk potentiële klanten voor jou.

Hopelijk heeft ons overzicht met alle online communicatiemiddelen jou verder geholpen met bepalen wat relevant is voor jouw bedrijf. Wees niet bang, test het uit en onderzoek welke kanalen relevant zijn voor jou. Veel succes!