Middelenmix voor marketing inzetten

Middelenmix

Naast dat er al een grote hoeveelheid offline communicatiemiddelen was, zijn er nu ook nog een hoop online communicatiemiddelen bijgekomen. Wij snappen dat het voor jou als ondernemer soms lastig wordt om alles te voorzien. Daarnaast heb je misschien wel de vraag, welke communicatiemiddelen zijn er nou eigenlijk allemaal. Daarom hebben wij voor jou een middelmix tabel opgesteld waarin je overzichtelijk kunt zien welke kanaal je kunt gebruiken voor welk doel.

Middelenmix overzicht

  • 5: Zeer relevant;
  • 4: relevant;
  • 3: Beetje relevant;
  • 2: Niet zo relevant;
  • 1: Niet relevant.
Offline/ online middelBrandingTrafficSalesLoyaliteit
Affiliate marketing1452
Beurs4232
Bilboard3211
Bloggen5532
Boeken1111
Brief3211
Brochure/ flyer3121
Cadeau4214
Direct mail3111
E-book3444
Email marketing3221
Evenement4232
Facebook3224
Festival3122
Foto3212
Games5325
Google Display Advertising5423
Google Search Advertising2452
Google Shopping Advertising1453
Huis aan huis verkoop1131
Instagram4214
Kranten reclame3221
Linkbuilding1321
LinkedIn4325
Merchandising4311
Persbericht3112
Pinterest5214
Podcast5233
Probeerexemplaar4331
Radio reclame4211
Remarketing2442
Sample versturen4332
Snapchat5214
Spandoek3111
Sponsoring4213
Stickers2111
Telefonische sales1331
Telemarketing1321
Tijdschriften reclame3111
TikTok5214
TV reclame5321
Verpakkingen3213
Videocontent4433
Vlaggen3111
Vloggen5334
Voertuigen2111
Webinar4233
Webshop5552
Website5552
Workshop4223
YouTube5215

Middelenmix inzetten

Natuurlijk hebben we de bovenstaande lijst met zorg opgesteld, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat alle kanalen met een lage score afvallen. Het kan natuurlijk simpelweg zo zijn dat jouw doelgroep gevoelig is voor een bepaalde manier van communiceren. Hoe je hier achter komt? Doe onderzoek naar je doelgroep, vraag het aan ze en probeer verschillende mixen uit. Het is natuurlijk als je jarenlang een zeer relevant kanaal links laat liggen aangezien je het nooit geprobeerd hebt.

Daarnaast is er nog een andere belangrijke factor die meespeelt welke middelenmix jij moet inzetten. Die van hoe goed je een bepaald kanaal uitvoert. Van medeonderners krijg ik soms te horen dat bijvoorbeeld emailmarketing voor hun niet relevant is en dat ze er geen resultaat uit halen. Vervolgens kijk je rustig mee met de email die ze eruit sturen en snap je direct waardoor er niemand doorklikt op hun mailcampagnes. Dus daarom ook weer, heb jij een zeer goede manier om een bepaald communicatiemiddel op te pakken en weet je hoe je dit in moet zetten? Doe het vooral. Daarnaast heb je ook altijd nog de keuze om externe kennis in te slaan. Om het voorbeeld van emailmarketing nog maar eens aan te halen, als je daar een specialist een paar uur naar laten kijken die weet er wel resultaat uit te halen, heb je voor een kleine investering een compleet nieuw communicatiemiddel tot je beschikking.

Hopelijk heeft dit overzicht van onze middelenmix jou een stapje verder geholpen met het bepalen van welke kanalen je in wilt zetten. Probeer het zelf uit, vraag collega’s, schakel externe kennis in durf het aan om die investering te maken.